spotlight

Trends en inzichten Black Friday 2023

Bas

30 november 2023

Black Friday, de jaarlijkse dag waarop torenhoge kortingen worden gegeven, heeft dit jaar weer een stempel gedrukt op de retail markt. Terwijl het drukker in de winkel werd, maar vooral online de winkelwagens werden gevuld, waren er diverse trends en inzichten die het waard zijn om onder de loep te nemen.

Wachten op het juiste moment

Gedurende de hele week zagen we de cijfers gestaag stijgen, maar toch bleek een aanzienlijk deel van de consumenten wachten tot de echte 'Black Friday' en het weekend zelf om toe te slaan. Het lijkt erop dat het geloof in het krijgen van nog hogere kortingen tijdens de specifieke Black Friday-dagen een psychologische drijfveer is. Consumenten wachten tot het laatste moment, in de hoop op nóg meer korting. Zeker in tijden waar de portemonnee het zwaar te verduren heeft, lijken mensen de hand op de knip te houden tot er serieuze kortingen zijn. 

Black week

Iets dat we in de afgelopen jaren zagen gebeuren en nu steeds extremere vormen begint aan te nemen, is de verschuiving van Black Friday naar Black Week en in sommige gevallen zelfs Black November. Wat begon als een enkele dag van koopjesjacht op de vrijdag na Thanksgiving, strekt zich nu uit over de hele week of dus soms een hele maand (Metronieuws, 2023). Veel retailers kiezen ervoor om de drukte van een enkele dag uit te smeren over een langere periode, zodat ze niet in de problemen komen op de klantenservice of met de logistieke afhandeling. Ook voor de logistieke dienstverlener is dit een voordeel.

Recordaantal betalingen via iDEAL

Volgens het betaalplatform iDEAL bereikten digitale betalingen een recordaantal van 7,1 miljoen, vergeleken met 6,1 miljoen het voorgaande jaar. Maar liefst 78% van alle transacties in Nederland waren iDEAL-betalingen, wat de verschuiving naar digitale betalingsmethoden onderstreept. Deze cijfers laten het groeiende vertrouwen van consumenten in online transacties zien (RTL Nieuws, 2023).

Belang van de aanloop

In lijn met de observatie dat consumenten wachten op het laatste moment, zien we dat het steeds belangrijker wordt vroegtijdig te beginnen met de Black Friday communicatie. Het warm maken van klanten met bijvoorbeeld teksten als: 'over 7 dagen is het zover, maak jouw verlanglijstje voor Black Friday en loop niks mis!'  hebben gezorgd voor succesvolle campagnes. We zien terug dat retailers die hier actief en tijdig mee zijn begonnen ook een succesvollere Black Friday campagne hebben gedraaid.

De duurzamere toekomst

Ook zien we dat steeds grotere retailers, zoals IKEA, Bever, en ANWB, niet meer meedoen aan Black Friday. Deze keuze was ingegeven door een streven naar duurzaamheid en bewustzijn van de impact van massale kortingen op het milieu. Zo had IKEA een grote campagne om mensen te motiveren oude meubels een tweede leven te geven. Het is toonaangevend dat deze grote bedrijven bewust met het milieu omgaan en soms al jaren niet mee doen aan Black Friday (Frankwatching, 2023). 

Steeds meer negatieve geluiden

We zien en horen dat steeds meer retailers de toenemende Black Friday trend beginnen te verafschuwen. In uitdagende tijden waar marges steeds meer onder druk komen te staan, wordt het steeds moeilijker om met (hoge) kortingen te strooien. We horen dan ook dat steeds meer retailers met elkaar in gesprek gaan om te kijken of er een eind aan deze trend gemaakt kan worden. Het is voor retailers echter nog steeds erg lastig om helemaal niet meer mee te doen, omdat de verwachtingen van de consument zijn veranderd en veel retailers ook niet de boot willen missen. 

Conclusie

Black Friday biedt een boeiende kijk op het evoluerende consumentengedrag, de stijgende invloed van digitale betalingen en de strategieën van retailers in een voortdurend veranderende markt. De 'Black Week' lijkt de nieuwe norm te worden, maar aan de andere kant zien en horen we ook steeds meer negatieve geluiden. We zijn dan ook erg benieuwd wat dit volgend jaar weer met zich mee gaat brengen. Voor nu wensen we elke retailer heel veel succes in de drukke decembermaand. Vergeet niet onze tips te lezen om het maximale uit jouw inspanningen te halen!

Bronnen:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuw...
https://www.frankwatching.com/...
https://www.metronieuws.nl/gel...