how to
Performance Max campagnes voor offline winkeldoelen
Performance Max campagnes (PMax) zijn alweer enige tijd onderdeel van Google Ads. Meestal worden deze campagnes gebruikt voor de promotie van de webshop en online winkelvoorraad. Wat veel retailers nog niet weten is dat deze campagnes ook bij kunnen dragen aan het behalen van offline winkeldoelen.
Online vs. offline winkeldoelen
Binnen Google Ads kunnen er verschillende doelen (conversies) worden bepaald. Als we ons specifiek richten op de PMax campagnes is het hoofddoel in de meeste gevallen online aankopen genereren. Andere doelen kunnen bijvoorbeeld het bekijken van een bepaalde pagina, een product toevoegen aan de winkelwagen of een buttonklik zijn.
De PMax campagnes maken het tegenwoordig ook mogelijk om offline winkeldoelen te meten. Voorbeelden zijn winkelbezoeken of mensen die via jouw website zoeken naar de routebeschrijving. Daarnaast kunnen deze campagnes ook ingezet worden om personen te ‘sturen’ naar jouw winkel. Bijvoorbeeld iemand die op Google Maps zoekt naar ‘schoenenwinkel’ omdat hij of zij op zoek is naar de dichtstbijzijnde schoenenwinkel.

Het meten van offline winkeldoelen
Het meten van offline winkeldoelen is iets complexer dan online winkeldoelen. Google koppelt namelijk de advertentie interactie van een persoon aan verschillende locatiegerichte data. Een voorbeeld: Iemand zoekt op een paar sneakers en klikt op jouw advertentie. Vervolgens gaat deze persoon naar de winkel om eerst de schoenen te passen. Deze persoon is dus op basis van een advertentie naar jouw winkel gekomen.
De gegevens die gebruikt worden voor het meetbaar maken van winkelbezoeken zijn Wi-Fi signalen, GPS-signalen, locatiegeschiedenis, Google Maps navigatiedata, zoekgedrag van een consument en Google Surveys. Zelf zegt Google dat alle winkelbezoeken 99% zeker accuraat zijn.
Starten met PMax voor winkeldoelen
De eerste stap die gezet moet worden voordat je kunt starten is het opzetten van een Google My Business account. Vervolgens dien je jouw Google My Business account te koppelen aan je Google Ads account. Als dit geregeld is kan jij starten met het opzetten van jouw nieuwe PMax campagne!
Ga binnen jouw Google Ads omgeving naar campagnes en maak een nieuwe campagne aan. Kies bij het campagnedoel voor ‘lokale winkelbezoeken en promoties’. Kies de gewenste conversies die jij wilt meten. Vervolgens richt je de campagne in hoe normaal een PMax campagne ingericht moet worden. Zorg er wel voor dat je jouw winkellocaties koppelt aan de campagne!
Voordelen van het meten van winkeldoelen
Het komt veel voor dat retailers met een webshop alleen kijken naar wat de webshop op zichzelf oplevert. Dit komt omdat de conversie-acties vaak alleen gericht zijn op online verkopen. De gegevens uit Google Analytics en Google Ads laten dus alleen online resultaten zien.
Een webshop moet tegenwoordig niet meer beschouwd worden als een los verkoopkanaal. Het is namelijk onderdeel van de volledige omnichannel. Door ook offline conversies te meten kan het volledige effect van de webshop in kaart worden gebracht. Hieruit blijkt meestal dat de webshop + advertenties hierbij toch een belangrijkere rol spelen dan van tevoren gedacht.
Uiteindelijk vervult voor iedere retailer de webshop een andere rol. Voor de ene is het zijn grootste bron van inkomsten en levert het zeer goede resultaten op. Voor de ander zal de webshop vooral dienen als etalage van de winkel en zullen de online resultaten niet overweldigend zijn.
Door dus zoveel mogelijk, zowel online als offline, meetbaar te maken creëer je een completer beeld hoe verschillende kanalen samenwerken. Daarbij kunnen campagnes gericht op het behalen van winkeldoelen bijdragen aan een grotere bezoekersstroom. Online en offline staan dus niet meer tegenover elkaar, maar werken juist steeds meer samen om zo de beste resultaten te bereiken.
Heb je na het lezen van deze blog vragen over deze vorm van PMax campagnes? Of ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen bij het realiseren van jouw online- en offline doelstellingen? Neem dan contact op!