spotlight
Multiply bij de Webwinkel Vakdagen
Woensdag 29 juni waren wij (Yannick en Sven) aanwezig bij de Webwinkel Vakdagen. Hét gratis event voor e-commerce professionals. Op het event waren maar liefst 11 zalen te vinden waar verschillende professionals vertelden over relevante e-commerce onderwerpen. Daarnaast stonden twee grote zalen vol met de mooiste stands van bedrijven binnen het e-commerce landschap om zo hun verhaal en toegevoegde waarde te kunnen laten zien. In onze blog vertellen we wat meer over de thema’s van de Webwinkel Vakdagen van dit jaar.
Webshops
De webshops van vandaag zien er heel anders (lees beter) uit dan de webshops van 10 jaar geleden. Dit komt mede doordat het eenvoudiger is geworden om een website op te zetten met platformen als Magento, Shopware en Shopify. Naast het visuele aspect verbeteren websites ook qua techniek. Google gaat bijvoorbeeld steeds meer kijken naar de usability van een website. Dit betekent dat Google gaat kijken naar de snelheid van je website en de eenvoudigheid voor een klant om zijn/haar weg te vinden op de site. Met de komst van Progressive Web App wordt het eenvoudiger om een website te bouwen die nagenoeg het zelfde kan als een app en daarnaast ook een snellere laadtijden heeft. Andere voordelen zijn bijvoorbeeld de interactiviteit (zoals notificaties en barcode scanners) en visuele stabiliteit.

Marketing automation & email
Met tools als Copernica, Reloadify en Dotdigital is het steeds beter mogelijk om relevantere nieuwsbrieven te maken. Zeker in combinatie met een Customer Data Platform. Daarnaast wordt dit kanaal steeds belangrijk door het verdwijnen van 3rd party cookies. Het nu al verzamelen van extra klantdata maakt je (online) marketing in de toekomst een stuk eenvoudiger.
Data driven insight & personalisation
Personalisatie wordt steeds belangrijker. Een website die voor iedereen het zelfde is zal ook steeds minder vaak gaan voorkomen in de komende jaren. Met tools als Squeezely en Datatrics is het ook voor kleinere bedrijven mogelijk om je website te personaliseren om zo de kans op een conversie aanzienlijk groter te maken. Daarnaast worden deze customer data platformen ook vaak gebruikt voor een stuk inzicht in wie je klanten precies zijn. Een derde voordeel van deze tools is de personalisatie, segmentatie en automatisering van nieuwsbrieven.

B2B E-commerce
Waar voorheen vooral particuliere webshops werden opgezet zie je dat tegenwoordig dat ook steeds meer B2B bedrijven hiermee aan de slag gaan. Het wordt dan ook normaler om te bestellen via een webshop i.p.v. bij een accountmanager. Daarnaast zijn voor B2B partijen ook handige tools te vinden zoals Leadinfo. Om zo bedrijven te herkennen die jouw website bezoeken.
