how to

Haal het maximale uit de feestdagen!

De laatste paar maanden van 2020 staan voor de deur en dat betekent dat de feestdagen er ook weer aankomen. Dit is daarom ook het perfecte moment om in te haken op je (online) doelstellingen en om de balans op te maken. Liggen jullie op koers? Zijn er misschien nog inhaalslagen te maken? En welke budgetten stel je beschikbaar voor deze belangrijke periode?

Contentkalender

Omdat de komende periode vol feestdagen zit, is het ook belangrijk om je contentkalender hier op af te stemmen. Veel bedrijven kiezen er voor om pas op de dag zelf zichtbaar te zijn met bepaalde marketing uitingen, terwijl de aanloop er naar toe net zo belangrijk is. In de oriëntatiefase is het belangrijk je doelgroep mee te nemen in de customer journey en ze enthousiast te maken voor je sale/actie, zodat ze uiteindelijk bij jou de aankoop doen in plaats van bij de concurrent. Om je te helpen hebben we de belangrijkste data voor je op een rijtje gezet:

Wat?

Wanneer?

Singels Day

11 november 2020

Thanksgiving

26 november 2020

Black Friday

27 november 2020

Cyber Monday

30 november 2020

Sinterklaas

5 december 2020

Kerstmis

25-26 december 2020

Oudjaarsdag

31 december 2020


Wees zichtbaar

Je kan de leukste acties of beste kortingen hebben bedacht, maar als niemand je weet te vinden, heb je er uiteindelijk nog niet veel aan. Bekijk daarom ook welke kanalen je nu inzet en of je er alles uit haalt om je doelgroep te bereiken/informeren. Daarnaast is het ook goed om te kijken welke kanalen je nu nog niet inzet, maar misschien wel een toegevoegde waarde kunnen zijn. Zo zijn de display campagnes in Google Ads en advertentiemogelijkheden op de verschillende social kanalen zoals Pinterest, Facebook en Instagram de laatste tijd flink vernieuwd en verbeterd. Absoluut een gemiste kans dus als je dit nog niet gebruikt!

Vergeet daarnaast niet de acties/kortingen te communiceren in je advertenties. Je kan dit simpelweg doen door de koppen van de advertentie aan te passen, maar voor zoekcampagnes is het ook nog aan te raden gebruik te maken van promotie-extensies.

Tip: veel bedrijven maken tijdens de feestdagen gebruik van kortingscodes. De korting op een product is dan pas zichtbaar als de code wordt ingevoerd door de websitebezoeker. De originele prijs wordt nog gewoon meegestuurd in onder andere de feed richting Google Shopping. Hierdoor kan het gebeuren dat jouw producten in het Google Shopping overzicht duurder lijken dan bij concurrenten die de korting direct hebben doorgevoerd in de feed en dus geen gebruik maken van een kortingscode. Zoals te zien in onderstaande afbeelding springt je product er veel beter uit wanneer dit direct in de feed wordt meegestuurd. Hierdoor is de kans dat mensen op jouw producten klikken een stuk groter dan wanneer je dit niet doet en met kortingscodes gaat werken.

Landingspagina’s

Speciale landingspagina’s voor de feestdagen zijn perfect om te gebruiken voor social media, Google advertenties en om organisch beter te ranken. De keuzestress slaat in deze periode ook vaak toe dus help je doelgroep op weg door de pagina zo in te richten dat ze makkelijk en snel kunnen navigeren tussen de merken en categorieën. Daarnaast zou je organisch ook extra verkeer naar je site kunnen trekken door blogs te schrijven (bijv. top 10 leukste kerstcadeaus, mooiste outfits voor de kerst, leukste sinterklaascadeautjes voor kinderen enz.).

Google Mijn Bedrijf

We schreven al eerder over Google Mijn Bedrijf maar door onder andere Corona groeide de behoefte om meer lokaal te winkelen. Om lokaal goed gevonden te worden, is het goed om je Google Mijn Bedrijf-pagina weer even onder de loep te nemen en aan te vullen waar mogelijk. Denk daarbij aan het aanpassen van je openingstijden tijdens de feestdagen, om je coronamaatregelen te communiceren en je acties extra onder de aandacht te brengen. Het regelmatig aanpassen van je Google Mijn Bedrijf-pagina heeft tevens een positief effect op de organische vindbaarheid van je website.

Twijfel je nog of je alles uit de laatste periode gaat halen en wil je graag dat we met je meekijken? Neem dan contact met ons op.