news
Instagram Shopping: promoot jouw producten in Instagram
Het is al een tijdje mogelijk in de Verenigde Staten, maar nu ook eindelijk in Nederland: Instagram Shopping! Wat betekent het eigenlijk en hoe gaat dit jouw Instagram feed veranderen?
Shoppen op Instagram?
Heel lang geleden gaven wij al aan dat alles over gaat naar mobiel. Zo zien we dat steeds meer mensen ook hun aankopen via een mobiel apparaat doen. Van de consumenten onder de 35 jaar is het aandeel mobiel maar liefst 65%. Met meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland biedt het snelst groeiende sociale medium een uitgelezen kans aan online marketeers om hierop in te spelen met Instagram Shopping.
Tag Your Products
Via Instagram Shopping kan je jouw producten taggen in de afbeeldingen die je upload. In de afbeeldingen hieronder zie je hoe dit er dan in de praktijk uit ziet.


Bron: Instagram The Stone
Door op de ‘tag’ te drukken ga je door naar de productpagina van het desbetreffende product. Voor de gebruiker wordt het op deze manier een stuk makkelijker gemaakt om een product te bekijken of aan te schaffen. Eerder moest een gebruiker naar de pagina van het bedrijf om vervolgens op een link te klikken naar de algemene site.
Waar moet ik op letten?
Belangrijk is natuurlijk dat je weet wat Instagram Shopping verder inhoudt, wat je er allemaal mee kan en misschien nog wel het belangrijkste; is het gratis?
- Het is volledig gratis!
- Per foto kun je 5 producten taggen;
- Eerdere foto’s voor de update kunnen ook getagd worden;
- Je hebt een productcatalogus (productfeed / datafeed) nodig.
Nog een aantal tips zodat je optimaal gebruik kunt maken van Instagram Shopping:
- Maak gebruik van mooie foto’s. Een product op zichzelf presteert slechter dan een sfeerfoto met getagde producten;
- Zorg voor een grote fanbase, hoe meer (kwalitatieve) volgers op Instagram hoe beter;
- Blijf testen, kom er op die manier achter welke producten of uitingen het beste werken op Instagram Shopping.