news
Lokale winkelvoorraad in Google Shopping
De local inventory ad was al een tijdje aangekondigd door Google. Vanaf nu is het ook in Nederland mogelijk om het allernieuwste campagne type binnen Google Shopping in te zetten. Deze beweging moet het effect van online of offline beter inzichtelijk maken.
Advertenties met winkelvoorraad
In Nederland is het, voor adverteerders met fysieke vestigingen, al mogelijk om te zien hoeveel gebruikers er op een advertentie klikken en vervolgens daadwerkelijk in een van de fysieke locaties komt. De komst van local inventory ads omarmt ook het omnichannel-model.
De advertenties laten producten in Google Shopping zien met de locatie waar dit product te koop is, zoals te zien in de afbeelding. De gebruiker ziet zelfs hoe ver hij of zij van de betreffende winkel af is. Om het helemaal af te maken kan de gebruiker dan meteen de route in Google Maps genereren. Hiermee geeft Google adverteerders het inzicht in hoeverre het ROPO-effect aanwezig is. In andere woorden de mate waarin mensen eerst online oriënteren om vervolgens offline converteren.

De vereisten
Om dit type advertentie technisch mogelijk te maken zijn er natuurlijk wel wat vereisten. Het belangrijkste is dat de voorraad per winkel bekend is bij Google. Er zal dus een feed gegenereerd moeten worden waarin de voorraad per product wordt opgenomen. Op deze manier kan worden voorkomen dat de gebruiker in een winkel beland waar het product helemaal niet verkocht blijkt te worden.
Pak een voorsprong
De local inventory advertentie is pas kort beschikbaar in Nederland. Retailers die nu aan de slag gaan met deze nieuwe manier van adverteren kunnen zich dus onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.
Ben je benieuwd of jouw website in aanmerking komt, of wil je meteen aan de slag om een local inventory campagne op te zetten? Neem dan meteen contact met ons op.