vision
Terugblik: de vetste features van Google 2018
Het jaar 2018 is bijna weer ten einde en dit vraagt natuurlijk om een terugblik naar wat er dit jaar allemaal is gebeurd. In dit geval blikken we specifiek terug op de in onze ogen vetste features die zijn gereleased op Google Analytics/Ads gebied.
*De features staan in willekeurige volgorde.
Doel Shopping/Slimme Shopping campagnes – Google Ads
Doel Shopping of Slimme Shopping campagnes zijn sinds kort beschikbaar in de Google Ads omgeving. Dit is de eerste shopping campagne die het gebruik van traditionele shopping ads combineert met Dynamische Display. Daarnaast brengt Doel Shopping het gebruik van standaard automatische biedstrategieën met zich mee. Zo is het enkel mogelijk om of ‘conversiewaarde maximaliseren’ of ‘Doel-Roas’ te gebruiken.
Onze ervaringen met deze nieuwe manier van shopping is zeer positief. Vaak neemt de omzet vanuit shopping direct (o.b.v. last click attributie) sterk toe wanneer we de deze hebben overgezet van ‘traditioneel’ naar ‘smart’. Daarnaast heeft dit ook een zeer groot effect op de ondersteunende conversies. Het is dus zeker aan te raden om dit te testen mocht dit nog gebeurd zijn.
Je kan de optie vinden onder shopping en dan ‘Slimme Shopping-campagne’

Winkelbezoeken – Analytics
Sinds de maand december is Google enkele bèta’s aan het uitrollen met winkelbezoeken in Google Analytics. Dit was voorheen al beschikbaar in Google Ads, maar nu wordt het dus ook mogelijk voor alle online kanalen om te zien wat de bijdrage hiervan is aan de offline winkelbezoeken. Hierdoor wordt het stukje O2O (online to offline) al een stuk dichterbij gebracht.
Je kan herkennen wanneer je voor de bèta bent geselecteerd door in Analytics te navigeren naar conversies –> winkelbezoeken:

View-Through-Conversies – Analytics
In het verlengde van het vorige kopje brengt het meten van View-Through-Conversies in Analytics ook een hoop extra meetmogelijkheden met zich mee. Zo was het voorheen enkel mogelijk om dit middels de Google Ads Conversies Tag te meten. Het grote voordeel hiervan is dat nu de View-Through conversiewaardes zichtbaar worden.
Zo worden de Display campagnes een stuk beter meetbaar wat nou precies de totale waarde van de campagne is geweest. Hetzelfde geldt voor de winkelbezoeken binnen Analytics, slechts een select aantal accounts hebben hiervoor toegang gekregen. Je kan herkennen of jouw Analytics account is geselecteerd door naar een Multi-Channel Trechter rapport te gaan en vervolgens interactietype aan te klikken. Als dit mogelijk is dan kan je hierin enkel de interactietypes selecteren die geen klik bevatten om te filteren op View-Through-Conversies

Vernieuwde omgeving Google AdWords -> Google Ads
Dit is een update die geen enkele SEA adverteerder is ontgaan. Sinds dit jaar is Google AdWords niet meer, maar is Google Ads het nieuwe platform. Het platform biedt verschillende nieuwe features, waaronder promotie-extensies, nieuwe vormgeving, verschillende rapportage functies, maar bovendien is het een stuk gebruiksvriendelijker.
Conclusie
Dit jaar zijn er naast bovenstaande 4 features nog een hoop nieuwe releases geweest zoals, advertentie versiegeschiedenis, diverse nieuwe functies binnen video adverteren, Smart Display campagnes, nieuwe targeting mogelijkheden, Google Ads notities etc. Ben je nieuwsgierig geworden naar een van deze functies of heb je hier vragen over laat het dan gerust even weten door contact met ons op te nemen.