how to

Het gebruik van QR-codes voor retailers

QR-codes. Je bent er vast wel bekend mee. Je scant een code met bijvoorbeeld je smartphone en wordt vervolgens doorgelinkt naar een online bestemming. Maar hoe kun jij als retailer QR-codes nou op een goede manier inzetten? Dat leggen we uit in deze blog.

Wat zijn QR-codes?

Een QR-code is een code opgemaakt door middel van blokjes, vaak in het zwart en wit. De letters QR staan voor Quick Response en dat is precies waar deze codes voor bedoeld zijn. Het snel, gemakkelijk en toegankelijk delen van links. Je scant de code met je smartphone, die vervolgens de code herkent en je door linkt naar de website die hieraan gekoppeld is. Dit geeft natuurlijk tal van mogelijkheden voor retailers in en om de winkel heen. Hieronder zie je een voorbeeld van een dergelijke QR-code.

Hoe kun je QR-codes gebruiken?

QR-codes kun je gebruiken voor enorm veel verschillende doeleinden. In deze blog lichten we er een aantal voor je uit. 

Je kunt een QR-code die verwijst naar jouw website in de etalage van jouw winkel plaatsen. Op deze wijze kun je jouw klanten gemakkelijk kennis laten maken met jouw website. Je zou een QR-code ook kunnen gebruiken als beloning voor het bezoeken van jouw fysieke winkel. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een actiepagina aan de QR-code te koppelen, waarbij de klant zich kan inschrijven voor een actie of korting kan ontvangen op jouw producten. Zo zorg je er voor dat je online en offline goed combineert. Dit kan dan vervolgens waardevolle en bruikbare data opleveren voor bijvoorbeeld een online campagne. 

Een ander voorbeeld van hoe je QR-codes kunt inzetten die wij ook erg interessant vinden, is voor het inschrijven voor jouw nieuwsbrief of het genereren van online reviews. Zo kun je een QR-code bij de kassa tonen en bij een aankoop de klant vragen of zij ook de nieuwsbrief willen ontvangen. Het voordeel hiervan is dat jij niet meer hoeft te vragen naar een e-mailadres. De klant kan zich namelijk op deze manier zelf gemakkelijk inschrijven. Ook het genereren van reviews wordt met het gebruik van QR-codes erg gemakkelijk. Zo kun je ze verwijzen naar de website waarmee jij reviews verzameld of naar jouw Google My Business pagina. 

Mocht je een app gebruiken waarvan je graag wilt dat meer klanten deze gaan gebruiken, zou je er ook aan kunnen denken om de downloadpagina van deze app te linken aan een QR-code. Zo kunnen klanten snel en gemakkelijk kennis maken met jouw app. Een mogelijkheid die misschien wat verder gaat, maar zeker ook interessant kan zijn, is het gebruik van QR-codes voor het checken van de beschikbaarheid van producten. Heb je bijvoorbeeld meerdere winkels, maar in die winkel een bepaald product niet op voorraad? Een potentiële klant kan dit product vervolgens online bestellen of misschien zelfs de voorraad bij een andere winkel bekijken. 

Wat is belangrijk?

Belangrijk bij het gebruik van QR-codes is dat deze aan de juiste link zijn gekoppeld. Het kan echter nog mooier; er is namelijk een manier om in Google Analytics bij te houden welk verkeer afkomstig is van een specifieke QR-code. Dit kun je meten door een UTM-code toe te voegen aan de link. Hierdoor ben jij in staat om bij te houden hoeveel mensen de QR-code hebben gebruikt. Dit zorgt ook voor extra inzicht in de combinatie van online en 'offline' verkeer. 

De voordelen voor een retailer
  • Gemakkelijk op te maken. Er zijn namelijk tal van websites waar je gratis een QR-code kunt genereren. Vaak kun je dan ook bijvoorbeeld een logo toevoegen om de code aantrekkelijker te maken.
  • Gemakkelijk in gebruik. De code hoeft namelijk alleen gescand te worden. In de meeste smartphones herkent de camera QR-codes en vervolgens wordt er gelijk naar een pagina doorgelinkt. 
  • Extra data. Je kunt namelijk beter zien waar bezoekers vandaan komen door de URL's te taggen met een UTM-code.
  • Wisselwerking online & offline. Het is een mogelijkheid om offline klanten online te activeren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld in je remarketing-lijst terechtkomen. 

Wil jij weten op wat voor manier QR-codes voor jouw winkel(s) waardevol kunnen zijn? Neem dan contact op via deze link of scan de QR-code eerder in dit artikel. Wij denken graag met je mee!