how to

Google's smart bidding-algoritme

We zien vaak gebeuren dat slimme biedstrategieën niet overal even goed worden ingezet of dat het überhaupt niet wordt gebruikt. Dat is een gemiste kans. Daarom geven we een aantal tips om de resultaten te verbeteren door slim om te gaan met het algoritme van Google.

Wat is smart bidding?

Door het inzetten van slimme biedstrategieën geef je Google de mogelijkheid om automatisch je biedingen aan te passen om je doel te bereiken. Voordat je begint met het inzetten hiervan is het belangrijk dat je begrijpt hoe het algoritme van Google werkt. Het algoritme maakt namelijk gebruik van machine learning en artificial intelligence om optimale biedingen te plaatsen op zoekwoorden. Echter zijn zij weer afhankelijk van de aangeleverde input vanuit de campagnes. Als je het algoritme niet voorziet van de juiste input ga je ook niet de gewenste resultaten halen.

Leerfase
Bij het gebruiken van een slimme biedstrategie heeft het algoritme eerst tijd nodig en gaat het door een leerfase waarin artificial intelligence wordt gebruikt om te leren, bij te sturen en te optimaliseren gericht op het doel van de campagne. Dit zie je dan ook terugkomen onder de status van je campagne. De leerfase duurt meestal zo’n 2 weken. Dit is ook afhankelijk van hoeveel beschikbare data er in die periode binnenkomt. Het is dan vooral belangrijk om in die fase geen grote wijzigingen aan te brengen, omdat het kan gebeuren dat de leerfase daardoor weer opnieuw begint.

Doelgroep lijsten

Het is ook belangrijk om zoveel mogelijk relevante doelgroep lijsten toe te voegen aan de betreffende campagne, omdat het algoritme de doelgroep lijsten gebruikt als extra informatie om biedingen te bepalen. Denk hierbij aan alle websitebezoekers, maar ook bezoekers van specifieke pagina’s, vergelijkbare doelgroepen en doelgroepen welke worden opgesteld door Google zelf. Als je doelgroep lijsten toevoegt is het aan te raden om deze op Observatie te zetten, omdat je je hiermee niet beperkt tot alleen je toegevoegde doelgroep lijst, maar ook andere bereikt waarvan Google denkt dat het relevant verkeer kan zijn. Als je specifieker gaat targeten, beperk je zowel je bereik als je resultaten.

Biedstrategie

Slimme biedstrategieën werken op basis van realistische targets en historische data. Als je net een nieuwe campagne hebt gemaakt, is er nog geen historische data beschikbaar zijn en gaat de slimme biedstrategie ook nog niet goed werken. Verzamel daarom bij het opmaken van een nieuwe campagne eerst handmatig data gedurende een periode van twee á vier weken, afhankelijk van hoeveel data je in die periode verzamelt. Kies je er toch voor om bij een nieuwe campagne gelijk een slimme biedstrategie toe te voegen, dan zal het algoritme zelf proberen te leren en data te verzamelen en bestaat de kans dat je budget er doorheen vliegt.

Basis

Er zijn verder nog een aantal zaken waar je zeker op moet letten en wat in orde moet zijn als je slimme biedstrategieën succesvol wil inzetten.

Conversiemeting
Zonder conversies is het onmogelijk om een slimme biedstrategie in te zetten. Zorg dat de juiste conversies zijn toegevoegd of geïmporteerd zijn in je Google Ads account en dat deze ook een conversiewaarde hebben indien dit mogelijk is.

Budgetbeperking
Let erop dat de campagnes niet beperkt mogen zijn door het budget. Wanneer dit wel het geval is, zal je namelijk het algoritme ook beperken om goed te functioneren. Wanneer je echt geen extra budget beschikbaar hebt, is het verstandig om te analyseren welke zoekwoorden je gebruikt en of deze wel allemaal evengoed presenteren. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om bepaalde locaties uit te sluiten (ook hiermee beperk je het algoritme enigszins).

Attributiemodel
Een attributie geeft aan in hoeverre een conversie wordt toegekend aan een bepaald kanaal, campagne of zoekwoord. Mocht je genoeg conversies hebben, dan is het aan te raden om data-driven te gebruiken. Is dit niet het geval, gebruik dan positiegebaseerd.

Accountstructuur

Veel losse campagnes betekent niet altijd betere resultaten. Met samengevoegde campagnes kan je namelijk meer data verkrijgen. Dit is positief voor het algoritme. Kijk daarom ook eens kritisch naar je accountstructuur. Door het samenvoegen van je campagnes geef je het algoritme meer ruimte om te experimenteren en optimaliseren met als gevolg betere resultaten.

Heb je vragen of mocht je niet precies weten hoe je jouw campagnes door middel van slimme biedstrategieën het beste kan inzetten? Neem dan contact op, we kijken graag even met je mee!