research
Nederland koploper bij online bestellen van fashion
Nederlanders zijn fervente online shoppers als het gaat om schoenen, kleding en tassen, zo blijkt uit statistieken. 77 procent van de Nederlanders koopt deze producten namelijk online, terwijl het Europese gemiddelde op 59 procent ligt. Vorig jaar was dit percentage nog 71 procent voor Nederlanders.
Deze bevindingen komen voort uit een onderzoek van bezorgdienst DPD, genaamd de Europese e-shopper barometer 2022. Dit jaarlijkse onderzoek wordt uitgevoerd onder bijna 24.000 Europeanen in 22 landen, variërend in leeftijd van 18 tot 70 jaar. Een ander opmerkelijk verschil blijkt te liggen in de categorie eten en drinken. Bijna de helft van de Nederlanders koopt voedsel en drank online, terwijl het Europese gemiddelde op 34 procent ligt.
We retouren veel, zijn minder milieubewust
Een ander interessant aspect is de mate waarin Nederlanders producten retourneren. Bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders heeft in 2022 zijn of haar laatste aankoop teruggestuurd, in vergelijking met 14 procent op Europees niveau. Meer dan de helft van die 23 procent vond het retourproces eenvoudig en moeiteloos. Dit wijst erop dat Nederlanders minder belang hechten aan milieu en duurzaamheid bij online aankopen in vergelijking met de rest van Europa. Hoewel bijna de helft van de Nederlanders zou kiezen voor een website met duurzame vervoersmogelijkheden, ligt dit percentage op Europees niveau op 64 procent.
Hoge verwachtingen van online shoppers
Het onderzoek toont ook aan dat online shoppers zeer hoge verwachtingen hebben van het bezorgproces. Ze verlangen een snelle en betrouwbare levering, hebben de wens om een nauwkeurig bezorgmoment te kunnen kiezen en willen vooraf het exacte tijdslot weten. Real-time tracking wordt gezien als een toegevoegde waarde in het bezorgproces. In de top 10 van belangrijke criteria bij online aankopen staat gratis bezorging veruit op de eerste plaats, gevolgd door gratis retourneren.
bron : https://twinklemagazine.nl/