news

Multiply bezoekt Google in Californië

Op uitnodiging van Google heeft Multiply als Premier Partner een bezoek gebracht aan Google Marketing Live 2018. Marketing Live is het jaarlijkse marketingevenement van Google waar de nieuwste updates, ontwikkelingen en innovaties vanuit de internetgigant worden gepresenteerd. Reden genoeg voor Lennart en Bas om de oceaan over te steken om 9, 10 en 11 juli aanwezig te kunnen zijn in het San Jose McEnery Convention Center. Dit was niet voor niets. Het is duidelijk dat Google niet heeft stilgezeten.

Met een programma van drie dagen zijn er teveel updates en ontwikkelingen die we hebben gehoord om op te noemen. Om dit artikel leesbaar te houden delen we onze favorieten.

Google Marketing Platform

Het aantal Google producten kan weleens overweldigend zijn. Om de marketeer tegemoet te komen is tijdens Marketing Live het Google Marketing Platform aangekondigd. De Google Analytics 360 omgeving en Google DoubleClick worden hier samengebracht in één omgeving. Dit brengt ook een aantal naamwijzigingen met zich mee. Google AdWords is bijvoorbeeld verleden tijd. Het advertentieplatform zal worden omgedoopt tot Google Ads.

Het lijkt een kleine ingreep maar het Google Marketing Platform moet de integratie tussen alle Google producten gaan versterken. Naast bekende platformen zoals Analytics en Ads (AdWords) worden hier ook Data Studio, Tag Manager en Surveys aan toegevoegd. Het moet een totaaloplossing gaan worden voor de marketeer van vandaag.

YouTube

Google blijft extra inzetten op YouTube. Afgelopen jaar heeft Google de nadruk op YouTube gelegd. Tijdens Marketing Live werd duidelijk dat het adverteren op YouTube niet stilstaat. Door diverse advertentietypes te introduceren voor zowel doelstellingen op gebied van attention tot action probeert Google een full-funnel strategie op YouTube mogelijk te maken. Video is de toekomst en Google biedt de marketeer steeds meer mogelijkheden om daar op in te spelen.

Cross device

In AdWords, of Google Ads zoals we vanaf nu gaan zeggen, was het al langer mogelijk: cross-device reporting. In kaart brengen welke mensen via een mobiele advertentie binnenkomen en via desktop afrekenen was al mogelijk. Het feit dat dit alleen inzichtelijk was voor Ads was wel een tekortkoming. Tijdens Marketing Live is dezelfde functionaliteit echter ook aangekondigd voor Google Analytics. Dit betekent dat apparaat overlap, apparaat paden en apparaat acquisitie rapporten zijn die straks voor alle kanalen zichtbaar worden in Google Analytics. Een aankondiging die de black box weer een stukje kleiner maakt en meer houvast geeft voor marketeers en de marketingeuro die zijn uitgeven.

Toekomst

Bovenstaande is slechts een fractie van alle aankondigingen die zijn gedaan in San Jose. Google laat zien volop bezig te zijn. Machine learningattribution en audience zijn veel gehoorde marketingtermen en blijven onderwerpen waar ook Google druk mee bezig blijft. Komend jaar zullen al veel nieuwe producten en mogelijkheden toepasbaar zijn. Wees niet bang, wij zullen zorgen dat ook jij op de hoogte bent en blijft van bovenstaande en meer. Schrijf je dus ook in op onze nieuwsbrief updates te ontvangen. Mocht je niet kunnen wachten neem dan gerust contact op om over Marketing Live te kletsen.