research

Verwachtingen retail 2024

Noah

2 januari 2024

In de afgelopen blog hebben we teruggekeken op de inzichten uit 2023. We staan aan het begin van 2024 en daarom is het de hoogste tijd om onze verwachtingen voor retail 2024 te delen. 

  1. Steeds meer Nederlanders kopen online
  2. Groei in de groothandel
  3. Van goederenconsumptie naar dienstconsumptie
  4. Duurzaamheid is niet de doorslaggevende factor
  5. Stijgende onaantrekkelijkheid in de winkelstraat
  6. De invloed van de folder, Instagram en Facebook
  7. Huren en leasen
1. Steeds meer Nederlanders kopen online

Veel productcategorieën worden gedomineerd door online kopen, denk aan boeken, muziek en games. Ook steeds meer boodschappen worden online gedaan (+20,5%). Maar de snelste groeier van het online shoppen is de kleding- en schoenenbranche, wat de trend voor volgend jaar bevestigt.

De helft van de customer journeys begint online, in deze fase nemen mensen al beslissingen over wat te kopen, en waar. Je kunt dus als retailer niet langer achterblijven met een goede omnichannel strategie. 

Veel mensen gebruiken de smartphone voor online aankopen (58%), 34% van de mensen die online shoppen doen de daadwerkelijke aankoop via de telefoon. Dit zorgt ervoor dat mobile first een steeds grotere rol inneemt voor jouw website, en de verwachting is dat deze rol alleen maar groter wordt. 

Hoe dit verdeeld wordt in generaties is ook te zien. Veel jongeren oriënteren online (Generatie Z) maar kopen in de fysieke winkel (58%) terwijl je zou denken dat juist deze generatie veel online zou kopen. Millennials shoppen steeds meer online want hier was een stijging van 39% zichtbaar. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat ze het druk hebben met werk en gezin.

2. Groei in de groothandel

Na een flinke post-corona opleving in 2021 is de groei in de groothandel teruggevallen. Dankzij de wereldwijde inflatie is er sprake van afzwakkende vraag. Desalniettemin heeft de groothandel in 2023 een groei van 1% doorgemaakt, wat minder hard is gebleken dan in 2022 (2,6%). Maar door een impuls van aantrekkende export wordt deze groei in 2024 op +2% geschat. 

3. Van goederenconsumptie naar dienstconsumptie

In het eerste kwartaal van 2023 werd het consumentenvertrouwen iets hoger, dat zette zich alleen niet door in kwartaal twee. Door het lage vertrouwen houden mensen meer de hand op de knip in de winkelstraat. Steeds meer consumenten besteden het geld liever aan diensten dan aan goederen blijkt uit het onderzoek van de ING. Denk aan: horeca, pretpark bezoek en vakanties. De voorspelling is dat deze trend zich doorzet in 2024. 

4. Duurzaamheid is niet de doorslaggevende factor

Duurzaamheid neemt een steeds prominentere rol in onze samenleving op zich, maar het beïnvloed het aankoopgedrag van consumenten nauwelijks. De meeste consumenten vinden een goede prijs-kwaliteitverhouding het belangrijkst (33%), verder maakt 22% een beslissing op basis van een vertrouwde winkel of een bekend merk. Het overige gedeelte gaat naar laagste prijs (16%), snelheid en gemak (12%) en slecht 6% baseert koopgedrag op duurzaamheid. 

5. Stijgende onaantrekkelijkheid in de winkelstraat

Doordat grote ketens in de financiële problemen raken, krijgen ook kleinere retailers het zwaar. Winkelcentra bestaan ideaal gezien uit een mix van bekende winkels en nieuwe namen. Die groep van de bekende winkels trekt veel bezoekers, waar de anderen van profiteren. Het dus een probleem als grote ketens verdwijnen uit steden. Daarnaast is het voor heel veel mensen steeds aantrekkelijker om online te shoppen en is een fysieke winkel niet meer noodzakelijk. Het aantal winkels in het centrum van de 17 grootste Nederlandse steden is de afgelopen 20 jaar flink afgenomen. Van 11.372 winkels in 2004 naar 8.595 in 2023. Een afname van bijna 25%.

6. De invloed van de folder, Instagram en Facebook

De papieren folder heeft nog steeds een sterke functie als inspiratiebron. Ruim 20% van de consumenten geeft aan dat de folder op de deurmat een bron van inspiratie is. Ook hier geldt, de combinatie tussen de online- en offline folder werkt krachtiger. 

Instagram, Tiktok en Facebook

Instagram kent steeds meer functies. Hiermee is Instagram voor de leeftijdsgroep 18-24 jaar de belangrijkste bron van inspiratie. Met de snelle ontwikkeling en groei aan populariteit van Tiktok gebruiken steeds meer jongeren het platform als bron van inspiratie. Bij Millennials zwakt Instagram af wat betreft importantie. Facebook blijft gemiddeld gezien van alle social kanalen de belangrijkste inspiratiebron, gevolgd door Instagram, Pinterest en Youtube.

7. Huren en leasen

Om grote uitgaven te voorkomen vinden sommige consumenten het fijn om een flinke uitgave over een langere tijd uit te smeren terwijl er al wel beschikbaarheid is over een product. Met het leasen van een product kent het een langere levensduur; het wordt vaker onderhouden, gerepareerd en eventueel gerecycled. Bij deze vorm van beschikbaarheid bieden is het helaas ook vaak het geval dat mensen minder netjes omgaan met gehuurde spullen.

Bronnen:

https://www.multicopy.nl/blogs...

https://www.ing.nl/zakelijk/se...

https://www.rabobank.nl/kennis...