how to

YouTube Shorts inzetten voor retail

Margriet

30 maart 2023

YouTube Shorts, je hebt er vast van gehoord of hebt het voorbij zien komen. Een nieuwe feature van YouTube, die na TikTok en Instagram reels als videoplatform natuurlijk niet achter kon blijven met een verkorte vorm van video’s. Een interessant platform om als retailer zichtbaar op te zijn, gezien het aantal gebruikers op het platform nog steeds in de lift zit zoals in onderstaande statistieken te zien is. In deze blog vertellen wij alles over wat jij moet weten van YouTube Shorts.

Youtube gebruikers statistieken

Wat is YouTube Shorts?

YouTube Shorts is een nieuwe ervaring op YouTube waarin je korte pakkende verticale video’s kan tonen aan je doelgroep. Short wordt voornamelijk op mobiel bekeken, maar via de desktop heb je ook een optie om de shorts te zien, dit doe je door op de homepage aan de linkerkant naar shorts te gaan. Via de app klik je op de linker knop naast het plusje om de shorts te bekijken. De shorts hebben dezelfde afmeting als Instagram Reels & TikTok met een maximale tijdsduur van 60 seconden. De video’s worden op alle drie de platformen weergegeven in het feed interface, gebruikers kunnen namelijk scrollen door een stroom van video’s van andere gebruikers. Een short video neem je gemakkelijk met je eigen camera van je telefoon op en je kan deze eventueel bewerken met creatieve bewerkingstools. Hierin is het mogelijk om uit de YouTube library gratis muziek de kiezen om onder je shorts af te spelen.

Youtube Shorts banner



Redenen waarom je als retailer gebruik moet maken van YouTube Shorts

Je zal nu vast denken, waarom zou ik YouTube shorts gaan gebruiken als het qua lay-out op Instagram Reels & TikTok lijkt en ik deze platformen al gebruik. Dat zullen we je vertellen. Het is in deze tijd erg belangrijk om een uitgebreide marketing mix te hebben van zowel offline als online. Hierin wil je de kans niet mislopen dat je potentiële klanten mist omdat je niet zichtbaar bent op een platform. Op YouTube kan namelijk een doelgroep zitten die niet op TikTok zit, terwijl je de content die je op TikTok hebt geplaatst ook zo gelijk op YouTube Shorts kan zetten. Het zou dus zonde zijn om dit te laten lopen. Hieronder benoemen wij nog meer voordelen van het gebruik van YouTube Shorts:

  • Als de gebruiker klaar is met YouTube shorts, stapt hij gemakkelijk over naar de gewone YouTube voor de ‘normale’ video’s. Zo is er altijd genoeg aanbod voor de gebruiker en is de kans groter dat hij jouw content voorbij ziet komen;
  • YouTube houdt qua algoritme goed aan wat jij al leuk vindt, het verandert niet zo snel van content als je een paar seconden op andere soort content blijft hangen. Dit gebeurt wel heel sterk bij TikTok en Instagram;
  • Je hebt niet perse een app nodig om YouTube Shorts te bekijken, de drempel voor de bezoeker is dus lager om gebruik te maken van het kanaal;
  • Zichtbaarheid wordt vergroot: Door het inzetten van YouTube shorts wordt je op de homepage van YouTube aanbevolen, hierdoor is de kans dat een doelgroep die jou nog niet kent je video te zien krijgt;
  • Je hebt meer interactie omdat je door shorts op nieuwe manieren met je doelgroep in contact kan komen. Door het inzetten van hashtags en reacties kan je gemakkelijk een gesprek aangaan en hierdoor een community opbouwen.

YouTube Shorts video maken: Waar jij als retailer op moet letten

Shorts zijn gemakkelijk te maken, de video mag max 60 seconden duren en kan direct vanaf je telefoon gefilmd en gemaakt worden. Hierdoor kan je op een makkelijke snelle manier al een video maken en uploaden. Het is belangrijk om de video dus verticaal te filmen en altijd de hashtag #shorts in je titel of omschrijving te zetten. Zorg ervoor dat jouw omschrijving of het begin van jouw video gelijk zorgt dat het nieuwsgierigheid wekt zodat ze de video helemaal afkijken. Let er daarbij ook op dat als je je logo of andere tekst in je video zet je dit niet onder het beeld plaatst. Hier valt de tekst van de beschrijving dan overheen en is het niet zichtbaar. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe de tekst in de beschrijving bij de video komt te staan en wat een goede plek is om tekst in je video te zetten.

Youtube Shorts Voorbeeld



Al met al zijn er veel mogelijkheden met YouTube Shorts om jouw doelgroep nog beter te bereiken en uit te breiden. Mocht je nog vragen hebben over het inzetten van YouTube shorts, dan helpen wij jou natuurlijk graag en kan je contact met ons opnemen via 1 van onze social kanalen of via de deze link.