Een vliegende start bij grote sportwinkel van 4000 vierkante meter
Wat we inzetten
- Data
- Paid
- Organic
- CRM
Doelstellingen
- Verbeteren website
- Omzet website verhogen
- Organische vindbaarheid verbeteren
- E-mailmarketing opzetten
Wie is Bouchier Sport 2000?
Bouchier Sport 2000 in Hoorn is met jarenlange ervaring en passie één van de meest geliefde sportwinkels in de regio. Met een totaal oppervlak van 4000 vierkante meter biedt Bouchier Sport 2000 ruimte aan honderden merken en vele diverse sporten voor iedereen.
Elke sport heeft zijn eigen ruimte gecreëerd zoals voetbal, hardlopen, tennis, maar ook boksen, darten en hiken. In de wintermaanden focust Bouchier Sport 2000 zich extra op de wintersport. Met maar liefst een oppervlakte van 4000 vierkante meter aan wintersportartikelen heeft het familiebedrijf veruit de grootste wintersportcollectie van Noord-Holland.
Meer dan alleen een sportwinkel
Aandacht en kwaliteit staan bij Bouchier Sport 2000 hoog in het vaandel. De producten en collecties worden altijd met zorg uitgekozen, zodat ze meegaan met de trends en behoeftes van de klant. Wil jij je nieuwe voetbalschoenen of hockeystick testen? Dat kan! In de winkel is een oefenkooi aanwezig waar jij de verschillende producten kunt uitproberen. Naast het verkopen van alle sportartikelen die je maar kunt bedenken, biedt Bouchier Sport 2000 ook verschillende services aan zoals; een hardloopanalyse, 24-uur bespanservice, onderhoud van ski's en snowboards en clubfitting voor golfclubs. Ook worden er met regelmaat events in en rondom de winkel georganiseerd.

Doelstelling
Bij Bouchier Sport 2000 heeft de focus altijd op de winkel gelegen, maar hebben ze de stap genomen om een deel van die focus te verleggen naar online. De doelstelling was om hun uitgebreide assortiment aan sportartikelen ook online meer onder de aandacht te brengen en zodoende online groei te realiseren.
Uitdaging
Bouchier Sport 2000 zocht een partner om gezamenlijk met hun de online doelstellingen te behalen. De uitdaging lag allereerst bij het online zetten van het assortiment en het verbeteren van de website. Na deze stap lagen de uitdagingen bij het onder de aandacht brengen van de producten, het verbeteren van de organische vindbaarheid en het verhogen van de klantloyaliteit.
Aanpak
Omdat de website nog niet het niveau had om online succesvol te worden, zijn we de samenwerking gestart met een scan van de website. Op basis hiervan hebben we een adviesdocument opgesteld met alle verbeterpunten voor de website. Deze verbeterpunten hebben we gezamenlijk met Bouchier Sport 2000 en de webbouwer opgepakt. Hierna zijn we de verschillende online marketing activiteiten gaan opstarten.
In onze werkwijze maken we gebruik van onze RACE-funnel. Deze staat voor de verschillende fases in de customer journey. Omdat we het belangrijk vinden een goede fundering te hebben voor we starten met het vergroten van de zichtbaarheid in de bovenkant van de funnel, zijn we gestart met het adverteren in Google Shopping en het opzetten van e-mailmarketing. Het doel was namelijk om eerst zo veel mogelijk klanten en omzet te genereren. Parallel hieraan zijn we ook een SEO-traject gestart om de website door te ontwikkelen en de organische vindbaarheid te verbeteren.

Online adverteren
We zijn gestart met het opzetten van een koppeling tussen Magento en Channable om hier de productfeed zo goed en netjes mogelijk op te maken. Hierna zijn we op een laagdrempelige manier gestart met het zichtbaar maken van de producten binnen Google Shopping. De eerste periode lag de focus voornamelijk op het verzamelen van data. Hierna zijn we de data gaan gebruiken om stap voor stap het Google Shopping kanaal te optimaliseren. Door een datagedreven aanpak hebben we de budgetten iedere maand kunnen verhogen en nam de ROI ook iedere maand toe.
SEO
Tijdens de eerste scan die werd uitgevoerd, werd direct duidelijk dat de webshop niet snel genoeg was om optimaal te kunnen presteren. Buiten de snelheid zagen we ook dat verschillende functies niet werkend waren en gebruikers daardoor niet op de juiste pagina’s terecht konden komen. De gebruikerservaring was dus verre van optimaal. Iets dat in deze tijd steeds belangrijker wordt. Naar aanleiding van de scan zijn, in samenwerking met de webbouwer, de volgende actiepunten opgepakt:
- Verbeteren van de Core Web Vitals & websitesnelheid;
- Diverse functies op de website werkend maken (hoofdmenu & mobiele weergave);
- Verminderen van het totaal aantal pagina’s op de website;
- Verminderen van pagina’s in de index van Google.
Na het uitvoeren van de actiepunten is de websitesnelheid enorm verbeterd en is de gebruikersvriendelijkheid van de webshop toegenomen. De gemiddelde laadtijd ging bijvoorbeeld van 4,5 seconden naar 2 seconden. Dit heeft een enorme impact gehad en zorgde voor een verdubbeling van het aantal pagina’s per sessie en een stijging in aankopen via de webshop.

E-mailmarketing
Voor Bouchier Sport 2000 maken we voor e-mailmarketing gebruik van Reloadify. Dit is een e-mailmarketingtool die speciaal is ontwikkeld voor webwinkels. We zijn begonnen met een training aan de medewerkers van Bouchier Sport 2000 om de tool optimaal in te kunnen zetten. Daarnaast hebben we een basistemplate gemaakt zodat nieuwsbrieven snel en efficiënt in elkaar kunnen worden gezet.
Dit jaar
Voor 2023 is het doel om de huidige online marketing kanalen uit te breiden en nieuwe kanalen in te zetten. Op basis van de groei die al is doorgemaakt, zal de strategie zich ook al iets meer gaan verleggen naar de bovenkant van onze funnel, oftewel het vergroten van de naamsbekendheid en het binnenhalen van nieuwe mensen.
"Na nog geen jaar samenwerken, behalen wij mooie resultaten en groeien wij online. Hier zijn we heel blij mee. Het contact met Multiply werkt ook erg fijn. We hebben om de 2 weken een meeting waarbij alles besproken wordt, ze werken en denken vanuit de klant en luisteren en kijken goed naar wat nodig en haalbaar is. De goede energie zorgt voor een gezellige samenwerking. Hierdoor krijgen ook wij energie om samen een beter resultaat te boeken."
Larissa Smit
Bouchier Sport 2000
De resultaten
Sinds de start van de samenwerking is er maand op maand een minimale groei van 50% in omzet te zien. De ROI van de campagnes in Google Ads groeit ook iedere maand met minimaal 20%. Als we inzoomen op SEO zien we dat het aantal vertoningen en klikken sinds de inspanningen zijn verdubbeld. Ook is de gehele webshop ervaring verbeterd. Dit heeft geleid tot een verdubbeling van het aantal pagina's per sessie.
50%
groei in opbrengsten iedere maand
20%
groei ROI iedere maand
25%
groei conversie % iedere maand
Hoe ervaren jullie de samenwerking met Multiply?
''Wij ervaren de samenwerking met Multiply als erg aangenaam. Ze zijn heel erg behulpzaam, denken goed mee en communiceren heel duidelijk. Ook alle statistieken worden duidelijk en met tijd doorgenomen. Niets is te veel en ze willen echt helpen.''
Waar vinden jullie Multiply de meeste waarde toevoegen?
''Voor ons is dit op alle vlakken. Wij zijn een grote fysieke winkel die online wilde gaan groeien. Alles wat daarbij nodig is geweest, hebben wij kunnen krijgen bij Multiply. De website groeit en groeit door de goede hulp.''
Wat zijn redenen om met Multiply te werken?
''Snelle communicatie, goede vakmensen met ervaring en goede resultaten ten opzichte van de investering die je erin stopt.''