schuurman-schoenen

Bij de Beste Winkelketen & Beste Webshop van NL een stijging van 537% realiseren in gebruikers

Wat we inzetten
  • Data
  • Social
  • Paid
Doelstellingen
  • Gestructureerde organische social media planning
  • Meer social media volgers
  • Awareness creëren voor de nieuwe collecties en thema's
  • Implementeren van het RACE-model
schuurman-schoenen
Wie is Schuurman Schoenen?

Schuurman Schoenen is een echt familiebedrijf ooit gestart in Borculo (Gelderland), met maar liefst 45 fysieke winkels in het oosten en noorden van Nederland.

Maar ook in het westen en zuiden van Nederland groeit de naamsbekendheid van Schuurman Schoenen enorm en awards zoals De Beste Schoenen Webshop van Nederland laten dat duidelijk zien.

Geschiedenis

Het is dan ook bijna niet meer voor te stellen dat de onderneming ooit heel kleinschalig begon in een winkeltje aan de Julianastraat in Borculo. Het was in de jaren '50 van de vorige eeuw dat Jan en Lien Schuurman, de ouders van John Schuurman / grootouders van Arjan Schuurman, de basis legden voor het huidige succes. In 2008 zette Schuurman Schoenen zijn eerste stappen op online gebied, door de grote naamsbekendheid in het noorden en oosten groeide de webshop snel. In 2019 werd daarom de overstap gemaakt naar het Salesforce CommerceCloud platform en werd de ontwikkeling verder versnelt.

Doelstelling

De doelstelling van Schuurman Schoenen was het stroomlijnen en gedeeltelijk automatiseren van de organische posts via social media en het implementeren van het Reach-Act-Convert-Engage model om met betaalde advertenties de potentiële klanten in iedere fase van de customer journey te bereiken.

Aanpak

Voor Schuurman Schoenen maken we gebruik van een aantal tools, waarmee we de automatisering met betrekking tot de organische socials media posts zo goed mogelijk kunnen instellen. Zo is de Facebook Creator Studio gebruikt om een grote hoeveelheid aan beeldmateriaal om te vormen naar posts voor zowel Facebook als Instagram. Hierbij kon via de tool ook rekening gehouden worden met de hashtags op Instagram, de tagging van producten op Facebook en de linkjes naar de website om zo de volgers van Schuurman Schoenen een zo hoog mogelijke kwaliteit content te laten zien.

Aangezien Schuurman Schoenen 45 vestigingen heeft en voor iedere vestiging een eigen winkelpagina heeft, hebben we hiervoor een andere aanpak gehanteerd. Zo is de tool Hootsuite ingezet om een algemenere post, zoals de start van de sale, individueel op de winkelpagina’s te posten om zo de lokale volgers te activeren naar de fysieke winkels te komen.

Wat betreft de social advertising campagnes hebben wij voor Schuurman Schoenen het Reach-Act-Convert-Engage model geïmplementeerd om zo nieuwe potentiële klanten te bereiken en hun naar een aankoop te begeleiden. Hierbij zijn met gebruik van de juiste campagnes de verschillende fases van de customer journey optimaal benut. Zo zijn er allereerst veel nieuwe gebruikers getarget om de interesse te wekken en met gebruik van first party data remarketing zijn alle gebruikers die interesse hebben getoond in de volgende fase met een nieuwe campagne en nieuwe content benaderd. Het succes van de campagnes van Schuurman Schoenen zat hem voornamelijk in het tonen van de juiste producten aan de juiste mensen. Zo is er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van dynamische remarketing waarbij producten worden getoond die de gebruiker al eerder heeft gezien, maar nog niet gekocht had. Naast de focus op nieuwe klanten is er ook gebruik gemaakt van loyalty campagnes voor de huidige klanten. Zo zijn bijvoorbeeld de nieuwsbriefinschrijvers getarget waarbij specifieke producten of acties getoond werden. Dit heeft dan ook gezorgd voor een aantal zeer succesvolle sale-periodes.

Schuurman Schoenen heeft hun ambitie kracht bijgezet en dit jaar zowel de prijs gewonnen voor 'Beste Winkelketen van Nederland' en de 'Webshop Awards'.

"Afgelopen tijd kwamen we handjes tekort voor de werkzaamheden van onze Social Media kanalen en hier hebben ze ons zeer goed bij geholpen waarin we mooie resultaten hebben gerealiseerd. Daarnaast werken we al jarenlang goed samen!"

Sander Kremer - E-commerce manager

De resultaten

Voor Schuurman Schoenen is het aantal gebruikers via Facebook met 111% gestegen. Dit heeft geresulteerd in een groei in opbrengsten van 144%. Het platform Instagram heeft een nog grotere groei doorgemaakt, omdat dit platform grotendeels vanuit het beginstadium is opgebouwd. Zo zijn het aantal nieuwe gebruikers hier met 962% gestegen en de transacties met 525%.

+97%

transacties via Facebook

+512%

opbrengsten via Instagram

+37%

nieuwe bezoekers over alle kanalen

Hoe ervaren jullie de samenwerking met Multiply?

''Multiply is een super fijne en flexibele retail marketing specialist:

Altijd op de hoogte van de nieuwste trends, technieken en innovaties op het gebied van retail marketing en staan daarbij altijd voor ons klaar of het nu gaat over GTIN codes, Social Media ondersteuning of een kleine wijziging in bijvoorbeeld Channable!

Ook spreken we minimaal één keer per jaar af om te sparren, geen vaste agenda, maar los op alles wat ter sprake komt op (strategisch) online marketing niveau.''

Waar vinden jullie Multiply de meeste waarde toevoegen?

''Zij vullen ons altijd aan waar het nodig is: kleine vragen, ondersteuning, sparren of een controle. Altijd flexibel en passend bij de vraag vanuit de klant.''

Wat zijn redenen om met Multiply te werken?

''Het is een mix van alles eigenlijk. Aan de ene kant is Multiply flexibel, betrouwbaar en staan ze altijd voor ons klaar, aan de andere kant hebben zij erg veel kennis en zijn altijd op de hoogte van de ontwikkelingen op de markt.''