edbbf300-d1b6-4964-8498-155c99313ba4

User Experience (UX)

UX, oftewel gebruikerservaring, speelt een cruciale rol in ons dagelijks leven, zowel online als offline. Producten en diensten worden doorgaans ontworpen met het oog op drie belangrijke aspecten: hoe we ze gebruiken, hoe we informatie vinden en hoe we ze ervaren. Het is dan ook geen verrassing dat het belang van design in de spotlight staat. 

Retailers helpen groeien door middel van de beste gebruikerservaring

User experience op jouw website is ontzettend belangrijk. Hoe lang pagina's moeten laden, hoe duidelijk de informatie is en hoe makkelijk de site werkt zorgt allemaal voor meer- of juist minder conversies. Samen met jou zorgen we ervoor dat jouw consumenten een optimale gebruikerservaring hebben. Om jou op voorhand te helpen schreven we al een blog om jouw site via de Google snelheidstest te testen.

Waarom hoort dit bij retail marketing?

Verschillende onderzoeken tonen het belang van een goede website aan. Zo wacht 47% van de consumenten bijvoorbeeld niet langer dan twee seconden om een webpagina te laden. Daarnaast leidt elke seconde die het langer duurt gemiddeld tot een conversiedaling van 7%, als je dat narekent kom je erachter dat dit om veel verloren omzet gaat.

Om op de eerste pagina van Google te komen, moet je zorgen dat je pagina minstens net zo snel laadt als de top 10 organische zoekresultaten. Als je pagina langzamer is, riskeer je dat deze naar de tweede of derde pagina van Google wordt verplaatst, waar maar weinig mensen kijken. Google kijkt bij het ranken van pagina's naar de snelheid van een website, omdat het een goede indicator is om te kijken naar de algehele website kwaliteit. Daarnaast is kwalitatieve content op de website minstens net zo belangrijk om bovenaan te (blijven) staan.

Time on site is een indicator om te kijken hoe goed jouw website wordt ervaren door websitebezoekers. Het is niets meer dan de tijd die mensen op jouw website doorbrengen, wanneer de snelheid laag is zal iemand minder tijd doorbrengen, als deze hoog is zal deze tijd langer zijn. Dit kan je ook per pagina bekijken om zo bepaalde issues te identificeren.

Daarnaast is het per device verschillend wat het grootste belang is. Mobiele gebruikers browsen vaak onderweg, via hun mobiele netwerk, dat doorgaans niet zo snel is als een wifi-verbinding. Niet geoptimaliseerde webpagina's laden dus langzamer op mobiele apparaten. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je mobiele website zo snel mogelijk is.

Al deze onderwerpen dragen bij aan een snellere- en betere website. Mocht de site te slecht- of te traag zijn heeft dit direct invloed op conversies (zelfs voor betaalde advertenties via Google Ads), daarom is het van groot belang voor elke retailer. 

Technisch: Google Core Web Vitals

Core Web Vitals zijn kleine robots die over jouw webiste gaan als gebruiker. Zij testen de kwaliteit die gebruikers nodig hebben.

Core Web Vitals vormen een subset van Web Vitals en elk ervan vertegenwoordigt een aspect van de gebruikerservaring. Ze zijn meetbaar op elke live webpagina via 'Real User Monitoring' en leveren gebruikersgerichte inzichten over paginalaadtijd en paginatoegankelijkheid. Google heeft ook aangekondigd dat Core Web Vitals een organische rankingfactor zijn, wat betekent dat ze invloed hebben op de positie van een website in zoekresultaten.

Core Web Vitals bestaan uit 3 onderdelen:

  • Largest Contentful Paint (LCP): geeft aan wat de laadtijd is van de belangrijkste inhoud van een webpagina
  • First Input Delay (FID): geeft aan wat de vertraging is van het uitvoeren van een opdracht als een websitegebruiker deze heeft gegeven (zoals het klikken op een link)
  • Cumulative Layout Shift (CLS): meet zogeheten verschuivingen die plaatsvinden tijdens het laden van een websitepagina
core-web-vitals

CRO (Conversion Rate Optimalisation) 

CRO staat voor Conversion Rate Optimalisation. Dit houdt in dat je de website blijft aanpassen om zo het conversieratio te verhogen. Dit ratio geeft aan hoeveel van jouw bezoekers daadwerkelijk leiden tot conversie (conversies/bezoekers x 100%). 

Bij CRO maken veel bedrijven gebruik van de principes van Chialdini. Zo zijn het duidelijk weergeven van reviews een vorm van bewijskracht en 'nog maar 1 artikel beschikbaar' een vorm van schaarste. Door deze principes toe te voegen proberen bedrijven het aantal conversies te verhogen, probeer dus eens deze principes toe te passen op je eigen website.

Ook is het goed om te kijken naar wat voor bezoekers er op de site zitten. Volgens het MBTI-model zijn er 4 soorten bezoekers te onderscheiden:

  1. Competitieve bezoeker: maakt snel beslissingen op basis van van feiten en intuïtie
  2. Methodische bezoeker: deze bezoeker richt zich op feiten maar is een stuk minder snel met een beslissing maken en zoekt alles tot in detail uit
  3. Spontane bezoeker: deze bezoeker beslist snel, en kijkt niet naar feiten maar maakt beslissingen op basis van emotie, deze bezoeker is gevoelig voor speciale acties en populariteit
  4. Humanistische bezoeker: deze bezoeker maakt niet snel de beslissingen. Als hij of zij deze eenmaal maakt is het vaak op basis van gevoel, en dus is het belangrijk dat je kwaliteit uitstraalt

Als je weet welke bezoekers er op jouw website komen kan je content perfectioneren om zo het conversiepercentage te verhogen. Daarnaast kan je één of meerdere van de principes van Chialdini toepassen om hetzelfde doel na te streven. 

452abe9f-9856-45fc-90dd-e62e84ff42ae

Motiveer de bezoekers

De bezoekers van jouw website moet je motiveren om tot conversie over te gaan. Hoe je dit precies doet leggen we je graag uit. 

Om een bepaalde conversie uit te voeren zijn er 3 onderwerpen noodzakelijk 

  1. Motivatie: hoe graag wilt iemand datgene wat jij te bieden hebt. Hierbij gaat het om gevoel, verwachtingen en sociale bewijsdrang
  2. Mogelijkheid: hoe toegankelijk is jouw aanbod. Dit heeft alles te maken met de tijd- en geld dat iets kost, (lichamelijke) inspanning, cognitieve inspanning en in hoeverre is iets sociaal geaccepteerd
  3. Triggers: het laatste duwtje in de rug dat de gebruiker overtuigt. Je hebt drie soorten triggers; facilitators (zet je in bij hoge motivatie en lage toegankelijkheid), sparks (zet je in bij lage motivatie en hoge toegankelijkheid) en signals (zet je in bij hoge motivatie en hoge toegankelijkheid). 
Meet en analyseer

Als je jouw bezoekers op de juiste manieren motiveert kan het aantal conversies door het dak schieten. Om deze conversies vervolgens te meten dien je de data te kunnen meten en analyseren. Een goed begin hiervan is het opstarten van een Google Analytics account, die alle gebeurtenissen op jouw website meet. Kijk hierbij (voor de CRO) in eerste instantie naar de volgende 4 criteria:

  1. Bouce rate: dit komt voor als een gebruiker maar één websitepagina heeft bekeken en vervolgens gelijk weggaat
  2. Add to cart rate: het aantal bezoekers dat een product aan het winkelmandje heeft toegevoegd
  3. Exit rate: het aantal gebruikers dat weggaat op een specifieke pagina
  4. Conversiepercentage: dit is het daadwerkelijke percentage van de hoeveelheid mensen die converteren met jouw website
Heatmaps

Om visueel inzicht te krijgen in de prestaties van jouw website maken we heatmaps, dit zijn 'warmteplekken' op jouw website. Dit heeft alles te maken met hoeveel keer er op een plek is geklikt en hoelang een muis ergens op staat of overheen gaat. Hoe warmer de plek, hoe meer aandacht je er aan moet besteden. 

A/B testing

Als laatste kan je op jouw website de A/B test toepassen. Dit is een test waarin je verschillende gebruikers 2 versies voorschuift. Door conversieratio's met elkaar te vergelijken krijg je inzicht in welke variant het beste werkt. Voor een A/B test moet je goed inzichtelijk hebben wat je precies wilt testen en wat je wilt bereiken. 

Mulitply als jouw gebruikerservaring partner?

We helpen je graag met het optimaliseren van jouw website. Het is belangrijk om een goede en kwalitatieve website te hebben om geen conversies en bezoekers mis te lopen. 

We hebben veel mooie succesverhalen met klanten als The Stone, Coef en OFM. Wil jij net als deze retailers soortgelijke groei ervaren? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Contact ons

dsc_0668_redone