how to
Tips voor retailers om je lokale vindbaarheid te verbeteren
Het gebeurd steeds vaker dat consumenten online via Google gaan oriënteren voordat hij of zij gaat shoppen in een stad of dorp. Als iemand bijvoorbeeld een dagje gaat shoppen in Den Haag is de kans aanwezig dat diegene van te voren al gezocht heeft op zoektermen als "kledingwinkel Den Haag" of "schoenenwinkel Den Haag" om uit te zoeken welke winkels er allemaal zijn in de stad en waar hij of zij wel eens naartoe zou kunnen gaan. Super belangrijk dus dat jij als retailer lokaal goed vindbaar bent met jouw winkel. In deze blog geven wij tips om de lokale vindbaarheid van jouw fysieke winkel(s) te verbeteren.
Google Mijn Bedrijf Inzetten
We schreven er al eens eerder over; Google Mijn Bedrijf moet gezien worden als het digitale visitekaartje van je bedrijf. Om je lokale vindbaarheid te verbeteren, is het inzetten van je Google Mijn Bedrijf pagina zeer belangrijk. Zo zien we nu dat veel bedrijven überhaupt nog geen Google Mijn Bedrijf pagina hebben of dat dit niet wordt bijgehouden. Hoe completer jouw pagina is, des te groter de kans dat jij bij lokale relevante zoekopdrachten naar voren komt.
Op jouw Google Mijn Bedrijf pagina vermeld je zaken zoals je bedrijfsnaam, openingstijden, contactgegevens en foto’s of video’s. Aanvullend kan je nog de aanbiedingen in je winkel promoten, een post plaatsen of producten toevoegen. Om je pagina helemaal compleet te maken, is het zelfs mogelijk om een rondleiding door je winkel toe te voegen met 360-graden fotografie. Wanneer je meerdere vestigingen hebt, is het aan te raden voor elke vestiging een aparte Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken, zodat deze goed vindbaar zijn bij lokale zoekopdrachten. Onze tool Loqatio kan je hierbij helpen om de informatie van meerdere vestigingen efficiënter en gemakkelijker te beheren.

Onderzoek het zoekgedrag van je bezoekers
Om je kostbare tijd goed te besteden, wil je zoveel mogelijk impact maken binnen de tijd die je beschikbaar hebt. Het zou zonde van je tijd zijn om landingspagina’s op te maken met termen waar amper zoekvolume op zit. Daarom is het aan te raden een zoekwoordenonderzoek uit te voeren en dit te gebruiken als rode draad voor je SEO en SEA activiteiten.
Zodra je weet in welke plaatsen de meeste vraag is naar je producten of diensten kan je door middel van het zoekwoordenonderzoek achterhalen welke zoekwoorden jouw focus moeten hebben om met je SEO en SEA campagnes aan de slag te gaan.
Optimaliseer jouw winkelpagina('s) of creëer landingspagina's
Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat jouw winkel of landingspagina’s SEO technisch goed in elkaar zitten. Laat hierbij in de tekst ook terugkomen waar jij jouw producten of diensten levert en wees open naar je bezoekers over wie jij bent, wat je doet en waar jij gevestigd bent. Hierbij is het dan ook het advies om de lokale zoekwoorden goed te verwerken in de inhoud van de website, zodat de website hoger in de zoekresultaten zal verschijnen bij lokale zoekopdrachten. Om naast de eigen website in te zetten op lokale SEO is het ook mogelijk om gebruik te maken van linkbuilding met lokale bronnen, denk bijvoorbeeld aan de website van het winkelcentrum waar jouw winkel zich bevindt. Verder is het ook belangrijk om reviews terug te laten komen op je website. Gebruik daarbij een goed reviewsysteem zoals Kiyoh, Trustpilot en Google Mijn Bedrijf, waarbij website bezoekers ook kunnen doorklikken naar de betreffende reviewprogramma’s. Als dit niet kan, kan dit namelijk wantrouwen opwekken.
Als laatste is het goed om je keurmerken of certificaten te laten zien. Vaak heb je vanuit een branche verschillende keurmerken zoals de Thuiswinkel Waarborg. Mocht je deze hebben, laat ze dan ook zeker zien op je landingspagina. Hiermee geef jij als bedrijf dan eigenlijk aan dat je voldoet aan bepaalde eisen en kwaliteit levert.
Maak gebruik van lokale Google Ads
Een andere manier om het zoekgedrag van je doelgroep te op te vangen , is door te testen met SEA campagnes. Hiermee kun je gerichte advertenties tonen aan mensen die in de buurt van je winkel zijn of op zoek zijn naar producten of diensten die jij aanbiedt. Zo kan je bijvoorbeeld een campagne opzetten waarbij je het zoekwoord combineert met de locatie waar je dit product verkoopt, zoals ‘Nike schoenen Den Haag’. Bij zo’n campagne is het aan te raden om gebruik te maken van de locatie-extensie, waarbij mensen vanuit de advertentie gelijk al kunnen zien waar je winkel of bedrijf gevestigd is.

Daarnaast is het ook mogelijk om in te zetten op lokale Performance MAX campagnes. Hierbij is de fysieke winkel op meerdere kanalen zichtbaar, waaronder ook Google Maps.
Creëer zichtbaarheid met lokale social Ads
Het gezegde “een beeld zegt meer dan 1000 woorden” geldt ook voor jou als retailer. Zo is het dan ook een goed idee om naast tekstuele vindbaarheid ook visueel zichtbaar te zijn. Door gebruik te maken van video- of beeldadvertenties via Meta of Pinterest kan er in een korte tijd veel van de fysieke winkel in beeld gebracht worden bij de gebruiker. Op deze manier heeft de gebruiker gelijk een gevoel bij de winkel en zal de lokale herkenbaarheid van de winkel ook toenemen.
Hulp nodig bij het verbeteren van de lokale vindbaarheid van jouw winkel? Neem dan contact met ons op via deze link!