how to
Nuttige Instagram updates voor retailers
De diverse sociale media kanalen blijven zich voortdurend vernieuwen en bedenken nieuwe functies en updates. De verandering in de markt gaat snel en we begrijpen helemaal als je dit niet altijd bij kan benen. Wij hebben voor jou de nieuwste features van Instagram op een rijtje gezet zodat je na het lezen van deze blog weer helemaal up-to-date bent.
Waarom Instagram?
Instagram is een platform waar je op een persoonlijke manier interactie creëert met je volgers. Dit komt onder andere door de diverse content die je erop kan delen. Zoals foto’s, filmpjes, verschillende foto’s bij elkaar of zelfs via live video’s. Er zijn genoeg opties om de interactie met je volgers op te zoeken via reacties, likes, vraagstickers en polls.
Instagram is de afgelopen jaren flink gegroeid en je ziet in de verwachting van het onderzoek van Marketingfacts dat het in 2022 ook nog blijft groeien en hiermee het 4de grootste platform van Nederland is in gebruikers. Het is dus belangrijk als retailer dat je zichtbaar bent op dit platform om je (nieuwe) klanten te bereiken en te informeren over jouw bedrijf en collecties.

Nieuwste updates
Instagram blijft zichzelf vernieuwen en komen met nieuwe updates. Hieronder vind je een overzicht van de afgelopen updates die jou gaan helpen om nog beter in contact te komen met je doelgroep en je content te optimaliseren.
In ons eerdere blog schreven we dat het mogelijk was om linkjes toe te voegen aan je Instagram Story. Nu is er een vernieuwing op dit vlak. Waar je eerst de tekst niet kon aanpassen wat er in de link knop kwam te staan, kan dit nu wel. Dit is fijn, want zo bepaal jij wat er in de call to action staat en zorgt het ervoor als jij een lange bedrijfsnaam hebt de linkknop niet meer zo groot hoeft te zijn, omdat je dit kan aanpassen. Hieronder zie je hoe je dit kan aanpassen:

Reminder
Wanneer jij als bedrijf een evenement hebt of je lanceert een nieuwe collectie op een bepaalde tijd op je webshop, wil je dat je volgers daarvan op de hoogte zijn. Het was eerder al mogelijk om een timer in je stories te zetten, maar nu is ook mogelijk om een reminder toe te voegen. Wanneer jij een datum hebt toegevoegd aan het bericht kunnen je volgers de reminder ontvangen, als zij daarop klikken. Ze krijgen dan 24 uur en 15 minuten van te voren een reminder en op het moment zelf wanneer het event start.
Belangrijk is hier wel dat je account echt een professioneel account is, anders is deze optie niet mogelijk.
Hoogtepunt
Het gebruiken van hoogtepunten is waarschijnlijk al bekend. Deze staan onder je biografie. Hier kan je stories die je hebt geplaatst in opslaan zodat ze voor altijd zichtbaar blijven, in plaats van de huidige 24 uur van de story. Vanaf nu kan je van deze hoogtepunten ook een reels maken. Alle stories in een hoogtepunt worden dan achter elkaar gezet en worden geüpload als reels.
Notificatie knop
Deze optie was er eind vorig jaar al, maar is ideaal om ervoor te zorgen dat je volgers geen post meer van je missen. De notificatie knop kan je gemakkelijk instellen door naar het desbetreffende profiel te gaan en bovenin op het belletje te klikken.Zorg ervoor als retailer dat je jouw volgers op de hoogte brengt van deze functie middels een story, post of vertel het in een e-mail. Wanneer je volgers bewust zijn van deze optie en niks van jou willen missen, kunnen ze dit activeren. Op deze manier hou je meer interactie met je volgers.

Samenwerken aan een post
Er is nu de mogelijkheid om samen met iemand een post te plaatsen, oftewel een collab-post. Het bericht komt op de twee pagina’s te staan en de likes en reacties worden bij elkaar opgeteld. Een handige manier om jouw eigen bereik te vergroten. Je kan dit bijvoorbeeld gebruiken als een post plaatst over een merk dat je verkoopt of als je werkt met influencers. Op deze manier wordt het bericht op de Instagram van het merk of influencer gepost en op jouw eigen account.
Er zijn zoals je leest talloze manieren om organische berichten vorm te geven en zichtbaar te zijn. Ben je op zoek naar een andere manier om een grotere doelgroep te bereiken via social media? Neem dan contact met ons op en vraag naar 1 van onze social experts. Zij vertellen jou alles over de mogelijkheden over adverteren op Social Media (Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok en YouTube).