news
Structured data injecteren met Tag Manager
Structured data is als het ware een laagje code die je aan je website kunt toevoegen en wordt gebruikt om je zoekresultaten aantrekkelijker te maken. Aantrekkelijkere zoekopdrachten zorgen voor een sterkere positie ten opzichte van je concurrent en genereren klikken. Multiply kan deze structured data injecteren met Google Tag Manager.
Waarom structured data relevant is
In de intro las je al dat structured data relevant is omdat het je concurrentiepositie versterkt en klikken genereert. Zo kunnen zoekresultaten bijvoorbeeld reviewsterren vertonen of is het mogelijk om een nieuwsbericht te taggen waarmee je met jouw website mogelijk een aantrekkelijker zoekresultaat in Google krijgt. Structured data werkt doordat je bepaalde elementen in je website als het ware voorziet van een label, net zoals je dat in je keuken doet (of zou moeten doen 😉). Zo kun je bijvoorbeeld aangeven welk stukje tekst op je website de 'prijs' van een artikel is, of waar de zoekmachine precies kan aflezen wat de 'reviewscore' van een product is. Dit is belangrijk omdat een zoekmachine uiteindelijk ook maar een computer is en dus een beetje geholpen moet worden met het herkennen van elementen op een website.

Enige tijd terug schreven we al een uitgebreidere blog over structured data, welke vormen er zijn en wat het op kan leveren. Je kunt deze blog hier teruglezen.
Injecteren met Google Tag Manager
Het inbouwen van structured data doe je in de code van je website. Dit kan binnen bepaalde omgevingen door middel van plugins (Magento, Wordpress) en soms is er juist een stuk maatwerk nodig. Dit maatwerk kan soms lastig te implementeren zijn of een kostbare investering vereisen. In dat soort situaties kan Multiply je helpen door de structured data als het ware te injecteren met Google Tag Manager. De elementen die we hierboven al noemden kunnen we dan in de website als 'variabelen' aanwijzen. Dit maakt het mogelijk om structured data snel in te bouwen en flexibel te kunnen reageren op updates vanuit Google. De ingelichte lezer zal wellicht herinneren dat Google een tijd geleden nog tégen deze methode adviseerde. Inmiddels zijn we echter weer wat maanden verder en is er vanuit Google zelfs documentatie beschikbaar over hoe het allemaal precies werkt. Multiply heeft deze methode getest en geconstateerd dat het goed werkt!
Wat zijn de vereisten?
Uiteraard moet je website beschikken over de informatie die nodig is om de structured data te voeden. Deze informatie moet ook als zodanig te identificeren zijn in de website, dit is iets wat wij voor je uit kunnen zoeken. Daarnaast moet Google Tag Manager geïnstalleerd zijn. Schakel met jouw contactpersoon om te bekijken wat de toegevoegde waarde voor jouw website kan zijn!