claesens

31% groei door inzet e-mailmarketing bij Nederlands modemerk voor het hele gezin

Wat we inzetten
  • Data
  • CRM
  • E-mail
Doelstellingen
  • Groei nieuwsbrief inschrijvers
  • Groei omzet uit e-mail kanaal
claesens
Wie is Claesen's?

Claesen's is een Nederlands modemerk, opgericht in 1993 in Amsterdam, toen drie vrienden werden geïnspireerd om een nieuw ondergoedmerk te creëren. Beroemd om hun evergreens, een basic collectie in prachtige katoen/lycra's en microvezels in basiskleuren.

Het assortiment van Claesen's is inmiddels uitgebreid: van alleen ondergoed naar een collectie met pyjama's, onesies, loungewear en zwemkleding. Claesen's is er voor baby's, kinderen, dames en heren.

Doelstelling

Claesen’s heeft de uitdaging om online de omzet van terugkerende bezoekers te vergroten met minimale kosten voor advertenties. E-mailmarketing was dan ook hiervoor het ideale kanaal.

Meer dan 100 verkooppunten

Claesen's brengt elk jaar twee collecties uit met tussentijds capsule collecties. Altijd kleurrijk en elk seizoen met de eigen typische Claesen's handtekening. Naast de groeiende eigen webshop heeft Claesen's meer dan honderd on- en offline verkooppunten in Nederland en België.

Aanpak

Voor Claesen’s maken we voor e-mailmarketing gebruik van Reloadify. Dit is een e-mailmarketingtool die speciaal is ontwikkeld voor webwinkels. We zijn begonnen met een training aan de medewerkers van Claesen’s om de tool optimaal in te kunnen zetten. Daarnaast hebben we een basistemplate gemaakt zodat nieuwsbrieven snel en efficiënt in elkaar kunnen worden gezet.

Hierna zijn we gestart om zo veel mogelijk data te verzamelen en deze op orde te brengen, zodat we de juiste doelgroep met juiste bericht bereiken. Ook hebben we een strategie uitgewerkt om het aantal inschrijvers te verhogen om zo meer uit e-mailmarketing te kunnen halen. Deze strategie heeft geresulteerd in een verdubbeling van het aantal inschrijvers. Verder hebben we de verzamelde data gesegmenteerd en hebben we de inzichten hiervan op een rijtje gezet.

We hebben een uitschrijfpagina gecreëerd, zodat voorkeuren kunnen worden aangegeven bij uitschrijven in plaats van een volledige uitschrijving. Zo zorgen we ervoor dat de inschrijvers relevantere nieuwsbrieven ontvangen aan de hand van zijn of haar voorkeuren en houden we meer inschrijvers over. Een ander belangrijk onderdeel van de e-mail marketingstrategie is het uitvoeren van A/B testen om de nieuwsbrieven te verbeteren aan de hand van data. Met de A/B testen hebben we inzichten gekregen en die gebruikt om de templates te verbeteren.

De volgende stap in de strategie is het maken van een review campagne. Zo kunnen we meer reviews op het Google My Business account van Claesen’s verzamelen en verbeterd dit het vertrouwen van (potentiële) klanten die in Google zoeken op Claesen’s.

"Na een klein jaar samenwerken behalen we mooie resultaten en zijn we door de open en betrokken communicatie goed op elkaar afgestemd.

Het contact met de verschillende medewerkers van Multiply verloopt soepel en vlot. Er is altijd ruimte voor vragen en de productieve energie is aanstekelijk. Het steeds samen zetten en checken van doelen werkt als zuurstof op ons vuurtje."

Annemarie - Online Marketeer Claesen's

De resultaten

Sinds de start van de samenwerking is het aantal nieuwsbriefinschrijvers verdubbeld. Daarnaast is het aandeel van E-mail ten opzichte van andere kanalen enorm gegroeid, namelijk van 2,5% naar 27%. Door een datagedreven e-mailmarketing strategie is ook het conversiepercentage vanuit e-mailmarketing met 7% gestegen in het afgelopen half jaar. De inzet van e-mailmarketing heeft ook een belangrijke bijdrage gehad in de 31% groei in totale opbrengsten.

100%

stijging in inschrijvers nieuwsbrief

31%

groei in total opbrengsten

27%

aandeel online omzet uit e-mailmarketing

Hoe ervaren jullie de samenwerking met Multiply?

''Er wordt meegedacht, geanticipeerd en met aandacht en geduld geholpen daar waar onze in-house kennis ontoereikend is. We ervaren Multiply als een ondersteunende, bijsturende, zeer gewaardeerde (bijna) collega op afstand.''

Waar vinden jullie Multiply de meeste waarde toevoegen?

''Het is voor Claesen's van grote waarde dat we de nodige e-commerce kennis kunnen inkopen, terwijl de Claesen's medewerkers hierdoor steeds meer bijleren en we het meteen kunnen inzetten.''

Wat zijn redenen om met Multiply te werken?

''De resultaten zijn de investering waard, Claesen's blijft door de samenwerking zijn positie in de markt behouden en verbeteren. Daarnaast doe je het niet meer alleen en vaste medewerkers van Claesen's leren wekelijks van de samenwerking, waardoor zij zich dus verder ontwikkelen door de regelmaat van de contactmomenten.''

claesens-sfeer4_5_20221124_150541
claesens-sfeer2_3_20221124_150531
claesens-sfeer1_2_20221124_150512
claesens-sfeer_1_20221124_150454
claesens-sfeer3_4_20221124_150534