vision

Retailcijfers 2021: Een blik op de toekomst

Wat kunnen we tot nu toe zeggen over 2021? Gaat het een jaar van groei of van krimp worden? En wat betekenen de verschillende ontwikkelingen voor jou als retailer? In deze blog zetten we de belangrijkste analyses voor je op een rijtje en kijken we ook naar de impact die dit heeft op jou.

Retailcijfers 2021

Hoewel de fysieke winkels inmiddels alweer even open zijn, hebben non-food retailers afgelopen maanden amper mensen mogen ontvangen in de winkels. Dit heeft uiteraard gevolgen gehad voor jou als retailer. Het generen van omzet was eigenlijk alleen nog online mogelijk, waardoor je misschien wel werd gedwongen te investeren in online aanwezigheid om het omzetverlies enigszins te beperken.

Ondanks de tijdelijke sluiting van de winkels voorspellen economen dat de omzet binnen de retailbranche in 2021 met 1,5% zal stijgen. Deze groei zal uitsluitend te danken zijn aan de aanhoudende hoge groei in het online segment (25% in 2021). De fysieke non-food sector zal echter geen groei doormaken en de omzet binnen de food sector zal met een 0,5% dalen. Retailers die waren uitgerust met goede online kanalen hebben in de periode dat de winkels gesloten moesten blijven hiervan kunnen profiteren. Ook al bleek dit in de meeste gevallen niet genoeg om de misgelopen winkelomzet te compenseren.

Door de pandemie en daardoor de gedwongen sluiting van winkels zijn het aantal webshops in 2020 met 28% gestegen. Er is zowel een groei van ‘pure webshops’ als fysieke winkels die online zijn gaan verkopen. De verwachting is dan ook dat er begin 2022 meer webshops dan fysieke winkels zullen zijn in de non-food sector. Dit gaat er natuurlijk voor zorgen dat er online meer concurrentie bijkomt, waardoor een goede online marketing strategie steeds belangrijker wordt.

Ben jij klaar voor de toekomst?

Bijna geen enkele retailer heeft geen negatieve gevolgen ondervonden van de gedwongen sluiting van de winkels eind 2020 en begin 2021. Voor veel ondernemers in de branche is het een moeilijke tijd waarin voorzichtig naar de toekomst gekeken kan worden. Ook wij kijken naar de toekomst en verwachten het volgende:

Meer online concurrentie

Zoals je ook in bovenstaande afbeelding ziet, blijft het aantal webshops en daarmee de online concurrentie groeien. Om daar goed op te anticiperen en ervoor te zorgen dat jij als retailer voorblijft op je concurrentie is een goede online marketing strategie enorm belangrijk. Wil jij nu al weten hoe jouw online kanalen ervoor staan en waar de kansen voor jou liggen? Vraag hieronder dan onze Online Marketing Scorecard aan.

Multichannel steeds belangrijker

Het is erg belangrijk dat jouw fysieke winkel en online kanalen het beste in elkaar naar boven halen. Zo blijkt ook dat steeds meer mensen gebruik maken van verschillende kanalen gedurende het aankoopproces. Hier schreven we al eerder over in onze blog over de trends en ontwikkelingen in de (online) retail. Het is dus enorm belangrijk dat jij als retailer op meerdere kanalen zichtbaar bent en de juiste boodschap op het juiste moment.

Ben jij op zoek naar een partij die samen met jou een online marketing strategie gaat bedenken, waarmee jij klaar bent voor de toekomst? Neem dan contact met ons op!