research
De Black Friday gekte in een notendop
Black Friday 2020 is weer voorbij en heeft veel interessante ontwikkelingen naar voren laten komen. Menig Nederlander heeft ook dit jaar weer vele kortingen meegepakt op allerlei verschillende producten. Maar dit jaar was door de coronacrisis uiteraard anders dan voorgaande jaren en dat is ook te zien in de trends.
Van de winkel naar de webshop
Het coronavirus heeft er in dit jaar voor gezorgd dat de gemiddelde Nederlander zijn dagen thuis moet doorbrengen. Dit heeft onder andere het gevolg dat tijdens deze Black Friday de kortingen vanuit huis worden meegepakt en mensen er dus minder op uit gaan om te shoppen. Dit is ook sterk te zien aan de resultaten van de online webshops. Op vrijdag waren de online verkopen, volgens de data van betaalverwerker Klarna, zelfs 80 procent hoger dan een jaar geleden. De fysieke winkels daarentegen zagen met 18,5 miljoen transacties en 550 miljoen omzet de resultaten met 13 procent dalen ten opzichte van vorig jaar. Ook bij de klanten van Multiply zijn een aantal sterke online omzetverschillen te zien in vergelijking met vorig jaar, sommige zagen hun omzet op vrijdag bijna verdriedubbelen. Maar ook in het weekend gingen de online verkopen gestaag door en zien we dat de Black Friday van dit jaar het online landschap heeft veroverd.
Een aantal interessante statistieken van Black Friday op basis van de data van betaalverwerker Klarna:
- 80% stijging online bestedingen Black Friday ten opzichte van vorig jaar;
- 84% toename eerste uur Black Friday ten opzichte van vorig jaar;
- 1079% toename eerste uur Black Friday ten opzichte van een gemiddelde winkeldag;
- 97% toename Black Week ten opzichte van vorig jaar;
- De leeftijdsgroep waar het aantal online aankopen het sterkst is gestegen ten opzichte van vorig jaar is 18-25 jaar (+137%);
- De leeftijdsgroep met de meeste aankopen in 2020 is 26-35 jaar (aandeel is 31%).
Recordaantal IDEAL-betalingen
Een andere interessante trend is dat van de Black Friday een Black Week wordt gemaakt om zo de drukte te verspreiden. Dit is onder andere terug te zien in één van de vele interessante statistieken van dit jaar, het aantal IDEAL-betalingen heeft namelijk vijf dagen op rij het record van vorig jaar gebroken. Het online zoeken, vinden en kopen van de gewenste producten is zo te zien steeds gemakkelijker geworden voor de consument en dit blijkt dan ook weer uit deze cijfers.
Veel verkopen via smartphone
De laatste jaren is een sterke groei te zien van het aantal aankopen dat via de smartphone wordt gedaan. Ook dit jaar is dit niet anders en wordt er, op basis van de cijfers van Shopify, zelfs voor twee derde van het aantal aankopen een smartphone gebruikt. Slechts een derde van het aantal aankopen werd via een desktop of laptop gedaan. Met deze toename komt het steeds vaker voor dat er onderweg of tussendoor online aankopen worden gedaan. Door een juiste manier van online marketing kan er goed op deze trend ingespeeld worden en actie gestimuleerd worden.
Black Friday 2021
Na het zien van de verschillende resultaten en de daaruit voortvloeiende trends kan wel gesteld worden dat dit jaar veel Black Friday-activiteit online te vinden was. Nu is natuurlijk de vraag hoe dit volgend jaar zal zijn met een (hopelijk) coronavrije Black Friday periode. We kunnen er van uitgaan dat de trend van het online shoppen door zal blijven gaan. Het is dus belangrijk om goed in te spelen op deze trend en de volgende Black Friday met de stroming mee te kunnen zwemmen.
Bij Multiply helpen wij maar al te graag met het uitzetten van een (Black Friday) strategie die inspeelt op de toenemende vraag naar het online shoppen. Twijfel dus niet en neem gerust contact op met een van onze contactpersonen binnen Multiply!