how to

Digitale marketing strategie opstellen in 6 stappen

Sven

13 april 2023

Digitale marketing (online marketing) is tegenwoordig essentieel voor het succes van elke retailer. Het stelt je namelijk in staat om een groot publiek te bereiken en hen te converteren naar trouwe klanten. Maar om een succesvolle digitale marketingstrategie te hebben, is het belangrijk om een duidelijk plan te hebben. In deze blog bespreken we enkele belangrijke stappen om een effectieve en future-proof digitale marketingstrategie op te stellen.

Stap 1: Bepaal wat je wilt uitdragen aan de "online" wereld

De eerste stap in het opzetten van een online marketingstrategie is om jezelf en je bedrijf te evalueren. Vraag jezelf af waar je als retailer voor staat en welke indruk je online wilt achterlaten bij je (potentiële) klanten. Als je al een bedrijfsmissie of visie hebt, is het belangrijk om na te gaan hoe online marketing hierin past. Als je nog geen missie hebt, is het verstandig om hierover na te denken. Nadat je dit hebt vastgesteld, kun je bepalen waarom je online marketing wilt inzetten en hoe je jouw online strategie wilt vormgeven.

Stap 2: Begrijp de (digitale) doelgroep

Nadat je hebt bepaald wat je wilt uitdragen is het belangrijk om te weten welke doelgroep daarbij past. Het is belangrijk om te weten wat de behoeften en verlangens van deze doelgroep zijn. Kijk daarnaast ook naar de demografische gegevens, de interesses en het online gedrag van deze doelgroep. Tieners maken bijvoorbeeld heel anders gebruik van het internet dan oudere. Door deze informatie te verzamelen, kun je gerichte en effectieve marketingboodschappen ontwikkelen en de juiste kanalen kiezen.

Stap 3: Stel doelen op en maak deze meetbaar

Nadat je goed inzicht hebt in de doelgroep is het slim om doelen op te stellen. Het is belangrijk om de doelen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden te maken. De doelen moeten bijvoorbeeld betrekking hebben op het verhogen van het aantal websitebezoekers, het verbeteren van de conversieratio's, het vergroten van de naamsbekendheid of het genereren van meer verkoop. Door doelen te stellen, kun je jouw digitale marketinginspanningen richten op de resultaten die je wilt bereiken. Vanuit Multiply werken wij met de RACE funnel. Deze is als volgt: 

• Reach: Nieuwe bezoekers 

• Act: Oriënterende bezoekers 

• Convert: Aankopen van nieuwe klanten 

• Engage: Aankopen van huidige klanten

RACE model

Stap 4: Kies de juiste (digitale) kanalen

Er zijn talloze digitale marketingkanalen beschikbaar, waaronder sociale media, e-mailmarketing, contentmarketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO), betaalde advertenties (SEA) en nog veel meer. Het is belangrijk om te begrijpen welke kanalen het meest geschikt zijn voor je bedrijf en vooral ook je doelgroep. De keuze van kanalen moet gebaseerd zijn op de eerder gestelde doelen en rekening houden met het budget. Het is ook belangrijk om wat informatie op te doen over de laatste ontwikkelingen van online marketing, zodat je ook in een vroeg stadium gebruik kan maken van een opkomend kanaal. Zo heb je voordeel op de concurrentie.



Online & offline customer journey



Stap 5: Maak een actieplan voor je digitale marketingstrategie

Een actieplan is essentieel voor het implementeren van je digitale marketingstrategie. Vermeld hierin details over de activiteiten die je gaat ondernemen om de doelen te bereiken, inclusief specifieke acties, tijdschema's, verantwoordelijkheden en budgetten. Het actieplan moet ook flexibel genoeg zijn om te kunnen worden aangepast aan veranderingen in je bedrijf of de markt.

Stap 6: Monitor en meet de resultaten van je strategie

Het is belangrijk om je digitale marketinginspanningen voortdurend te monitoren en meten om te bepalen of ze succesvol zijn. Door regelmatig te meten, kun je zien welke kanalen en strategieën de beste resultaten opleveren en welke moeten worden aangepast of geëlimineerd. Ook kun je de prestaties van je concurrenten in de gaten houden en hun strategieën gebruiken om je eigen digitale marketingstrategie te verbeteren. Wees daarnaast niet bang om nieuwe kanalen en strategieën te testen. Hoewel het soms op de korte termijn wat meer tijd/budget kost heeft dit op de langere termijn wel degelijk voordelen.

Heb jij hulp nodig bij het opstellen van jouw digitale marketingstrategie? Neem gerust contact met ons op via onderstaande button.