news
Veelbelovende nieuwe feature in Microsoft ads: DSA campagnes!
Waar Google Ads het meest gebruikte advertentieplatform is zien we ook veel adverteerders op Microsoft Ads. Zo is er onlangs een nieuwe feature aangekondigd: Dynamic Search Ads Campaigns (DSA). In dit blog gaan we verder in op wat Microsoft Ads DSA-campagnes zijn en waarom je er gebruik van zou moeten maken!
Wat is het?
Een DSA-campagne is een dynamische zoekcampagne. Dit betekent dat de tekstadvertenties zichtbaar zijn in de zoekmachine van Bing. Bij een normale zoekcampagne moet je zoekwoorden aan je campagne toevoegen. Hier wordt je vervolgens zichtbaar op. Bij een dynamische campagne werkt dat net even wat anders. De zoekmachine gebruikt dan de organische indexatie van de zoekmachine om de zoekopdrachten van gebruikers te koppelen aan content op de website.
Hoe werkt het?
Bing maakt een complete indexatie van je website. Hierdoor begrijpen ze waar de pagina’s van je website over gaan. Vervolgens kunnen ze dus zoekopdrachten koppelen aan de pagina’s op je website. Naast dat je dus geen zoekwoorden in deze campagne hoeft in te stellen wordt de titel van de advertentie ook automatisch gegenereerd aan de hand van de titel van de pagina. Er hoeft dus alleen nog ‘maar’ een beschrijving aan de advertentie worden toegevoegd.
Vervolgens kan je kiezen welke pagina’s van je website in aanmerking komen voor advertenties. Dit kan je doen door dit in te stellen in de campagne. Een aantal opties zijn:
- Alle webpagina’s
- Specifieke webpagina’s
- Pagina categorie
- Custom label
In de afbeelding hieronder het hele proces opgesomd:

Waarom zou je het moeten gebruiken?
Doordat je zelf geen zoekwoorden meer hoeft in te stellen krijg je de mogelijkheid om te zien voor welke zoekwoorden jouw pagina allemaal ranked. Zo kun je nieuwe inspiratie krijgen en inzicht in zoektermen waar je zelf nog niet eerder aan hebt gedacht. In combinatie met je standaard zoekcampagnes kan dit dus een veelbelovende feature zijn.
Wil je hier ook gebruik van maken? DSA campagnes van Microsoft Ads bevinden zich momenteel nog in de beta, maar via ons kan je alvast toegang krijgen. Neem dan snel contact op met jouw consultant of gebruik het contactformulier.