how to

Referrals in Google Analytics 4 (GA4)

Enzo

20 april 2023

In Google Analytics wordt er onderscheid gemaakt tussen de verschillende kanalen vanuit waar bezoekers op jouw website komen. Eén van die kanalen is referral, oftewel verwijzingen. In deze blog leggen we jou uit wat een referral precies is, waar dit verkeer vandaan komt en hoe je referrals op de juiste manier kunt verwerken. Vooral omdat referrals in Google Analytics 4 net even iets anders in elkaar zitten…


Wat is een referral?

Ook jij als retailer hebt hoogstwaarschijnlijk te maken met referrals. Het referral verkeer is verkeer dat via een extern domein, die niet gelinkt is aan jouw Google Analytics account, op jouw website terecht komt. Bijvoorbeeld door backlinks, betaalproviders of social media.


Waar komt het referral verkeer vandaan?

In Google Analytics 4 kunnen we referrals op de volgende manier terugvinden: Rapporten > Acquisitie > Verkeersaquisitie

verkeersacquisitie ga4


Zoek vervolgens op referral en verander ‘Standaard kanaalgroep voor sessie’ naar ‘Sessiebron/-medium’. Je ziet nu een lijst met al de domeinen vanuit waar bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen.

referrals ga4


Referrals op de juiste manier verwerken

Als we terugblikken op de laatste afbeelding uit bovenstaande alinea zien we dat er voornamelijk verkeer komt vanuit social media kanalen en Mailchimp. Naast referral, zijn er in Analytics nog meer kanalen waar verkeer vandaan komt. Zo ook e-mail en social. Toch worden het verkeer vanuit deze kanalen niet direct gemeten onder e-mail of social maar juist gemeten als referral. Hoe zorgen we er dan voor dat dit wel gebeurt? De oplossing is simpel. Namelijk door het toevoegen van UTM-codering aan je URL’s. Iemand die vanaf jouw Facebookpagina op jouw website terecht komt, zal nu gemeten worden bij het social kanaal. Het toevoegen van de juiste UTM codering zorgt er niet alleen voor dat verkeer bij het juiste kanaal wordt gemeten. Daarnaast kun je door het juist ‘taggen’ van jouw URL’s ook de resultaten van jouw verschillende campagnes meten. De meest voorkomende UTM parameters die gebruikt worden zijn:

  • utm_source – Geeft aan vanuit welke site/bron het verkeer afkomstig is (Google, Facebook etc.)
  • utm_medium – Geeft aan welk medium hiervoor is gebruikt (CPC, e-mail etc.)
  • utm_campaign – Geeft aan vanuit welke campagne het verkeer afkomstig is (lente_sale, black_friday_opruiming etc.)


    Referrals uitsluiten in Google Analytics 4

    Het kan zijn dat er referral verkeer wordt gemeten terwijl dit helemaal niet de bedoeling is. Bijvoorbeeld als er iemand in jouw webshop een aankoop doet, vervolgens wordt doorgestuurd naar de betaalpagina van een betaalprovider en uiteindelijk weer terugkomt in jouw webshop. Het verkeer van de betaalprovider naar jouw webshop wordt dan gemeten als referral. Gelukkig kun je net als in Universal Analytics in Google Analytics 4 ook ongewenste referrals uitsluiten. Dit proces ziet er wel net even iets anders uit. Ga in Google Analytics 4 linksonder naar beheer. Vervolgens ga je bij de propertyinstellingen naar Gegevensstreams.

    gegevensstreams ga4


    Klik jouw gegevensstream aan, en klik in de sectie Google-tag op Taginstellingen instellen.

    Taginstellingen ga4


    Vervolgens klik je op Alles tonen en ga je naar Een lijst met ongewenste verwijzingen maken.

    ongewenste verwijzingen ga4


    Hier kun je al je ongewenste referrals uitsluiten. Het is belangrijk dat je eens in de zoveel tijd checkt of er verkeer vanuit referrals binnenkomt, en waar dit verkeer vandaan komt. Sluit vervolgens weer de onnodige referrals uit. Zo blijft jouw account altijd up-to-date met de meest relevante verkeersstromen.

    Heb je na het lezen van deze blog nog meer vragen over referrals? Of heb je hulp nodig bij het juist inrichten van je Google Analytics 4 account? Geen probleem! Neem dan contact op via deze link of met een van onze specialisten die altijd klaar staan om je te helpen.