how to

Als merk je verkeer en omzet verhogen met Pinterest

Fabiënne

20 oktober 2023

Wanneer we het hebben over adverteren op sociale media, richten retailers en merken meestal hun aandacht op Facebook en Instagram. Gezien het marktaandeel van deze platforms is dat ook niet vreemd. Toch zijn er andere platforms die vaak over het hoofd worden gezien, maar juist waardevolle aanvullingen kunnen bieden op de huidige verkeersbronnen van jouw webshop. Eén van deze meest onderschatte platforms is Pinterest. Ontdek in deze blog wat Pinterest inhoudt, welke mogelijkheden het biedt voor merken/retailers en waarom jij er gebruik van zou moeten maken.

Wat is Pinterest?

Voordat we je verder meenemen in de advertentiemogelijkheden, is het goed om nog even te kijken naar wat Pinterest nu eigenlijk is. Pinterest, opgericht in 2010, onderscheidt zich door de combinatie van een social media platform en een visuele zoekmachine voor afbeeldingen. Gebruikers kunnen borden aanmaken (vergelijkbaar met een prikbord) en afbeeldingen van andere gebruikers "pinnen" (het opslaan van de afbeeldingen in een bord) om inspiratie, ideeën en interesses vast te leggen en te delen.

Het platform is getransformeerd van een eenvoudige inspiratiebron naar een volwaardig e-commerce platform dat zowel consumenten als adverteerders aanspreekt. Pinterest begrijpt dat de reis van inspiratie opdoen naar aankoop soms uitdagend kan zijn. Het platform heeft de overgang van inspiratie naar aankoop aanzienlijk vereenvoudigd. Naast het opdoen van inspiratie op Pinterest, heb je nu de mogelijkheid om daadwerkelijk te winkelen op het platform.

De groei van Pinterest

Pinterest is afgelopen jaar flink gegroeid vergeleken met de jaren daarvoor. Dit betekent dat het platform momenteel 4,6 miljoen Nederlandse gebruikers heeft. Om dit even in perspectief te plaatsen; dit is meer dan het aantal gebruikers van Twitter, Snapchat en TikTok. Een mooie reden dus om te kijken hoe dit platform ingezet kan worden in combinatie met een webshop of website.

Daarnaast laten de wereldwijde cijfers van Pinterest zelf zien dat het aantal gebruikers onder de jongere generaties én onder mannelijke gebruikers elk jaar nog flink stijgt. Zo groeit het aantal Generatie Z en mannelijke gebruikers met 40% per jaar. Het aantal Millenial gebruikers is afgelopen jaar met 35% gestegen.

Bron: Pinterest.com

Als merk/retailer adverteren op Pinterest

Doordat het aantal gebruikers stijgt, stijgen ook de mogelijkheden die Pinterest biedt om jouw doelgroep te bereiken. De mogelijkheden van het advertentieplatform zijn de afgelopen jaren flink uitgebreid en dit zal gezien de groei van het platform ook steeds meer worden. Het platform wordt steeds volwassener en dat uit zich in de verschillende opties die adverteren op Pinterest allemaal biedt.

Doelgroep

Pinterest biedt een schat aan mogelijkheden voor adverteerders. Eén van de meest aantrekkelijke aspecten is de nauwkeurige targeting. Hiermee kun je de juiste doelgroep bereiken door criteria zoals geslacht, leeftijd, locatie en taal te selecteren. Om de doelgroep verder te specificeren, is het ook mogelijk om eerdere klanten en websitebezoekers opnieuw te benaderen, bijvoorbeeld door eerder bekeken producten te tonen aan mensen die recentelijk je website hebben bezocht. Pinterest biedt uitgebreide opties om jouw merk en producten visueel aantrekkelijk te presenteren aan je doelgroep.

Pinterest-gebruikers zijn enorm betrokken, met een driemaal grotere kans om een merk te ontdekken dan op andere sociale mediakanalen. Pinterest gebruikers besteden ook 1,6 keer meer online dan andere doelgroepen die niet actief zijn op dit platform. Bovendien gaan ze sneller over tot actie, doordat ze al inspiratie aan het opdoen zijn en zich al verder in de customer journey bevinden, dan gebruikers op andere platformen. Dit blijkt ook uit de cijfers, waarbij maar liefst 83% een aankoop heeft gedaan op basis van een branded pin. Dit maakt Pinterest tot een krachtig platform voor retailers en merken die op zoek zijn naar betrokkenheid en conversie.

Zichtbaarheid

Pinterest biedt verschillende mogelijkheden om zichtbaar te zijn als merk/retailer. Ontdek welke opties aantrekkelijk voor jou zijn: 

1. Organische Pins

    Op Pinterest vormen organische (gratis) pins de bouwstenen van je bedrijf. Dit zijn de niet-gesponsorde pins en bieden de kans om in contact te komen met je doelgroep. Deze pins variëren van inspirerende afbeeldingen, tot aan handige how-to video’s. Door structureel pins te posten, kunnen deze gedeeld en opgeslagen worden aan de borden van de pinners, waardoor je bereik groter wordt. Met organische pins kun je jouw merkidentiteit versterken door je producten te presenteren. Dit draagt bij aan een grotere merkbekendheid en zorgt voor meer verkeer naar je website.

    Het is van belang dat het Pinterest-bord pins bevat om ervoor te zorgen dat de gebruikers via je bord de items daadwerkelijk kunnen bekijken en shoppen. Een Pinterest-bord kan je als bedrijf inzetten om je Pins te ordenen, zodat het voor de gebruikers in één oogopslag duidelijk is welke borden/aanbod voor hen interessant zijn om doorheen te bladeren. 

    2.  Idea Pins

      De vernieuwde Idea Pins, voorheen bekend als story pins, laten bedrijven korte video's en afbeeldingen delen om inspirerende verhalen en ideeën te delen, dit lijkt op een combinatie van Instagram Stories, TikTok en Instagram Reels. Deze (gratis) pins bieden tegelijkertijd de kans om gebruikers producten te laten verkennen en te kopen. In tegenstelling tot Instagram Stories blijven Idea Pins voor altijd zichtbaar, waardoor je een blijvende impact kunt creëren, nieuwe gebruikers kan aantrekken en je de online aanwezigheid van jouw bedrijf versterkt.

      3. Product Catalogus

        Net zoals bij andere social platformen en Google kan je jouw feed in Pinterest uploaden om zo Product Pins te genereren die prijs, beschikbaarheid en productbeschrijvingen weergeven. Daarnaast kun je direct linken naar je e-commerce pagina. Heb jij al wel een Pinterest account en wil jij jouw product feed uploaden? Dit kan je doen in het catalogus gedeelte ‘zakelijk’ via ‘catalogi’.

        4. Shopping Ads

          Nadat je jouw product feed hebt geüpload en daarnaast misschien ook al bent gestart met het organisch weergeven van Product Pins binnen jouw profiel, kan je ook gebruik maken van Pinterest Shopping Ads. Hier kan jij als retailer jouw artikelen promoten aan een doelgroep die voor jouw bedrijf interessant is. Zo ben jij in staat om te targeten op demografische kenmerken, maar kan je er ook voor kiezen om gebruik te maken van dynamische remarketing. Hiermee bereik je mensen die al eerder acties op jouw website hebben ondernomen.

          Gebruikers kunnen winkelen via de zoekresultaten. Wanneer de gebruiker een zoekwoord intypt, kan de gebruiker klikken op ‘winkel’ waarna alle producten worden getoond die aansluiten op de ingevoerde zoekopdracht. Een voorbeeld is als je zoekt op ‘fall outfits’, dan geeft Pinterest suggesties van verschillende items voor de herfst, welke je gelijk via de website van de retailers kan bekijken en bestellen.

          5. Shop-The-Look: Product Tags

            Een andere interessante optie voor retailers is de Shop-The-Look product tag. Deze optie is vergelijkbaar met het taggen van producten op Facebook en Instagram. Je bent dus in staat om product tags toe te voegen aan jouw Pins, waarmee het voor de Pinterest-gebruiker mogelijk wordt te navigeren naar jouw webshop en het product aan te schaffen.

            Wanneer een pin product tags bevat, dan staan de producten onder ‘winkel deze collectie’ en worden alle items van de pin getoond. Daarnaast is het ook mogelijk om op het product te klikken, waarna vergelijkbare artikelen verschijnen van het desbetreffende item, waardoor de gebruiker zijn favoriete item kan ontdekken.

            Shop the look Pinterest

            6. Advertentie Pins

            Naast al deze mogelijkheden hebben we ook nog de advertentie pins. Dit zijn betaalde pins waarmee je jouw producten onder de aandacht kan brengen. Deze pins worden subtiel weergegeven tussen alle organische pins in de feed van gebruikers en tussen de zoekresultaten. Met deze pins kun je specifieke doelgroepen targetten voor de gewenste doelstellingen, zoals websiteverkeer, merkbekendheid, videoweergaven en meer.

            Deze pins stimuleren interactie en bieden gebruikers de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit de pin naar jouw website te gaan om meer informatie te krijgen en/of een aankoop te doen.

            Aanwezig in de customer journey

            Pinterest streeft naar inspiratie, daarom is het belangrijk dat je in de rol van consument kruipt en nadenkt wat voor hen interessant is om te zien. Door te adverteren op Pinterest kun je de kloof tussen inspiratie en conversie overbruggen. Dit betekent dat je nu op een plek aanwezig bent in de klantreis die eerder niet werd benut of zelfs door een concurrent werd ingenomen.

            Wil jij meer weten over adverteren op Pinterest? Ons team bij Multiply staat klaar om je hierbij te ondersteunen. Neem contact met ons op. Samen kunnen wij werken aan het inzetten van Pinterest om het onderdeel uit te laten maken van de online marketingstrategie.