how to
Remarketing inzetten voor retailers
De klanten die bij jou kopen, in de winkel en online, ken jij als retailer het beste. Je weet waarom ze bij jou kopen, waar hun interesses liggen en hoe ze jou bereiken. Met deze gegevens kun je upsells genereren vanuit je huidige klanten of deze gegevens inzetten om potentiële leads te bereiken die op je klanten lijken. Dit doe je door afgestemde advertenties te laten zien aan mensen die al eens in aanraking zijn gekomen met jouw website of lijken op bezoekers van je website. Oftewel remarketing!
Hoe gaat het in zijn werk?
Op je website voeg je een remarketingtag toe van Google Ads, mocht je dit niet zelf kunnen kan je dit vragen aan je webbouwer.
Zodra de bezoekers jouw website bezoeken terwijl deze tag erop staat worden deze toegevoegd aan een remarketinglijst. Op basis hiervan kun je verschillende doelgroep lijsten maken met de gegevens die jij krijgt vanuit de tag.
Deze lijsten zijn handig omdat je onderscheid kan maken in bezoekers die op bepaalde pagina's zijn geweest, zoals een betaalpagina, bezoekers die regelmatig terugkomen op de website of bezoekers die maar één keer op je website zijn geweest.
Hiermee kun je uiteindelijk gemakkelijk op de gewenste doelgroep remarketing toepassen. Deze advertenties zijn zichtbaar in het zoeknetwerk van Google.
Belangrijk om rekening mee te houden is dat een remarketinglijst uit minimaal 1.000 mensen moet bestaan voordat hij gebruikt kan worden. Daarnaast werkt een tag alleen bij de bezoekers die de cookies op de website hebben geaccepteerd.
Verschillende scenario's
1. Je website is bezocht, maar alleen de homepage.
Door de doelgroeplijst weet je wie op welke pagina's zijn geweest. Hiermee kan je specifieke advertenties inzetten om deze doelgroep opnieuw naar je website te laten gaan. Maak gebruik van een call to action, zoals een inschrijfbutton, zodat je de klant aanzet tot actie naar jouw website.
2.Er zijn acties uitgevoerd op je website zoals items in een favorieten lijstje of winkelmandje doen, maar vervolgens zijn weggegaan.
Door de doelgroeplijst die gemaakt is op basis van bezoekers die producten in hun winkelmandje hebben gedaan kun je op deze doelgroep remarketing inzetten. Denk aan advertentiemateriaal met een aansporing erin zoals ‘op is op’ of creëer een speciale aanbieding voor deze doelgroep.
3. Je website is nog nooit bezocht.
Door vergelijkbare doelgroepen te realiseren wordt op basis van gegevens van de best presterende doelgroepen nieuwe bezoekers getarget die lijken op bezoekers die al op je website komen. Op deze manier kunnen nieuwe leads aangetrokken worden. Dit wordt gebaseerd op zoekwoorden waar op gezocht is, YouTube video's die bekeken zijn en zoekinteresses van desbetreffende doelgroep.
4. Offline bezoekers van je bedrijf of bezoekers van je app
Door het koppelen van je CRM- systeem, een tool waar je klantgegevens in bij houdt, met Google Ads kun je offline bezoekers bereiken. Dit doe je door een speciaal ingericht template met richtlijnen vanuit Google in te vullen.
Dit wordt ookwel klantenmatch genoemd. Je creëert een campagne voor deze doelgroep en wanneer deze klanten op hun Google account zijn ingelogd zien zij de advertenties voorbij komen in het zoeknetwerk van Google, Gmail of YouTube.
Ben je na het lezen van deze blog enthousiast geworden over remarketing of ben je benieuwd of het wat voor jouw bedrijf is? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder!