vision
Waarom de Facebook/Instagram winkel voor retailers zo belangrijk is
Meta ontwikkelt zich snel. Er komen steeds meer functies bij wat jou als retailer meer inzichten geeft in je account. Zo ook de bekende Facebook en Instagram winkel, die je gratis kan gebruiken. Sinds kort kan je hier enorm veel handige informatie uit halen. Deze kun je gebruiken in de optimalisatie van jouw productassortiment en targeting van de juiste doelgroep. Een belangrijk kanaal dus!
Wat is er nu dan allemaal mogelijk?
In iedere post hou je jezelf bezig met het taggen van de producten. Maar hoeveel mensen klikken nou door naar dat product? Ook dit is inzichtelijk gemaakt! Zo kan jij nu ook zien wat het daadwerkelijke effect is van de getagde producten in jouw post. Om dit allemaal in te zien moet je eerst naar het handelsbeheer gaan in Meta. Selecteer hier het juiste handelsaccount en ga vervolgens naar statistieken aan de linkerkant.
Je ziet in het overzicht een hoop cijfers en lijnen staan. Deze geven je inzichten in jouw producten die je via de shops aanbiedt. Onder deze alinea staan een aantal voorbeelden van deze statistieken. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak er in een periode jouw shop is bezocht, hoeveel mensen hiervan zijn doorgeklikt naar een productpagina en hoe vaak er iets is toegevoegd aan een verlanglijstje.


Via het tabje catalogus kun je ook de statistieken per product zien. Zo krijg je een goed beeld welk product populair is, en via welk kanaal. Hier kan je namelijk bovenaan de pagina ook de keuze maken tussen Instagram, Facebook of allebei de kanalen.
Naast deze interessante cijfers met betrekking tot je producten, krijg je ook demografische gegevens te zien zoals leeftijd en gender. Hiermee kan je inzichtelijk maken welke doelgroep interesse toont in jouw producten. Op basis van deze gegevens kan jij jouw content aanpassen. Hierin zie je ook dat niet-volgers jouw shop bezoeken. Het is dus enorm belangrijk dat al je producten goed opgemaakt in je shop staan, zodat je deze niet-volgers kan overtuigen van jouw producten. Wanneer je ook gebruik maakt van social ads, kan je deze doelgroep specificaties meenemen in je targeting.

Een vraag die je vaak hoort onder de retailers is of ze zich niet alleen maar moeten focussen op hun Instagram kanaal. Vooral omdat Facebook meer geschikt zou zijn voor een oudere doelgroep en Instagram een stuk hipper is. Dit zijn vaak aannames. Met deze nieuwe functie kan je dit daadwerkelijk onderzoeken en inzichtelijk maken voor jouw webshop. Je kan achterhalen via welk kanaal de meeste bezoekers zijn gekomen. Je kunt ook zien via welke post ze in jouw shop terecht zijn gekomen. Het is eerst belangrijk om data over verschillende maanden te verzamelen. Op basis van die data kan je een conclusie trekken welke kanaal of kanalen voor jou het beste werken. Zo kan jij nog efficiënter gebruik maken van social ads!


Zoals je in het overzicht hieronder van Coosto ziet blijven Instagram en Facebook ook in 2022 weer in de top 5 staan voor de grootste social media kanalen. Enorm belangrijk als retailer om hier actief aanwezig op te zijn. En vooral met alle verkregen inzichten je assortiment, doelgroep en content te blijven optimaliseren!

Veel plezier met het inzichtelijk maken met de gegevens uit jouw Instagram en Facebook shop! En mocht je er nou niet helemaal uitkomen hoe je dit moet koppelen? Neem gerust contact met ons op en onze social specialisten helpen jou verder.