spotlight

Dit was Google Marketing Live 2024

Multiply

24 mei 2024

Op 21 en 22 mei vond Google Marketing Live plaats in Dublin. Dit jaar waren we met twee man uitgenodigd om het event bij te wonen en op de hoogte te worden gebracht van de nieuwste Google Ads en AI ontwikkelingen. Onze collega's Michael en Bas waren hier aanwezig en geven je een recap van de aankondigingen die Google tijdens dit event deed. 

AI, AI en nog eens AI

Het was misschien wel te verwachten, maar Google Marketing Live stond dit jaar geheel in het teken van AI. Het evenement begon met een keynote waarin werd benadrukt dat we ons bevinden in een "New era of AI". Enkele jaren geleden waren gesprekken over AI nog vooral theoretisch, maar tegenwoordig draait het allemaal om de praktische toepassing: wat kan AI voor mij doen en hoe implementeer ik het zo snel mogelijk? Google ziet een toekomst waarin AI de hele advertentiecyclus kan verbeteren, van het creëren van advertenties tot het meten van resultaten. Hieronder de hoogtepunten van deze presentatie.

Innovaties in Google Search en Shopping

De manier van zoeken in Google is de afgelopen jaren sterk veranderd, van complexe vragen tot visuele zoekopdrachten. De zoekresultaten binnen Google zullen hierdoor veranderen en om die reden worden in de VS nu zoek- en shoppingadvertenties getest in AI-overzichten. Zie in de afbeelding hieronder een voorbeeld hiervan. 

Bovendien heeft Google een opnieuw ontworpen resultatenpagina voor visuele zoekopdrachten aangekondigd. Gebruikers kunnen een foto maken met Google Lens en direct koopopties zien, waarbij shoppingadvertenties voor het eerst bovenaan de resultaten verschijnen. Zie het voorbeeld hieronder.


Verbeterde rapportage en creatieve tools

Google introduceert nieuwe tools waarmee adverteerders hun merkrichtlijnen kunnen delen, inclusief de mogelijkheid om afbeeldingen te uploaden die AI helpen om merkconforme beelden te creëren. 

Voor Performance Max campagnes worden nieuwe rapportage- en controlefuncties gelanceerd. Adverteerders kunnen nu conversiemetingen zien voor elke creatieve asset, wat helpt bij het begrijpen van wat aanslaat bij klanten. 

Efficiëntere data management en metingen

Goede AI vereist goede data. Google Ads Data Manager vereenvoudigt het proces om al je first-party data op één plek samen te brengen. Maar hoe weet je of het werkt? Daar heeft Google iets voor bedacht. "Measurement Diagnostics" gaat adverteerders helpen hun site te analyseren en gemiste datapunten of grote kansen voor prestatieverbetering te identificeren. Google lanceert daarnaast de AI Essentials checklist, die helpt AI optimaal te benutten.

Zet Google AI aan het werk voor je business

Het Google Marketing Live 2024 evenement markeert een belangrijk moment in de evolutie van digitale marketing. Met de nieuwe oplossingen die zijn aangekondigd, moet jij als retailer nu de tools krijgen om AI te integreren en echte resultaten te behalen. Wij bij Multiply zijn erg enthousiast over de nieuwe aangekondigde ontwikkelingen op het gebied van Ads en AI. Het zal nog even duren voordat dit in Nederland beschikbaar is, maar houden dit de komende tijd voortdurend in de gaten. We houden jullie op de hoogte.

Bekijk hieronder de YouTube video.