how to
Hoe kunnen Facebook Shops jou helpen als retailer?
Als retailer ben je vast wel bekend met Facebook. Je hebt een account waar je berichten op plaatst om je acties en nieuwe producten te promoten. Je bent waarschijnlijk ook bezig met het uitbreiden van je community om meer naamsbekendheid te genereren, maar maak je ook al gebruik van Facebook Shops om direct je producten te verkopen?
Wat is Facebook Shops?
Facebook Shops is een platform waar jij als retailer je producten op kunt aanbieden en is als het ware een webshop op Facebook. Het gehele aankoopproces is dan ook op het platform mogelijk, behalve de betaling. Deze functionaliteit is op dit moment nog enkel in de Verenigde Staten beschikbaar. Het platform biedt nu dus de mogelijkheid om fysieke producten online te verkopen, wat zeker in het afgelopen jaar ervoor heeft gezorgd dat retailers het platform (nog meer) gingen gebruiken.
Dat klinkt allemaal goed, maar er zijn zaken waar je op moet letten. Op dit moment wordt een klant nog voor het winkelwagen-proces naar jouw website geleid, dus de uiteindelijke transactie vindt niet via Facebook plaats. Facebook Shops rekent net als veel andere marketplaces een bedrag aan commissie voor al je verkopen. In Nederland is dat nu niet het geval aangezien de aankoop dus niet op het platform plaats vindt. Maar de hoogte van deze commissie is in de Verenigde Staten 5%. Voor producten onder de $8,- dollar betaal je een standaard commissie van $0,40 dollar.
Waarom retailers Facebook Shops gebruiken?
Het is gratis!
Op dit moment is het dus geheel gratis om je Facebook Shop te beheren en producten te verkopen in Nederland, maar wanneer het gehele aankoopproces via Facebook plaats gaat vinden, is het goed mogelijk dat Facebook dan ook commissie gaat rekenen over de verkopen.
Taggen van producten
Een van de grote voordelen van de Facebook shop is dat het nu ook mogelijk is om producten te taggen in organische posts die je plaatst op Facebook of Instagram. Op deze manier kan de gebruiker gemakkelijk naar het desbetreffende product gestuurd worden binnen de Facebook shop.

Relatief eenvoudig op te zetten
Voor veel kleine retailers is het opzetten van een goedwerkende webshop en alle bijkomende zaken een tijd- en geld rovend karwei. Facebook Shops is relatief eenvoudig in te stellen en het is dan ook toegankelijk voor kleine ondernemers die nog geen goed functionerende webshop hebben. Dat betekent niet dat je als ondernemer met een bewezen formule en goedwerkende webshop geen voordeel kunt halen uit Facebook Shops. Voor bijna alle partijen is het een nuttige toevoeging op je andere verkoopkanalen.

Een aanvulling op je stenen winkel
Je kunt je Facebook Shop personaliseren door bijvoorbeeld een cover-foto toe te voegen of je bedrijfskleuren terug te laten komen in de shop. Hiermee combineer jij de online winkelervaring met je offline winkel. Dit draagt bij aan de omnichannel-benadering die erg belangrijk is, nu en in de komende jaren. Lees hier onze blog over waarom dit zo is en welke andere trends en ontwikkelingen wij zien in de retail branche.
Gemakkelijk opschalen
Net als bij andere marketplaces, zoals Amazon, is het opschalen naar meerdere markten ook eenvoudiger dan wanneer je enkel je eigen webshop en fysieke winkel hebt. Wanneer je gebruik maakt van Facebook Shops is het namelijk direct meertalig. Dit betekent dat je een groter publiek kunt bereiken en dus meer potentiële klanten kunt benaderen.
Hoe stel je een facebook shop goed in?
Om de Facebook shop goed in te stellen zijn er een aantal stappen die doorlopen moeten worden. Zo is het allereerst belangrijk om een bedrijfsmanager, bedrijfspagina en een catalogus met producten te hebben. Als je nog geen bedrijfsmanager hebt dan kan je deze aanmaken op business.facebook.com.
Wanneer je een bedrijfsmanager hebt en de pagina gekoppeld is, dan is het mogelijk om de Facebook shop te gaan maken. Maar voordat je dit gaat doen moet er eerst een catalogus met producten aanwezig zijn, zodat de Facebook shop bij het aanmaken direct gevuld wordt met de juiste producten. Als je nog geen catalogus hebt, dan kan dit aangemaakt worden op business.facebook.com/commerce.

Als de catalogus gemaakt is dan is de volgende stap het aanmaken van een handelsaccount om de Facebook shop zelf in te richten.

Hoe wij als Multiply kunnen helpen?
Als Multiply kunnen wij jou helpen je Facebook Shop te optimaliseren. Zo kunnen we je bijvoorbeeld advies geven over de mogelijkheden van de Facebook Shop, hoe je een productfeed kan koppelen, hoe je verzamelingen kunt maken en hoe je het meeste uit je Shop kunt halen.
Daarnaast kunnen we je ook advies geven over hoe je de Facebook Shop zo goed mogelijk kunt laten samenwerken met je advertenties. Met advertenties kun je bijvoorbeeld mensen naar de Shop leiden, zodat de stappen die leiden tot aankoop worden verkleind.
Wil je graag weten hoe je effectief je producten kunt verkopen op Facebook? Neem dan contact op met een van onze consultants om samen verder te kijken!