haibu

Met strategisch besparen de basis voor groei leggen bij de marktleider in de Hair & Beauty branche

Wat we inzetten
  • Data
  • Paid
  • Organic
  • Channable
  • Bigshopper prijsmonitoring
Doelstellingen
  • Duurzame groei
  • Organische kanalen boosten
haibu
Wie is Haibu?

Haibu is een dynamische (online) groothandel in de hair- & beauty branche, die zowel professionals als hair en beauty liefhebbers bedient. Met een uitgebreid assortiment van bijna 200 merken en meer dan 15.000 unieke producten, is Haibu een marktleider in Nederland. Naast hun online shop, biedt Haibu ook een fysieke winkel in Amersfoort, genaamd Haibu Experience Center.

Haibu onderscheidt zich door de focus op zakelijke klanten, met speciale voordelen en extra services. Tegelijkertijd is het assortiment ook beschikbaar voor eindconsumenten. Bovendien heeft Haibu een klantenservice die 7 dagen per week beschikbaar is en biedt het veel handige voordelen die de moderne webshopklant verwacht in 2023.

Haibu.nl biedt een breed assortiment met bekende merken zoals L'Oréal, Olaplex en Schwarzkopf. Maar ook tools, stylingproducten of kappersbenodigdheden Haibu heeft het.

Uitdaging

Stel je voor dat je niet alleen kosten kunt besparen, maar ook een sterke basis kunt leggen voor groei. Bij Haibu hebben we een strategie ontwikkeld die niet alleen kostenbesparing mogelijk maakt, maar tevens een stevige fundering legt voor groei. Deze strategie kwam tot stand door een grondige analyse van het assortiment uit te voeren. We hebben externe marktinvloeden, zoals concurrentie en online prijzen, gecombineerd met de data over marges en voorraden van Haibu.

Aanpak

Wat uit deze analyse naar voren komt, is dat de prijs een cruciale rol speelt in het succes van online productverkopen. Producten die aanzienlijk duurder zijn dan die van de concurrentie, blijven vaak achter in prestaties – dat is natuurlijk geen verrassing. Dit kan resulteren in situaties waarin automatisch gestuurde biedstrategieën binnen campagnes producten blijven tonen die waarschijnlijk niet veel verkopen opleveren. Het gevolg hiervan is dat de Return on Advertising Spend (ROAS) meer onder druk komt te staan dan eigenlijk zou moeten.

Deze automatische campagnes baseren zich doorgaans op historische gegevens. Hierdoor heeft de biedstrategie pas met enige vertraging door dat de prijzen tot minder verkopen leiden. Om dit tegen te gaan, hebben we een slimme aanpak bedacht. We hebben een strategie ontwikkeld waarmee we producten automatisch uitsluiten zodra de kans op verkoop gering is. Door dit te doen, zetten we het advertentiebudget uiterst efficiënt in en leggen we de koers richting verdere groei vast.

De sleutel tot het realiseren van deze strategie ligt in de krachtige combinatie van de Price Monitoring Tool van Bigshopper en Channable. Met behulp van Bigshopper hebben we de mogelijkheid om per product de actuele prijzen op te halen. Deze prijsinformatie kunnen we vervolgens toe voegen aan onze Channable productfeed. Hierdoor beschikken we over real-time concurrentieprijzen, wat ons in staat stelt om onze eigen prijzen scherp in te stellen en te reageren op marktveranderingen. Bigshopper stelt ons dagelijks in staat om onze prijzen te vergelijken met die van de concurrentie. Dit biedt niet alleen waardevolle inzichten, maar stelt ons ook in staat om producten die prijstechnisch niet goed in lijn liggen met de markt, automatisch uit te sluiten van advertenties.

Kortom, door de inzet van Bigshopper prijsmonitoring hebben we een strategie ontwikkeld die ons in staat stelt om effectief in te spelen op prijsschommelingen en automatisch te reageren op de kans op verkoop. Zo maken we optimaal gebruik van ons advertentiebudget en creëren we de ideale omgeving voor duurzame groei.

"Op het gebied van online marketing halen we goede resultaten, we maken een mooie groei door. Dit komt o.a. door de samenwerking met Multiply, door Multiply zijn we altijd op de hoogte van nieuwigheden en slimmigheden in de markt waardoor wij als marktleider voorop kunnen blijven lopen. Tevens is Michael een goede sparringpartner waardoor de juiste beslissingen gemaakt kunnen worden op het gebied van online marketing."

Mitchell te Velthuis - e-commmerce manager Haibu

De resultaten

Het resultaat van het uitsluiten van producten waarbij we te hoog geprijsd zijn, is opmerkelijk. We hebben een aanzienlijke hoeveelheid kosten kunnen besparen dankzij deze aanpak. In vergelijking met het voorgaande jaar zien we een indrukwekkende daling van 30% in de kosten, terwijl we toch de omzet op hetzelfde niveau hebben weten te behouden.

Deze kostenbesparing biedt ons de mogelijkheid om gericht te investeren in andere kanalen. Hierdoor kunnen we langzaam de afhankelijkheid van het betaalde kanaal verminderen en meer nadruk leggen op alternatieve kanalen. Dit opent nieuwe perspectieven voor groei en diversificatie van onze marketingstrategie. We benutten de vrijgekomen middelen om nieuwe wegen in te slaan en onze aanwezigheid uit te breiden op andere kanalen.

Hoe ervaren jullie de samenwerking met Multiply?

''Goed. Zowel de samenwerking met Michael als de rest van de collega’s wordt als prettig ervaren. Tevens is Michael een goede sparringpartner waardoor de juiste beslissingen gemaakt kunnen worden op het gebied van online marketing.''

Waar vinden jullie Multiply de meeste waarde toevoegen?

''We merken dat Multiply vooroploopt als het gaat om nieuwigheden op het gebied van online marketing, we vinden dat ze met deze informatie enorm veel bijdragen in sparringssessies en de uiteindelijke keuzes. Verder heeft Multiply ontzettend veel kennis van online marketing en hebben zij ervoor gezorgd dat onze webshop en kanalen naar en volgend niveau zijn getild.''

Waaruit vinden jullie blijken dat Multiply (dé retail) marketing specialist is?

''Multiply heeft echt enorm veel kennis. Ook de manier van samenwerken is fijn; kort, krachtig en heel effiecient. Ook is Multiply goed in staat om snel te schakelen, dit komt ook door de korte lijntjes tussen ons en Multiply, wat heel fijn is.''

    Wat zijn redenen om met Multiply te werken?

    ''Alle voorgaande punten; veel kennis, op de hoogte van laatste ontwikkelingen en korte lijntjes dus snel schakelen.'' 

    Impressies Haibu

    Haibu07
    Haibu06
    Haibu05
    Haibu04
    Haibu02
    Haibu01