spotlight

Terugblik en cijfers retail 2023

Noah

29 december 2023

Het zijn uitdagende tijden voor retailers met onder meer een laag consumentenvertrouwen en een hoge inflatie. Na een hectisch jaar kijken we in deze blog terug op de belangrijkste leermomenten en ontwikkelingen die we kunnen meenemen naar 2024. Begin dit jaar schreven we al een blog over onze verwachtingen voor 2023, in deze blog blikken we terug op 2023. 

  1. Inflatie
  2. Volumekrimp in de detailhandel
  3. Faillissementen weer richting oud niveau
  4. Een kijkje in de winkelstraten: Food over Fashion
  5. Personeelstekorten zorgen voor rem op groei
  6. Dé ultieme winkelervaring
  7. Black Friday als uitzondering
      1. Inflatie

      Dit jaar was de algemene inflatie 4,5%, waar dit vorig jaar nog 10,2% was. De markt komt iets meer tot rust, maar nog steeds houden veel mensen de hand op de knip. De voorspelling van ING vertelt ons dat volgend jaar de algemene inflatie naar schatting zo'n 2% is. Dit is goed nieuws, maar volledig herstel van het consumentvertrouwen en uitgavepatroon zal jaren duren. 

      In de branche van de fashion was de inflatie maar liefst 11% (na de voedingssector met 16% het meest). Dit komt voornamelijk omdat de retailers werden blootgesteld aan hogere kosten, in de vorm van de stijging van de energie kosten, hogere personeelskosten en de inflatie. Dit zorgt voor lagere afzet, maar ook voor een zichtbare stijging in de omzet. 

      De omzetstijging bedraagt 5% voor de fashionbranche en voor de schoenenbranche is de omzetstijging 3%. Dit heeft onder andere te maken met prijsstijgingen, maar daarnaast zien we ook een trend bij organisaties die een omnichannel marketing strategie hanteren. Veel mensen erkennen het gemak van online shoppen, maar vinden het nog steeds fijn naar om de fysieke winkel te komen om het product te passen. De voorspelling is dat de verschuiving van offline naar online nog even voortduurt. Veel winkels hebben online een breder assortiment, minder personeelskosten en klanten hebben het gemak van online shoppen ervaren.

      2. Volumekrimp in de detailhandel

      Zoals eerder benoemd zijn er dit jaar minder stuks verkocht. In het jaar 2023 is er een algemene daling van 2% te zien in de totale afzet binnen de detailhandel, met name merkbaar in de non-food sector. Dit is voornamelijk te wijten aan de hogere prijs per stuk. De daling van de afzet is voor het eerst sinds jaren weer zichtbaar.

      3. Faillissementen in detailhandel weer richting oud niveau

      Dit jaar zijn er helaas weer ouderwets veel faillissementen. In het eerste half jaar van 2023 zijn er 145 bedrijven failliet gegaan. Na drie kwartalen stond de teller op 235, en eind 2023 worden er in totaal 313 faillissementen in de detailhandel voorspeld. In 2022 gingen er 193 bedrijven failliet. Dit zou in vergelijking met de voorspelling van 2023 een stijging van 120 faillissementen betekenen. Extreem in vergelijking met eerdere jaren is het ook niet, in 2019 gingen er maar liefst 369 winkeliers failliet. 

      De faillissementen zijn te verklaren aan het feit dat retailers na hulp tijdens de coronacrisis nu last hebben van stijgende energie- en huurkosten, hoge inflatie en daarnaast ook de coronasteun moeten terugbetalen. Verder blijven sommige winkels achter met investeringen in winkel en personeel. Een combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat het aantal faillissementen stijgt ten opzichte van 2022. 

      4. Een kijkje in de winkelstraten: Food over Fashion

      Al meer dan 10 jaar vindt er een verschuiving plaats in de winkelstraten. Steeds meer kledingwinkels maken plaats voor eettentjes, steeds meer dienst-gerelateerde uitgaven zorgen ervoor dat voedingsplekken meer ademruimte krijgen. Het heeft er in geresulteerd dat er in 2023 meer 'food' dan 'fashion' in de winkelstraten te vinden is, de vraag is of dit op lange termijn niet leidt tot overcapaciteit. 

      De laatste 5 jaar is het aantal fysieke winkels met met 6% gedaald. Er verdwijnen vooral steeds meer schoenwinkels (-25%). De daling van kledingwinkels ligt lager, dit is 'slechts' 3%. 

      Door de inflatie gaan mensen de uitgaven anders indelen. Steeds meer huishoudens geven meer geld uit aan diensten zoals een bezoek aan een pretpark, horeca of vakanties.

      5. Personeelstekorten zorgen voor rem op groei

      Tijdens de coronacrisis gingen veel werknemers in de retail op zoek naar ander werk omdat fysieke winkels waren gesloten. Begin 2022, toen de fysieke winkels weer permanent open waren, steeg het aantal openstaande vacatures in de detailhandel. Veel werknemers komen niet terug, wat leidt tot personeelstekorten. Dit is nog steeds als trend terug te zien in 2023. Dit heeft een negatieve impact op de groei en service die winkels kunnen bieden. 

      6. Dé ultieme winkelervaring

      Ook dit jaar zette de trend van dé ultieme winkelervaring zich weer voort. De customer journey wordt langer en klanten denken per fase langer na. Wat hierbij helpt is een uniforme merkervaring en goede service. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van de belangrijkste interactiemomenten tussen consumenten en jouw merk of winkel. In de blog over trends en ontwikkelingen lees je hier meer over.

      7. Black Friday als uitzondering

      Ook dit jaar was het weer een waar gekkenhuis rondom Black Friday. In 2022 gaf 38% van de consumenten aan op Black Friday een aankoop te hebben gedaan, vooral de jongeren (71%) genieten van deze dagen vol kortingen. In 2023 heeft ruim 48% van het aantal consumenten een aankoop gedaan in dezelfde periode. Steeds meer mensen zijn tegen Black Friday, maar toch lijkt het steeds populairder te worden. Ons team heeft de belangrijkste gebeurtenissen en learnings op een rij gezet in deze blog

      Deze gegevens bieden waardevolle inzichten voor retailers en professionals in de sector om hun strategieën en aanpak aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Heb jij als retailer hulp nodig bij de uitwerking en implementatie van een online marketing strategie? Neem dan contact met ons op.

      Bronnen:

      https://www.ing.nl/zakelijk/sector/trade-retail/detailhandel-non-food

      https://www.ing.nl/zakelijk/sector/trade-retail/vooruitzicht-detailhandel