research

Nederlands e-commerce herstelt in tweede kwartaal

Bas

16 augustus 2023

Op basis van cijfers uit 'The Shopping Index' van Salesforce blijkt dat de Nederlandse e-commerce een zekere mate van herstel laat zien. Na een jaar van negatieve cijfers valt in Q2 van 2023 een stabilisatie te zien ten opzichte van vorig jaar. In deze blog geven wij je een inkijkje in een aantal belangrijke cijfers uit het onderzoek. 

Nederlandse e-commerce herstelt

In het tweede kwartaal van 2023 is er een zekere mate van herstel te zien in de Nederlandse e-commerce, waarbij een stabilisatie heeft plaatsgevonden en de omzet in Q2 gelijk was aan Q2 in het voorgaande jaar. Na vier opeenvolgende kwartalen waarin de omzet afnam ten opzichte van het jaar ervoor, variërend van -10% tot -15%, lijkt de e-commerce sector in het tweede kwartaal van 2023 te tekenen voor enig herstel. Dit kan mogelijk wijzen op een geleidelijk verbeterend perspectief voor de sector in de komende periode.

Digitale groei cijfers NL

Bron: Salesforce Shopping Index.

Uiteenlopende cijfers per sector

Terwijl de e-commerce sector in het tweede kwartaal van 2023 een mate van stabiliteit laat zien ten opzichte van het voorgaande jaar, vertoont de kledingbranche daarentegen een omzetdaling van 5%. In tegenstelling tot deze ontwikkeling noteert de schoenenbranche juist een groei van 6% in omzet. Deze uiteenlopende cijfers benadrukken het belang van het nauwkeurig analyseren van specifieke sectorgegevens. Het herstel binnen de totale e-commerce sector schept echter optimistische vooruitzichten voor wat de toekomst gaat brengen.

E-commerce cijfers fashion en schoenen branche

Bron: Salesforce Shopping Index.

Traffic stijgt, orderaantal daalt

Uit het onderzoek van Salesforce zien we ook een ander opvallend statistiek. Zo zien we namelijk een positieve trend in webverkeer, met een groei van 4% via mobiele apparaten en een algemene stijging van 1%. Echter zien we dat het aantal geplaatste orders afneemt. Deze statistieken tonen namelijk een daling van 12% in bestellingen via computers en 2% via mobiel. Dit resulteert in een totale afname van 7% in het aantal geplaatste orders. In het onderzoek valt dan ook terug te zien dat het gemiddelde conversiepercentage in het afgelopen kwartaal op 2,9% lag en dit vorig jaar nog 3,1% was. Belangrijk te benoemen is dat dit natuurlijk om online transacties gaat. Wellicht speelt het ROPO-effect ook nog een rol in deze daling. We merken (steeds vaker) op dat consumenten zich online oriënteren en vervolgens offline aankopen doen. 

Digitale groei cijfers per Device

Bron: Salesforce Shopping Index.

Ook van bovenstaande cijfers zien we grote verschillen per branche. Zie hieronder bijvoorbeeld de verschillen tussen de kleding- en schoenenbranche:

Traffic en ordercijfers kleding- en schoenenbrance q2 2023

Ben je benieuwd naar hoe bovenstaande cijfers specifiek voor de branche waar jij in werkzaam bent, eruitzien? Door op bovenstaande afbeelding te klikken en naar het juiste dashboard te navigeren, kun je via 'vertical' de cijfers van de verschillende branches inzien. 

Ondanks grote verschillen per sector zien de totale cijfers er positief uit als we het vergelijken met de 4 kwartalen hiervoor. Laten we hopen dat dit een ommekeer gaat zijn en we bij een volgende update positieve percentages gaan zien. Benieuwd naar meer inzichten uit de Saleforce Shopping Index? Dan verwijzen we je graag door naar het complete overzicht met dashboards. Deze vind je hier.