spotlight

Het verbod op gepersonaliseerde reclame van Meta in Europa

Margriet

24 oktober 2023

Deze week is bekend geworden dat Facebook en Instagram moeten stoppen met het tonen van gepersonaliseerde advertenties in Europa. Meta verzamelt persoonlijke informatie van gebruikers en met deze gegevens maakt Meta profielen van gebruikers, die vervolgens interessant zijn voor adverteerders. Maar wat betekent dit voor retailers die gepersonaliseerde advertenties tonen op Instagram en Facebook?

De Europese raad voor gegevensbescherming geeft aan dat Meta helemaal geen geldige juridische basis blijkt te hebben voor de verzameling van deze gegevens. Bovendien is het voor veel gebruikers niet duidelijk dat je een overeenkomst aangaat waarbij gegevens worden geruild tegen gepersonaliseerde advertenties.

Het nieuws is op 1 november naar buiten gekomen, waardoor er nog veel onduidelijkheid is over welke gevolgen dit precies zal hebben. Wat we wel weten is:

  • De EDPB (European Data Protection Board) geeft aan dat Meta persoonsgegevens van Meta-gebruikers verwerkt, zoals opleiding, leeftijd, woonplaats en acties op het platform zelf, denk hierbij aan klikken op berichten.
  • Hoe meer eigen first party data je hebt, hoe meer mogelijkheden je hebt om te blijven adverteren op verschillende platformen, waaronder Meta. Denk hierbij niet alleen aan je online data, maar ook aan je offline data. Met een tool zoals Datafuse kun je gemakkelijk jouw klantdata koppelen aan Meta-ads en Google-ads. Binnen Datafuse is het ook mogelijk om diverse doelgroepen aan te maken, zoals huidige klanten, slapende klanten of klanten die bepaalde merken hebben gekocht. Datafuse verkrijgt de data via het ERP- systeem waardoor er geen Meta bij de gegevensverzameling komt kijken. Datafuse heeft recentelijk een blog geschreven over hoe je Datafuse-data aan Meta koppelt; deze lees je hier.
  • Meta heeft een reclamevrije variant van Facebook en Instagram aangekondigd. Hier staat wel een flink bedrag tegenover om dit te kunnen gebruiken.
  • Binnen 14 dagen (vanaf 1 november) moet Meta met definitieve maatregelen komen.

Wij zullen deze blog blijven updaten wanneer er meer informatie naar buiten is gekomen.

UPDATE

Deze week heb je misschien al een melding gehad op je Meta-accounts. Meta geeft je nu de keuze om gratis gebruik te blijven maken van de diensten of een betaalde versie aan te schaffen. We hebben de gevolgen op een rij gezet:

Betaalde versie: Geen advertenties meer op jouw account, en geen persoonlijk gegevensgebruik voor het personaliseren van deze advertenties. Wel abonnementskosten per maand van 10 euro.

Gratis versie: Gratis gebruik blijven maken van de diensten van Meta en door gepersonaliseerde advertenties 'producten ontdekken'. Automatische toestemming voor persoonlijke gegevensverwerking.

Wil je in de tussentijd meer weten? Neem gerust contact met ons op!