crm

Wat is het beste CRM systeem voor de retail?

Enzo

9 juli 2024

Het kiezen van het juiste CRM-systeem kan een gamechanger zijn voor elke retailer. Met de juiste tools en programma's kun je klantrelaties versterken. Maar hoe weet je, met zoveel opties, welk CRM-systeem het beste past bij jouw specifieke behoeften? In deze blog gaan we dieper in op de beste CRM-systemen voor de retail, hun unieke voordelen en hoe ze kunnen bijdragen aan een betere klantervaring en hogere winstgevendheid.

Wat is een CRM-systeem?

Een CRM-systeem (Customer Relationship Management-systeem) is een softwaretool die bedrijven helpt bij het beheren en analyseren van interacties met hun klanten en potentiële klanten. Het doel van een CRM-systeem is om de klantrelaties te verbeteren, de klanttevredenheid te verhogen en de klantloyaliteit te versterken.

CRM-systemen voor retailers

In de retail werkt CRM iets anders dan in andere branches. Waar we in andere branches vaak één CRM-systeem zien is dit bij retailers vaak een combinatie van meerdere platformen en is er dus geen perfect CRM-systeem. In de plaats daarvan is het een combinatie van meerdere platformen of tools, we onderscheiden er drie. 

1. Kassa/POS-systemen

Een kassasysteem, ook wel POS (Point of Sale) systeem genoemd, is een combinatie van hardware en software die wordt gebruikt om transacties in een winkel of ander verkooppunt bij te houden. Retailers kunnen niet zonder het kassasysteem, omdat deze voor nog veel meer dient dan alleen het bijhouden van betalingen. Veel voorkomende kassasystemen zijn: Lightspeed en Shopify.

Waarom is dit belangrijk?

Een kassasysteem is essentieel voor elke retailer, omdat het zorgt voor snelle en nauwkeurige transacties. Dit zorgt oor een goede klantervaring. Ook houdt het de voorraad in real-time bij, voorkomt het uitverkochte artikelen en genereert het verkooprapporten die goede inzichten bieden. Met integraties naar andere bedrijfssoftware zorgt een kassasysteem voor een efficiënte en veilige bedrijfsvoering, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en duurzame groei.

2. E-mailsoftware

Als je een goede klantrelatie wilt opbouwen is het gebruiken van e-mailmarketing noodzakelijk. Gebruik veelvoorkomende mailsoftware zoals Copernica of Mailchimp om jouw verzendselectie updates te geven over nieuwe collecties, exclusieve aanbiedingen en sale periodes.

Waarom is dit belangrijk?

Met e-mailsoftware kun jij gerichte marketingcampagnes opzetten die de betrokkenheid van je klanten vergroten en je verkoop stimuleren. Door klantsegmentatie op basis van gedrag en voorkeuren kun jij gepersonaliseerde berichten versturen die echt resoneren bij je doelgroep. 

Daarnaast is er de mogelijkheid om e-mails te automatiseren, zoals welkomstberichten voor nieuwe abonnees of herinneringen voor verlaten winkelwagens. Doordat je automatiseert bespaart het je tijd en moeite terwijl het je conversieratio verhoogt.  

E-mailmarketing is nagenoeg gratis en hierdoor een goede en goedkope optie om jouw customer journey beter vorm te geven. 

Lees voor meer informatie ook onze blog over het kiezen van de juiste e-mailmarketing software voor retailers

3. CDP (Customer Data Platform)

Een Customer Data Platform verzamelt informatie over je klanten vanuit verschillende bronnen zoals je website, advertentiekanalen en CRM-systemen, om een allesomvattend klantprofiel te creëren. Dit platform verzamelt de gegevens in één database, waardoor je als marketeer gemakkelijk toegang hebt tot een 360-graden beeld van elke individuele klant. Veel van onze klanten gebruiken Datafuse als CDP. 

Waarom is dit belangrijk?

Het belangrijkste voordeel van een CDP is dat je alle complexe data verzamelt op één plek. Hierdoor hoef je je geen zorgen meer te maken over de integriteit en controle van je data. Als marketeer kun je zo je meest waardevolle marketingassets begrijpen, beheren en activeren.

Een CDP is vooral waardevol voor organisaties die hun omnichannel data willen gebruiken om de waarde ervan te vergroten. Het kan bijna alle aspecten van de customer journey beïnvloeden en heeft daardoor een grote impact op cruciale bedrijfs- en managementprocessen.

Voordat je besluit om een CDP te implementeren, is gedegen onderzoek essentieel. De keuze om een CDP te gebruiken hangt vaak samen met de volwassenheid van je organisatie in het digitale aspect en de evolutie van marketingtechnologieën die je wilt benutten.

Perfecte integratie noodzakelijk

Nu je weet hoe de meeste retailers het CRM gedeelte aanvliegen is het belangrijk om hier zelf ook mee te beginnen (mocht je dit nog niet doen). De huidige retail consument houdt van personalisatie en het gevoel van 'belangrijk gevonden worden' en daarom valt CRM als dienst niet meer te onderschatten. 

Voor alle systemen geldt, hoe beter de input, des te beter de output. Denk dus serieus na over een uniforme en gerichte aanpak om de relatie met jouw klanten te versterken.

Daarnaast zijn de systemen afhankelijk van elkaar. Hoe goed de ene draait bepaalt ook het lot van de ander, waardoor het een soort cirkel wordt. Als jij jouw klant target via een gepersonaliseerde mail, hoop je dat deze een aankoop doet die vervolgens in jouw kassasysteem terechtkomt. De klanten komen als het goed is in het CDP waardoor je een compleet beeld krijgt. Als dit goed draait, profiteer je optimaal en versterk je de relatie met jouw klant. 

Contact of informatie

Wij helpen retail organisaties groeien, wil jij dit ook ervaren? Neem dan geheel vrijblijvend contact op om eens te sparren.