spotlight

E-commerce trends en ontwikkelingen Q1 van 2024

Multiply

2 juli 2024

De eerste helft van 2024 heeft veel interessante ontwikkelingen gebracht voor de retailsector. Terwijl de wereld nog steeds aan het herstellen is van de economische schokken van de afgelopen jaren, moeten retailers zich constant aanpassen aan veranderende consumententrends en marktdynamiek. Een aantal maanden geleden schreven we een blog over de inzichten die we konden meenemen uit 2023, mocht je deze nog niet hebben gelezen is dat handig om ook te doen. In deze blog kijken we naar de belangrijkste cijfers van het eerste kwartaal van 2024.

Online bestedingen in Nederland

In het eerste kwartaal van 2024 hebben Nederlanders in totaal 9 miljard euro online uitgegeven, wat een stijging van 3% is ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Tegelijkertijd hebben we 85 miljoen online aankopen gedaan, wat een daling van 3% is vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit patroon van stijgende online bestedingen en een dalend aantal online aankopen in het eerste kwartaal is in lijn met de trend die de afgelopen jaren zichtbaar is geweest.

Bron: Thuiswinkel markt monitor Q1 2024


Deze groei in online bestedingen is vooral te danken aan de dienstensector, waar de uitgaven met 10% zijn gestegen. Het aantal online aankopen voor diensten vertoonde ook een sterke toename van 15%. Daarentegen zijn de online bestedingen aan producten licht gedaald (-1%), en het aantal online aankopen voor producten is met 6% afgenomen. Sectoren zoals woon en living, food, schoenen en personal lifestyle laten de grootste dalingen zien in het aantal online aankopen.

Bron: Thuiswinkel markt monitor Q1 2024


Deze ontwikkelingen laten zien dat hoewel de totale online uitgaven toenemen, de groei voornamelijk wordt gedreven door de dienstensector, terwijl de online aankopen van producten juist afnemen, vooral in bepaalde categorieën.

Einde 2023: Het aandeel online aankopen voor producten is met 10% stabiel gebleven. Het bedrag dat consumenten gemiddeld online aan producten besteden is met -2% licht gedaald. Online werd er ondanks deze daling nog steeds meer gespendeerd dan offline.

Q1 2024: Het aandeel online aankopen voor producten is met 1% gedaald en komt nu neer op 9%. Het bedrag dat consumenten gemiddeld online aan producten besteden is met 6% gestegen.

Bron: Thuiswinkel markt monitor Q1 2024

Aankoop per device

We zien ook dat het aantal online aankopen en bestedingen op mobiel stijgen. Zorg er dus voor dat jouw website mobile friendly is en dat klanten zowel op desktop als telefoon makkelijk door de webshop heen navigeren. 

Bron: Thuiswinkel markt monitor Q1 2024

Recordaandeel voor iDEAL

In de afgelopen jaren is het aandeel van iDEAL binnen de online bestedingen constant toegenomen, ten koste van bijvoorbeeld Riverty en Klarna (wat komt door de kritiek die afterpay methodes afgelopen maanden hebben gekregen). Binnen het aantal online aankopen is het aandeel van iDEAL licht gestegen en heeft het nu het hoogste punt ooit bereikt. Het aandeel van creditcardbetalingen blijft daarentegen stabiel. Deze ontwikkelingen tonen aan dat iDEAL steeds populairder wordt als betaalmethode bij online bestedingen, terwijl creditcards hun positie vasthouden.

Bron: Thuiswinkel markt monitor Q1 2024

Branches uitgelicht (online bestedingen en -aankopen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar)

Kleding

Voor deze branche zijn de online bestedingen gedaald met 1%. Het aandeel van deze bestedingen ten opzichte van het totaal is gelijk gebleven op 41%. Het aantal online aankopen is gestegen met 2%. Ook het aandeel ten opzichte van het totaal aantal retail aankopen is met 2% toegenomen, van 27% naar 29%. Per online aankoop daalde het bonbedrag van €130 naar €127. 

Schoenen & Personal Lifestyle

In deze branche is de totale online besteding gelijk gebleven en komt neer op €240 miljoen. Het aandeel van deze bestedingen ten opzichte van de totale retail bestedingen is ook gelijk gebleven en is nog steeds 60%. Het aantal online aankopen is met 9% gedaald en dus is het aandeel ten opzichte van het totaal met 3% gedaald. Per bestelling is het bedrag van €82 naar €91 gestegen.

Home & Living

Home & Living heeft wederom zware klappen te voorduren gehad en de online bestedingen zijn met 12% gedaald. Wel is het aandeel ten opzichte van de totale bestedingen gestegen met 1%. Dat kan te maken hebben met duurdere producten die online zijn gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal online aankopen is ook gedaald met 6% en dit zorgt voor een daling van 3% ten opzichte van het totaal aantal retail aankopen. Het gemiddelde besteedde bedrag gaat van €94 naar €88 (-6%).

Health & Beauty

De totale bestedingen van deze branche is sterk gestegen (+12%), van ongeveer €140 miljoen naar €150 miljoen. Het totale aandeel van de bestedingen stijgt met 2% (van 15% naar 17%). Het aantal online aankopen hiervan blijft hoog en laat een stijging van 1% zien. Het aandeel van het totaal aantal aankopen stijgt met 1%. Het gemiddelde bonbedrag voor health & beauty is €22. 

Bron: Thuiswinkel markt monitor Q1 2024
Bron: Thuiswinkel markt monitor Q1 2024
Bron: Thuiswinkel markt monitor Q1 2024
Bron: Thuiswinkel markt monitor Q1 2024

Voor- en nadelen online shoppen

Een groep Nederlanders is gevraagd wat de belangrijkste voor- en nadelen van het online shoppen zijn. Voor jou als retailer waardevol om op in te spelen, we zette ze daarom op een rijtje. 

Belangrijkste voordelen

  1. Groot assortiment (42% van de gevraagde benoemde dit voordeel (+4%))
  2. Gemakkelijk om thuis te bestellen  (41% van de gevraagde benoemde dit voordeel (-4%))
  3. Lagere prijs  (36% van de gevraagde benoemde dit voordeel (+2%))
  4. Tijdsbesparing (31% van de gevraagde benoemde dit voordeel (+3%))
  5. Mogelijkheid tot vergelijking verschillende winkels  (28% van de gevraagde benoemde dit voordeel (-2%))

Belangrijkste nadelen

  1. Niet kunnen voelen of zien van het product (52% van de gevraagde benoemde dit voordeel (-2%))
  2. Verzendkosten (39% van de gevraagde benoemde dit voordeel (-3%))
  3. Onzekerheid of onbetrouwbaarheid online winkel (22% van de gevraagde benoemde dit voordeel (+2%))
  4. Product niet direct mee kunnen nemen (19% van de gevraagde benoemde dit voordeel (-1%))
  5. Geen/nauwelijks invloed op aflevermoment (18% van de gevraagde benoemde dit voordeel (0%))

Infographic: alle e-commercefeiten in één oogopslag
Bron: Thuiswinkel markt monitor Q1 2024


Wil jij eens over bovenstaande sparren met één van de marketing consultants van Multiply? Of ben jij benieuwd naar wat Multiply voor je kan betekenen om van 2024 een succesvol jaar te maken? Neem dan contact met ons op.