how to

Hoe je hoger komt in Google is geen geheim meer, zo doe je het!

Daniel

27 juni 2024

De manier waarop Google kiest welke pagina’s ze als eerste laten zien is een stuk duidelijker geworden. Ze hebben namelijk per ongeluk een groot API document gedeeld. Hierin staan alle maatstaven die Google meet voordat ze een rang toewijzen aan een website. Het document is erg uitgebreid, dus wij vatten de belangrijkste bevindingen voor de retail samen in deze blog.

Hoe gebruik je dit document?

Een kanttekening. Het document geeft aan wat Google meet, maar niet hoe belangrijk elk onderdeel is. We weten nu bijvoorbeeld zeker dat Google de leeftijd van je pagina meet, maar we weten nog niet hoe belangrijk dit is voor je ranking. Verkies, net zoals altijd, de kwaliteit van je website en je content boven SEO-optimalisaties. Dat is op de lange termijn beter voor je SEO en nog belangrijker voor je klant. En die klant blijft koning.

Focus op één onderwerp per pagina

Google meet in welke mate een website of een webpagina over één onderwerp gaat. Google bedenkt een gemiddeld onderwerp voor je website of pagina en berekent hoe ver onderwerpen op je pagina’s van dit gemiddelde onderwerp afwijken. Google gebruikt hier onbekende berekeningen voor, maar on-topic blijven is dus belangrijk.

Maak je filterpagina’s dus specifieker en zorg ervoor dat de producten in een categorie ook bij die categorie horen. Denk altijd na over het doel van een pagina en zorg ervoor dat elk onderdeel op de pagina naar dit doel toewerkt. Hou je ten slotte aan de structuur van je website. Bedenk welke pagina’s onder een onderwerp vallen en link vanaf die pagina’s alleen naar pagina’s die met elkaar te maken hebben.

Vernieuw je belangrijkste content

Google houdt de leeftijd van een pagina bij met een ‘timestamp’. Maak daarom een lijst van je belangrijkste pagina’s en ververs die regelmatig. Je pagina 2 keer per jaar vernieuwen is vaak genoeg. Denk aan het opnieuw schrijven van een blog, de links vanaf een filterpagina opnieuw structureren, of de afbeeldingen op een product pagina vernieuwen.

Bij Multiply gebruiken we keyword maps om de belangrijkste pagina’s te volgen en bij te houden wanneer we die voor het laatst hebben geüpdatet. Zo heb je een overzicht van alle pagina’s die aan vervanging toe zijn.

Gebruik alleen goede clickbait

Er werd gedacht dat een goede click through rate niets uitmaakte, maar Google meet blijkbaar toch de clicks en impressies van je pagina’s. Titels en meta descriptions waren al belangrijk, maar het is tijd om eens door je meta’s te klikken. Zijn ze wel interessant genoeg voor zoekers?

Google maakt onderscheid tussen goede en slechte clicks. Zorg dus dat je eerlijk aangeeft wat iemand op je website vindt. Of zorg dat de pagina inderdaad interessant genoeg is, of het antwoord geeft op de vraag van de klant. Google meet namelijk ook hoe lang iemand op je pagina blijft en of ze weer terugkomen bij Google.

Zorg voor interactie met je content

Een goede afbeelding is niet alleen meer scherp en aantrekkelijk, maar moet vanaf nu ook klikbaar zijn. Google geeft je afbeeldingen namelijk een score wanneer iemand erop klikt. Zorg er dus met mooie afbeeldingen of interessante infographics voor dat mensen graag eens inzoomen op je afbeelding. Of nog beter, zorg dat ze hem graag downloaden.

Autoriteit is zeker belangrijk

We weten niet hoe Google het berekent, maar je site krijgt een autoriteitsscore. Je kunt hoger of lager ranken wanneer je website betrouwbaar overkomt. Zorg ervoor dat jouw website goed werkt, de website er goed uitziet en klanten je advies leren waarderen. Op deze manier zal Google een website sneller als betrouwbaar beoordelen. Zorg ook voor goede content waar je websitebezoekers ook echt iets aan hebben, wees eerlijk en kom je afspraken na. Dit zijn natuurlijk allemaal dingen die altijd al goed waren, maar ze zorgen nu ook nog voor organische visits.


Wil je eens praten over hoe jij hoger kunt ranken op Google? Neem dan contact met ons op en ga in gesprek met een van onze specialisten!