how to
Hoe speel je in op Black Friday 2018?
Geen stroompje maar meer een waterval. Dat typeert een dag als Black Friday. Black Friday is het moment voor retailers om een slag te slaan. Je wilt een graantje meepikken net als elke retailer. Maar dan moet je wel weten hoe je deze dag het beste kan benutten. Hieronder lees je alles wat je moet weten over deze uit Amerika overgewaaide koopjesdag.
Wat moet je weten over Black Friday?
- 1 op de 5 Nederlanders doet een aankoop op Black Friday
- Aantal transacties op Black Friday is bijna 4x zo hoog als op een normale vrijdag in november
- Alleen al de mobiele uitgaven bedragen meer dan € 1 miljard op Black Friday
- Check ook 100 vragen en antwoorden op Black Friday 2018 voor meer grappige weetjes
Creëer een tijdlijn
Om ervoor te zorgen dat alles op rolletjes loopt is het noodzakelijk dat de planning in orde is. Op die manier kan je ervoor zorgen dat de juiste uiting op het juiste moment wordt getoond aan de juiste bezoeker. Denk hierbij niet alleen aan de dag zelf, maar dus ook de dagen vóór en ná Black Friday. Zo kan je werken met countdown ads binnen Google Ads om af te tellen tot Black Friday. Een andere manier om ervoor te zorgen dat je bekendheid krijgt voor Black Friday zijn YouTube en het Google Display Netwerk (GDN). Middels video en bannering breng je bezoekers van deze kanalen op de hoogte van het feit dat ook jij meedoet met Black Friday.
Zorg voor voldoende voorraad
Hoe zonde is het als je niet voldoende voorraad hebt om de gigantische lading aan transacties te kunnen behandelen. Zorg er dan ook voor dat je voorbereid bent en zorg voor voldoende voorraad. Maak van te voren ook een schatting van het aantal transacties die jij verwacht. Om je te helpen hebben we gekeken naar de cijfers van vorig jaar. Gemiddeld levert Black Friday 3,6x zoveel transacties op als op een normale dag en Cyber Monday 3,1x zoveel. En inderdaad, Cyber Monday moet ook meegenomen worden. Deze dag valt op de maandag na Black Friday en het is dus verstandig om het gehele weekend inclusief de maandag goed zichtbaar te zijn.
Test je website
Net als onvoldoende voorraad kan ook een trage website roet in het eten gooien voor wat betreft optimale resultaten. Zorg er daarom voor dat je een snelle website hebt en dat deze grote hoeveelheden bezoekers aan kan. Om te weten te komen of jouw website snel genoeg is of niet, hebben wij in het verleden 3 tools om laadtijden te testen voor jou opgesteld. Zorg er dan ook zeker voor dat je de mobiele website niet vergeet aangezien het merendeel van het verkeer daar vandaan zal komen. Wil jij weten hoe je jouw mobiele website kan verbeteren? Bekijk dan onze 5 tips.
Succes deze Black Friday met de verkoop!