spotlight
Marketing in de tijd van Corona
Gisteravond om 19:00 sprak de minister-president ons allen hoopvol toe en eindigde met de woorden: “Ik reken op u”. Zo rekent hij dus ook op mij en op ons. Belangrijk in zijn boodschap was dat we er met elkaar bovenop kunnen komen.
Vanuit specialisten en deskundigen was al een voorspelling gedaan dat er in 2020 een recessie aan zat te komen kijkend naar de rente-curve uit de Verenigde Staten. Gisteren zagen we ook berichten waarin werd aangekondigd dat de federale reserve in de Verenigde Staten de rente tarieven heeft teruggesnoeid naar 0% om zodoende de economie te helpen. Dat er een economische klap valt is één ding wat zeker is, maar hoe gaan we ermee om?
Campagnes
Economische achteruitgang gaat vaak gepaard met het stopzetten van de marketingcampagnes. Bedrijven krijgen negatieve signalen uit de markt en daarmee houden mensen de knip op de portemonnee. Dat besluit voelt logisch aan, maar is het in veel gevallen niet. Wij zien veel van onze klanten nu juist gas bij geven op hun campagnes en activiteiten. De volgende 3 zaken zijn de meest logische om over na te denken in deze tijd:
1. Laserfocus op klantbehoud
2. Nieuwe omzet aantrekken
3. Kostenreductie in de organisatie
Let op dat je tijdens deze tijd niet teveel kosten snijdt die juist zorgen voor sales.
Cirkel
Als je nu stopt met je marketing & sales zal je hele organisatie in een negatieve spiraal belanden. Een vicieuze cirkel waarin je achter jezelf aan het aanrennen bent en je omzet / leads steeds verder wegzakken. De recente gebeurtenissen in Italië laten zien dat er een domino-effect ontstaat.
- Bedrijf A heeft minder verkopen
- Bedrijf A weet dat ze Product/Dienst X willen maar onderzoeken de opties niet totdat ze meer financiële zekerheid hebben
- Bedrijf B heeft Product/Dienst X maar krijgt niet de benodigde aankopen
- Bedrijf B wil Product/Dienst Y maar omdat hun eigen verkopen achterblijven zijn ze niet in de positie om te onderzoeken en kopen.
In het kort: de bedrijven zijn aan het vechten om een kleinere pool van potentiële kopers.
Met elkaar moeten we de rust bewaren in deze situatie en ingrijpen om de cirkel te doorbreken. Onderzoek voor jezelf wat in deze situatie mogelijk is bij je leveranciers & partners aan afspraken want die zitten uiteindelijk in hetzelfde schuitje en zijn ook gewillig om water bij de wijn te doen indien nodig. Daarnaast moet je voldoende bezoekers / leads binnen blijven halen en dat vergt nogal wat van je als ondernemer. Welke kanalen en middelen zorgen voor die (nieuwe) stroom aan leads en waar kun je wellicht tijdelijk een stop op zetten?
Concreet
Enkele zaken waar je je op kunt focussen in deze tijd:
1. Stop niet met je marketingcampagnes
Juist in deze tijd levert het snijden in marketingbudgetten geen voordelen op de lange termijn. Anticyclische budgetten op marketing zorgen nu voor winst van marktaandeel. Juist een gelegenheid om nu te investeren waar de concurrentie onder druk staat en de marketing activiteiten staakt.
We zijn ons zeker bewust dat dit niet voor iedereen tot de mogelijkheden behoort. Meer investeren is er misschien niet bij, maar slimmer investeren wel. Laat Multiply vrijblijvend een Crisis Scorecard voor je opmaken, zodat je in één oogopslag kunt zien waar je slim stappen kunt maken in je marketing.
2. Dashboarding & tracking
Met meer of slim investeren van je budget moet je ook goed de vinger aan de pols kunnen houden. Verspil je budgetten niet aan leads of klanten die niks opbrengen. En natuurlijk ga je niet snijden in campagnes waar je historisch gezien ook goede ROAS / ROI kon neerzetten. Zorg ervoor dat je dagelijks en wekelijks naar je online resultaten kijkt op een gezamenlijk dashboard met je team. De data die je daar verzamelt kun je inzetten in je marketing automation, betaalde advertenties en nieuwsbrieven. Let op: het verzamelen van data kan wel even duren. Hoe eerder je begint, hoe beter.
3. Laserfocus op je bestaande klanten
In deze tijd twijfelen mensen over hun aankopen en kijken ook naar hun eigen kostenpatronen. Je dient je nieuwe klanten te overtuigen van de ‘value-for-money’ en kwaliteit van jouw dienst/product. Wat soms erg moeilijk of zelfs onmogelijk blijkt. Focus daarom op terugkerende of bestaande klanten. Beloon loyaliteit en zorg ervoor dat je je klantenbestand optimaal bedient. Bij terugkerende of bestaande klanten is de kans namelijk groot dat ze jou aanbevelen bij één of meerdere personen in hun omgeving.
4. Laat zien dat je bereikbaar bent
In de onzekerheid blijven mensen veelal thuis, waardoor fysieke winkels onder druk staan. Laat zien als fysieke winkel dat je bereikbaar bent en dat je je houdt aan de voorschriften zoals voorgeschreven door het RIVM. Doe dit bijvoorbeeld op je homepage en al eerder in je branding advertenties. Verzeker jouw klantenbestand ervan dat ze op jouw locaties in veilige handen zijn.
Tot slot
We hebben bij Multiply ook maatregelen genomen en houden het nieuws elke dag goed in de gaten. We volgen daarin nauwlettend de richtlijnen van het RIVM en proberen onze klanten zo goed mogelijk te helpen in deze periode. We zijn 100% bereikbaar en inzetbaar. Bij vragen kun je ons bereiken op 079-2037080.