how to
Hoe iOS 15 e-mailmarketing zal beïnvloeden
E-mailmarketing komt voor een nieuwe uitdaging te staan. Zo kondigde Apple in Juni 2021 de nieuwe iOS 15 update aan. Een onderdeel van deze update is Apple Mail Privacy Protection (MPP). De privacybescherming in Mail zorgt ervoor dat jij als retailer niet meer kunt zien of een mailtje geopend wordt. Daarnaast verbergt deze ook het IP-adres, zodat je niet meer de locatie kan achterhalen van de gebruiker en dus moeilijker een profiel kan samenstellen. In deze blog kom jij erachter wat de invloed van deze update is en welke stappen er genomen kunnen worden.
Invloed van iOS 15
Een belangrijk gevolg van de iOS 15 update is dat de open rates van e-mails niet langer zullen kloppen. Deze ontwikkelingen zullen gevolgen hebben op het vertrouwen op de open rates, A/B testen en op het beheer van jouw e-maillijst.

Gevolgen voor e-mailmarketingtools als Mailchimp & Copernica
- Campagnerapporten zullen geen nauwkeurige cijfers voor opens, lager percentage “klikken per unieke opening”, geo-locatie en e-mailcliëntrapportage weergeven.
- Omdat IP-adressen worden verborgen voor contacten die gebruik maken van Mail Privacy Protection, bestaat de kans dat er minder contacten in de segmenten staan die op een locatie zijn gericht.
- Opnieuw verzenden naar niet-openers heeft geen betrekking op contacten die gebruik maken van de privacybeschermingsfunctie van Apple mail.
- De resultaten van A/B-tests gebaseerd op open rates zijn niet meer nauwkeurig.
- Alle Customer Journeys of automatiseringen die worden geactiveerd op basis van opens, worden automatisch naar een groter publiek verzonden. Als de trigger is gebaseerd op een “niet-open”, wordt deze naar een kleiner publiek verstuurd.
Wat nu?
De belangrijkste uitdagingen voor e-mailmarketing zullen het meten van de prestaties en het bepalen van de (in)activiteit van ontvangers zijn. Er zijn natuurlijk genoeg stappen die genomen kunnen worden:
Focussen op het meten van klikgedrag
De waarde van opens is binnen e-mailmarketing al jaren onderwerp van discussie. Want hoe geïnteresseerd is de ontvanger bij het openen van de boodschap? De waarde van een klik vertelt meer. Dat komt omdat doorklikgedrag een betere afspiegeling geeft van de interesse van ontvangers. Mail Privacy Protection heeft geen invloed op het meten van kliks. De betrokkenheid van de individuele ontvangers kan dus gemeten worden door de nadruk op kliks te leggen. Voor e-mailmarketeers ligt er de uitdaging om content te ontwikkelen die gericht is op het uitlokken van kliks.
Het verzamelen van feedback
Bij reguliere content kan het een uitdaging zijn om het aantal kliks te verhogen. Wat aangeraden wordt, is om meer berichten te versturen die gericht zijn op het verzamelen van feedback. Denk hierbij aan:
- Vragen naar het eventueel aanpassen van de e-mail of overige voorkeuren;
- Het vragen van individuele feedback door middel van webformulieren;
- Feedback over de relevantie van content;
- Klanten vragen of ze jouw e-mails nog willen ontvangen.
Dit zorgt ervoor dat je interactie uitlokt met de klant. Daarnaast kan je gemakkelijker vaststellen dat de mailbox wordt beheerd door iemand en niet gebruikt wordt als spam.
Uitschrijvers de hand schudden
Momenteel kunnen e-mailontvangers de keuze maken om een mail te openen of niet te openen. Met de komst van Mail Privacy Protection valt deze keuze weg. Het blijven mailen van ontvangers die niets doen met jouw e-mail zorgt voor een negatieve verzendreputatie. Zorg ervoor dat gebruikers zich gemakkelijk uit kunnen schrijven. Op die manier kun je uitschrijvingen meten om het versturen van ongewenste e-mails tegen te gaan.
Benieuwd naar alle stappen die je kunt nemen? Of heb je hulp nodig bij het inzetten van e-mailmarketing? Neem contact op met ons!