spotlight

Dit was Google Think.Commerce: de nieuwste trends in retailmarketing

Jordy

20 juni 2024

Op 18 juni presenteerde Google het Think.Commerce webinar. Een retail event waarbij Google de nieuwste ontwikkelingen rond AI, Google Search en Google Ads deelde. Naast deze update bespraken twee gastsprekers de resultaten van hun onderzoek naar consumentengedrag in Noord-Europa. Onze collega’s Jordy en Daniël waren erbij en vatten de nieuwste innovaties en online Retail strategieën voor je samen.

Performance Max Campagnes

Google Marketing Live 2024 gaf al veel inzichten in de ontwikkelingen op het gebied van AI. Onder andere werd belicht hoe AI helpt bij het maken van advertenties en ons meer data geeft over de effecten hiervan. Tijdens Think.Commerce ging Google dieper in op de niveaus van een goede Performance Max campagne. PMax campagnes draaien automatisch, maar door de juiste afbeeldingen en teksten verbeter je ze. Zo ga je van een ‘poor’ score naar een ‘excellent’ score. Zo’n upgrade naar de excellente score zorgt bij andere retailers gemiddeld voor een 6% hogere conversie.


Klanten zoeken elke dag naar iets nieuws

Google is continu bezig met het onderzoeken en leren van het gedrag van klanten. Zo zoekt 15% van alle klanten elke dag naar een zoekopdracht die nog nooit eerder gebruikt is. Deze specifieke opdrachten noemen we ‘0 volume keywords’, omdat ze volgens data nooit gezocht worden. Hier heb je als goede retailer een voordeel. Jij weet wat je klanten nodig hebben en wat ze willen weten. Vertaal wat je in de fysieke winkel leert dus altijd naar verbeteringen voor je online winkel.

Je klant verwacht meer

Volgens Google gebruikt 50% van alle gebruikers die een aankoop doen, meer dan vijf kanalen. Ze zoeken naar meer reviews, aanbevelingen en productvergelijkingen. Daarnaast wordt zoeken steeds makkelijker. 11% van alle klanten gebruikt al Google Lens om producten te vinden.

Ze gebruiken dan een foto van bijvoorbeeld een outfit om vergelijkbare producten te vinden. Je speelt hierop in door afbeeldingen te maken van de juiste combinaties van producten. Of analyseer op welke pagina’s veel klanten binnenkomen via Google Lens. Zo weet je welke soorten afbeeldingen goed werken. Kortom, goed advies en duidelijke foto’s worden steeds belangrijker.

De komende jaren voor AI in de retail

Google is van plan om AI de komende jaren nog veel meer in te zetten. Zo helpt AI je straks met het verbeteren van je afbeeldingen en je krijgt nog meer data tot je beschikking. Je leert dan bijvoorbeeld nog meer over je retouren en kunt online klanten nog persoonlijkere ervaringen bieden. 

Bij Multiply blijven we continu leren van de meest actuele ontwikkelingen om retailers met inzet van de nieuwste innovaties te laten groeien. Wil je eens praten over hoe we innovaties kunnen inzetten om jouw (online) prestaties te verbeteren? Neem dan contact met ons op!