how to
Hoe verbeter je de kwaliteitsscore van je Google Ads account
Als je met Google Ads werkt zal je er vast wel eens van hebben gehoord: de kwaliteitsscore. Maar wat is de kwaliteitsscore precies en hoe kunnen we dit verbeteren? In deze blog geven we je antwoord op die vragen.
Wat is de kwaliteitsscore?
Google wil de beste resultaten tonen voor een gebruiker van de zoekmachine. Daarom is voor advertenties de kwaliteitsscore ontstaan. De kwaliteitsscore wordt binnen Google Ads aangegeven per ingesteld zoekwoord en is een getal tussen de 0 en 10. Dit getal is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- Het verwachte percentage van gebruikers dat doorklikt op je advertentie (CTR) (39% van kwaliteitsscore);
- De ervaring op de bestemmingspagina. Bijvoorbeeld conversies, doorklikken of bounces (39% van kwaliteitsscore);
- De hoogte van de relevantie van je advertentie ten opzichte van je ingestelde zoekwoord (22% van kwaliteitsscore).
Bovenstaande punten en de kwaliteitsscore zijn ook terug te vinden in de kolommen van de zoekwoorden. Je zal deze eventueel zelf moeten toevoegen.

De kwaliteitsscore wordt vergeleken met de ingestelde cost per click (CPC). Google beloont relevantere advertenties namelijk met een lagere cost per click. Hieronder een voorbeeld:

Ben jij een non-food retailer en benieuwd hoe jouw kwaliteitsscore en Google Ads account nog verbeterd kunnen worden? Vraag een gratis Google Ads training ter waarde van €500,- aan via Ondernemen.nl!
Aanvragen
Hoe kun je jouw kwaliteitsscore verbeteren?
Om voor een zo laag mogelijke CPC te zorgen wil je natuurlijk dat je kwaliteitsscore zo hoog mogelijk is. Daarom hebben we een aantal tips voor je per kwaliteitsscore-onderdeel beschreven.
Verwachte CTR
De verwachte CTR bepaalt Google op basis van een aantal punten. Zo kun je ervoor zorgen dat de advertenties zo goed mogelijk aansluiten bij de doelgroep en de intenties van de zoekwoorden (onderzoek doen, kopen etc). Experimenteer ook met verschillende call-to-actions in de advertenties en zorg dat ook deze aansluiten bij de intenties van de doelgroep.
Ervaring op de bestemmingspagina
Om de ervaring op de bestemmingspagina te verbeteren is het belangrijk om een aantal CRO best practices te gebruiken. Denk hierbij aan een duidelijke call-to-action, mobiel-responsive design en duidelijke afbeeldingen. Daarnaast is het belangrijk dat de meest gebruikte zoektermen voor je advertentiegroep ook terugkomen op de bestemmingspagina én in je advertentie. Verbeter indien nodig de laadsnelheid van de pagina. Dit kun je onder andere doen door gecomprimeerde afbeeldingen te gebruiken.
Advertentierelevantie
Het is belangrijk dat je advertenties zo veel mogelijk aansluiten op de gebruikte zoektermen van de Google bezoeker. Maak daarom meerdere advertenties en zorg dat de advertenties ook de meest gebruikte zoekwoorden bevatten. Als er meerdere advertenties in een advertentiegroep staan, zal Google vaak zelf de advertentie selecteren met de meeste relevantie ten opzichte van de gebruikte zoekterm. Ook is het belangrijk om de taal van de advertentietekst aan te laten sluiten op de zoektermen van gebruikers. Gebruik daarnaast niet te veel zoekwoorden in een advertentiegroep.
Heb je vragen over hoe je de kwaliteitsscore van je advertenties kunt verbeteren? Neem dan gerust contact met ons op, dan kijken wij met je mee!