how to

Verhoog je omzet met automatische e-mailcampagnes

Regelmatig zetten bedrijven e-mailmarketing in als extra kanaal om mensen te informeren, meer verkeer naar de website te krijgen en/of om hun omzet te verhogen. Hierbij wordt er soms weinig tot geen aandacht geschonken aan automatische e-mailcampagnes. Zonde, want bij automatische e-mailcampagnes kan je met relatief weinig inspanning de omzet uit e-mailmarketing flink verhogen.

Wat zijn automatische e-mailcampagnes?

In verschillende mailprogramma’s zoals o.a. MailChimp en Copernica is het mogelijk om door middel van vooraf ingestelde triggers automatisch e-mails te versturen naar groepen mensen binnen je mailbestand. De triggers kunnen worden ingesteld op basis van data of bepaald gedrag. Je kan dit beperken tot één automatische e-mail, bijvoorbeeld een welkomstmail als iemand zich net heeft ingeschreven of een verjaardagsmail als iemand jarig is. Ook kan je een hele workflow opstellen waarbij er verschillende automatische mailtjes worden verstuurd, afhankelijk van het gedrag van een persoon.

marketing-automation

Workflow Copernica

Automatische e-mailcampagnes vs. nieuwsbrieven

Er zit een groot verschil in automatische e-mailcampagnes en nieuwsbrieven. Waarbij er via nieuwsbrieven meer massacommunicatie is, zal dit bij automatische e-mailcampagnes meer 1-op-1 communicatie zijn. Daarnaast is er ook een belangrijk verschil in de resultaten. Zo hebben nieuwsbrieven vaak zeer veel volume, maar aan de andere kant ook weer een relatief laag klik-, open- en conversie percentage. Automatische e-mailcampagnes hebben daarentegen een stuk minder ontvangers maar hierbij ligt het klik-, open- en conversie percentage wel vaak een stuk hoger. Omdat hier zo’n verschil in zit, is het daarom ook belangrijk om de statistieken en data van de nieuwsbrieven en automatische e-mailcampagnes apart van elkaar te bekijken.

Omzet automatische e-mailcampagnes

Naast het klik,- open- en conversie percentage is omzet natuurlijk ook een belangrijke statistiek om in de gaten te houden. Bedrijven die hun automatische e-mailcampagnes door middel van eerdergenoemde workflows inzetten, behalen vaak evenveel omzet uit hun automatische e-mailcampagnes als hun normale nieuwsbrieven. Aangezien je de automatische e-mailcampagnes één keer volledig instelt, kost het daarna veel minder inspanning om dezelfde omzet te behalen als wanneer er een nieuwsbrief wordt opgemaakt.

Ondanks dat je een automatische e-mailcampagne slechts één keer volledig hoeft in te richten, is het wel belangrijk de campagnes om de zoveel tijd te optimaliseren.

Welke automatische e-mailcampagnes zijn er?

Er zijn zeer veel automatische e-mailcampagnes, maar welke je daadwerkelijk kan inzetten is vaak afhankelijk van het e-mailmarketing programma dat je gebruikt, de gegevens die je verzamelt van de mensen die zijn ingeschreven en welk e-commerce platform je gebruikt. Niet alle e-commerce platformen hebben namelijk de juiste koppelingen met de verschillende e-mailmarketingprogramma’s.

ecommerce-platformen

Heb je nog weinig tot geen ervaring met automatische e-mailcampagnes dan is het verstandig om te beginnen met de volgende campagnes:

  • Welkomstmail
  • Verjaardagsmail
  • Update-je-profiel mail

Mocht je al wat meer ervaring hebben met automatische e-mailcampagnes dan zou je ook kunnen denken aan het toevoegen van de volgende campagnes:

  • Her activatie mail
  • X jaar klant mail
  • After sales mail
  • Loyaliteit mail
  • Winkelwagenverlaters mail
  • Up sell / cross sell mail

Daarnaast heb je natuurlijk nog de volledig workflow zoals eerder genoemd, waarbij je verschillende automatisch ingestelde mailtjes verstuurd afhankelijk van het gedrag van iemand die zich heeft ingeschreven of verkocht. Dit wordt ook wel een drip-campagne genoemd.

workflow-automatische-mail

Wil jij hulp bij het opzetten van je e-mailacampagnes? Of verder geholpen worden bij het optimaliseren van je e-mailcampagnes? Neem dan contact met ons op.