how to
Performance Max campagne voor retail
Performance Max, ook wel PMax, is het nieuwste campagne type binnen Google Ads. Vanaf 25 juli gaat Google beginnen met het automatisch migreren van Smart Shopping campagnes naar Performance Max campagnes. Het kan zomaar zijn dat jouw Google Ads campagnes automatisch overgezet zijn of binnenkort overgezet worden. Geen paniek, in deze blog gaan wij jou helpen door uit te leggen wat Performance Max is, wat er is gebeurd of gaat gebeuren en wat je er allemaal mee kunt doen.
Wat is Performance Max?
Performance Max is de vervanger van Smart Shopping. PMax is een combinatie van Display-, Video-, Search- en Shopping advertenties. Deze combinatie zal ervoor moeten zorgen dat je nog beter en meer gepersonaliseerde advertenties kunt gaan tonen. Het is een geautomatiseerde campagne type die het aantal conversies moet gaan verhogen vanuit het gehele advertentieaanbod van Google. De targeting en levering van de campagnes worden geautomatiseerd op basis van de informatie die de adverteerder verstrekt. Performance Max advertenties worden vertoond op de volgende platformen:
- Google Search
- Google Display-netwerk
- YouTube
- Google Maps
- Discover
Wat gebeurt er nu met mijn huidige campagnes?
Google raadt aan je huidige campagnes actief te houden. Zo gaan de huidige Smart Shopping campagnes over naar Performance Max, maar de campagnes die naast Smart Shopping campagnes draaien blijven bestaan. Het is daarom belangrijk om al je advertenties live te laten staan en de huidige Smart Shopping campagnes in de gaten te houden. Mocht je toch niet helemaal zeker zijn of de campagnes al zijn overgezet of wil je dat wij ze voor je overzetten? Neem dan contact met ons op.
Huidige Smart Shopping campagnes omzetten naar PMax?
Er zijn een aantal opties om de campagnes te migreren naar Performance Max campagnes. Hieronder de twee makkelijkste opties:
1. Via de 'aanbevelingen' tab
Binnen de aanbevelingen zal Google voor iedere Smart Shopping campagne de aanbeveling geven om de campagnes te upgraden naar Performance Max. In deze aanbeveling kun je direct de campagne naar Performance Max omzetten.

2. Via 'campagnes'
Selecteer hierbij alle Smart Shopping Campagnes, en klik via 'bewerken' op 'Upgraden naar Performance Max'

Wat kan ik zelf met een PMax campagne?
Er zijn een aantal opties en elementen waar jijzelf nog invloed op kan hebben binnen een Performance Max campagne. Je kunt een doelstelling kiezen, waarbij het mogelijk is om productfeeds en winkellocaties aan elkaar te koppelen. Let wel op; dit is afhankelijk van je doelstellingen. Na het kiezen van een doelstelling kun je een budget instellen en kiezen voor een biedstrategie. Houd er rekening mee dat de biedstrategie-opties 'conversies maximaliseren' en 'conversiewaarde maximaliseren' zijn, maar het is nog steeds mogelijk om een max. CPA in te stellen zodat je gebruik kunt maken van doel-CPA en doel-ROAS-strategieën. Vervolgens kun je locaties toevoegen, welke ook in bulk toe te voegen zijn.
Google maakt zelf de uiteindelijke URL’s op. Het is wel mogelijk om deze optie uit te schakelen en de URL zelf te bepalen. Daarnaast is het ook mogelijk om links uit te sluiten waarvan je niet wil dat Google hier verkeer naartoe leidt. Je kunt daarnaast doelgroepen selecteren om inzicht te geven in wie Google moet gaan targeten. Zo zullen de advertenties automatisch worden weergeven aan gebruikers die voor jou relevant zijn. Tot slot kun je advertentie-extensies toevoegen. Zo kun je de bestaande sitelink extensies gebruiken of specifieke sitelinks selecteren en maken voor Performance Max campagnes. De campagne stelt op basis van je gekozen doel een extensie voor. Naast deze extensies is het ook mogelijk om website-informatie-, prijs-, promotie- en oproepextensies toe te voegen.
Wat kan je niet meer doen met een PMax campagne?
Er zijn een aantal instellingen die door de migratie naar Performance Max niet meer door de adverteerder kunnen worden ingesteld of aangepast. Het gaat om 't volgende:
- Handmatige biedingen instellen;
- Doelgroepen uitsluiten;
- Extensies toevoegen op advertentiegroep niveau;
- Zoekwoorden toevoegen of uitsluiten.
Wat raden wij aan?
Wij raden jou als retailer aan om nu aan de slag te gaan met Performance Max. De reden hiervoor is dat Google zelf al bezig is om de Smart Shopping campagnes over te zetten en het in september niet meer mogelijk is om Smart Shopping campagnes aan te maken. Een goede reden om kennis op te doen van Performance Max en ermee aan de slag te gaan.
Wij hopen je voldoende informatie te hebben gegeven over Performance Max. Heb je toch nog vragen? Neem dan contact met ons op!