news
UPDATE: Gratis verkopen op Google Shopping
Verkopen op Google Shopping wordt gratis. Gratis? Ja, je leest het goed. Producten vanuit je webshop aanbieden op Google Shopping wordt binnenkort gratis.
De detailhandel heeft in de loop der jaren te maken gehad met vele bedreigingen, die tijdens de pandemie van het coronavirus alleen maar zijn toegenomen. Met de fysieke winkels op slot is de digitale handel een levensader geworden voor de detailhandel. Consumenten gaan zeker nu vaker online winkelen, niet alleen op zoek naar essentiële zaken, maar ook naar zaken als speelgoed, kleding en huisraad. Hoewel dit een kans biedt voor bedrijven die het moeilijk hebben om opnieuw contact te leggen met de consument, kunnen velen het zich niet veroorloven om dit op grote schaal te doen.
In het licht van deze uitdagingen is Google bezig met hun plannen om het voor winkeliers gratis te maken om op Google te verkopen. Begin volgende week zullen de zoekresultaten in de Verenigde Staten op het Google Shopping-tabblad voornamelijk bestaan uit gratis aanbiedingen, waardoor winkeliers beter in contact kunnen komen met consumenten. Het besef is er dat veel winkeliers de producten die consumenten zoeken op voorraad hebben maar vaak niet goed vindbaar zijn.

Voor detailhandelaren betekent deze verandering dat ze gratis hun producten kunnen aanbieden aan consumenten die elke dag naar Google komen voor hun winkelbehoeften. Voor shoppers betekent het meer producten uit meer winkels, die te ontdekken zijn via het Google Shopping-tabblad. Voor adverteerders betekent dit dat betaalde campagnes nu kunnen worden aangevuld met gratis aanbiedingen. Als je een bestaande gebruiker bent van Merchant Center en Shopping advertenties heeft draaien, hoef je niets te doen om te profiteren van het gratis aanbod. Voor topplaatsingen, zoals gepromote producten, brengt Google overigens nog wel kosten in rekening. Nieuwe gebruikers die willen profiteren van deze kans en hulp nodig hebben bij het opzetten van deze accounts en de technologie erachter kunnen ons starterspakket aanvragen.
Update 7 mei
Inmiddels is meer duidelijk geworden over de gratis vermeldingen in Google Shopping. Hieronder zetten we uiteen waar de meldingen van toepassing zijn. Tot nu toe is alleen de variant voor Google Shopping beschikbaar in Nederland. Overige varianten worden nu in de VS gelanceerd en zullen op termijn ook naar Nederland komen, zoals dit vaak gebeurt met nieuwe features van Google.
Google shopping
Verkopers kunnen hun producten weergeven in onbetaalde vermeldingen op het tabblad Google Shopping door hun producten aan te melden voor platforms van Google. (Betaalde zoekresultaten worden nog steeds weergegeven in advertentieruimten.) Zo kunnen kopers meer producten van meer winkels bekijken. Dit is tot nu toe de enige variant die beschikbaar is in Nederland. Het is hiervoor nodig om je voorraad aan te melden als Local Inventory. Multiply kan hierbij helpen.
Google organische zoeken (Alleen VS)
Aangevuld met rich snippets productinformatie kunnen producten ook in de organische zoekresultaten worden vertoond. Daarnaast kan iemand die in de buurt van jouw winkel zoekt je artikelen mogelijk vinden als een Google Maps resultaat. De vermelding kan je winkelbeoordeling, adres, openingstijden, telefoonnummer, beschikbaarheid in de winkel en geschatte afstand van de gebruiker bevatten.

Google afbeeldingen (Alleen VS)
Indien relevant kunnen productkenmerken worden toegevoegd aan afbeeldingen. Denk aan prijs, beschikbaarheid, beoordelingen, enzovoorts. Deze afbeeldingen worden 'getagged' als product zodat ze worden onderscheiden van reguliere afbeeldingen. Daarnaast krijgen zoekers de mogelijkheid om vergelijkbare afbeeldingen te zoeken (en dus ook vergelijkbare producten te vinden).

Google maps (Alleen VS)
Als je voldoet aan de vereisten voor lokale platforms van Google, kunnen je productgegevens worden weergegeven in de resultaten van Google Maps. Deze lokale indelingen kunnen ook worden weergegeven in andere Google-services. Als iemand jouw bedrijfsnaam in Google Zoeken of Google Maps typt, kan uw voorraad worden weergegeven in uw bedrijfsprofiel, samen met productinformatie zoals lokale beschikbaarheid in de winkel, prijs, beoordelingen, merken, afbeeldingen en andere productgegevens.

Bron: https://blog.google/products/shopping/its-now-free-to-sell-on-google/