news
Nieuw voor retailers: Google Merchant Promotions
Het bestaat al geruime tijd in de Verenigde Staten, maar is sinds kort ook beschikbaar in Nederland. Namelijk de Google Merchant Promotions. Dit is een gratis functie om extra promoties aan Google Shopping toe te voegen, zoals een kortingscode of speciale actie. Het is een relatief kleine toevoeging op de pagina, maar geeft des te meer resultaat.
Oud vs. nieuw
Voorheen was het alleen mogelijk om een salesprijs toe te voegen aan de product feed in Google. Als de uitverkoopprijs en de oorspronkelijke prijs aan de voorwaarde voldeden, werden de twee prijzen samen met de badge 'prijsdaling' weergegeven. De verkoopprijs wordt hierbij weergegeven als nieuwe prijs en de oorspronkelijke prijs staat er doorgestreept naast.

Het is een simpel principe, onder de Google Shopping-advertentie wordt er een extra regel weergegeven met daarin de tekst 'speciale actie'. Wanneer jouw potentiële klant erop klikt, wordt de promotie die je hebt ingesteld inclusief eventuele kortingscode getoond. Hieronder zie je een voorbeeld hoe dit wordt weergegeven in Google Zoeken.

Met deze functie kun je kortingen of aanbiedingen extra onder de aandacht brengen en potentiële klanten overhalen tot een aankoop. De volgende typen promoties zijn beschikbaar:
- Gratis cadeaus: gratis artikel bij een X bedrag of een bepaald type product
- Kortingen: kortingspercentage, 1+1 gratis, koop één actieproduct en krijg het tweede product voor één euro of iets in die richting.
- Gratis verzending of korting op verzending.
Wat zijn de voordelen voor jou als retailer?
Google Merchant Promotions biedt een mooie kans om jouw product ook in de Google Shopping resultaten op te laten vallen. Dit kan een positieve invloed hebben op zowel de doorklikratio en kosten per klik. Met andere woorden, aanbiedingen zorgen voor betere prestaties. Hieronder nog een aantal voordelen van de functie:
- Stijging in conversies. Door een aanbieding weer te geven zorg je voor een reden om nú te kopen.
- Geschikt voor meerdere schermen. Google geeft de speciale aanbiedingen weer op desktop- en mobiele apparaten.
Google Merchant Promotions zorgt ervoor dat je een groot publiek bereikt zonder al te veel extra kosten, zodat je op de beste advertentiepositie terechtkomt. Dus bovenaan de Google Zoeken pagina.
Uit een Google case study van Office Depot (één van de grootste leveranciers van kantoorartikelen) blijkt dat dankzij Google Merchant Promotions het doorklikratio in landen zoals Engeland en Duitsland is gestegen met zo’n 10%! Daarnaast groeide de conversieratio met 18% in Engeland en de ROI met 9% in Duitsland.
Deze resultaten komen natuurlijk niet als een hele grote verassing als je bedenkt dat online shoppers gek zijn op kortingen en/of acties. Het gaat erom hoe je jouw aanbieding communiceert en hoeveel gebruikers je kunt bereiken. Op die manier kan jij het verschil maken.
Starten met Google Merchant Promotions
Enthousiast geworden? Dat snappen we! Om zo snel mogelijk te kunnen starten heb je eerst een Google Merchant account en het productenoverzicht nodig. Je moet eerst binnen Google Merchant Center een aanvraag indienen voordat je écht kunt starten. Vervolgens duurt het zo’n drie á vier werkdagen voordat Google de aanvraag goedkeurt. Als alles geregeld is kun jij beginnen met het toevoegen van promoties aan je Google Shopping advertenties! Zorg er wel voor dat je jezelf aan de volgende drie basisprincipes houd:
- Promoties moeten altijd extra toegevoegde waarde bieden
- Promoties moeten duidelijk en toegankelijk zijn
- Actiecodes moeten altijd geldig zijn
Meer weten over Google Merchant Promotions? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. Laten we samen groeien!