how to
Channable: De basics
Channable is een zeer veelzijdige tool waarmee online verkopers hun producten kunnen aanbieden op vergelijkingssites, affiliate platformen en marktplaatsen. Channable stelt ons in de gelegenheid om de aangeleverde data aan te vullen, te optimaliseren en je producten te selecteren en filteren. Het doel hiervan is simpel: betere resultaten halen dan met de ‘kale’ aangeleverde data. Dit is echter niet altijd even gemakkelijk. In dit blog wil Multiply je daarom graag meenemen naar de basics van Channable.
De start
Het hele verhaal begint in feite met een datafeed, welke kan worden aangeleverd door je webbouwer. Zo’n datafeed kan heel verschillend zijn, omdat niet iedereen dezelfde producten verkoopt en iedere webbouwer zijn datafeeds anders in kan richten. Zaken die je bijvoorbeeld bij webshops in de hoofdfeed vaak terug wilt vinden zijn titel, beschrijving, prijs, voorraad, maat, kleur en artikelnummer. Echter komt het vaak genoeg voor dat er zaken ontbreken. Deze datafeed kan in verschillende formats worden aangeleverd.

Het gebruik van datafeeds
Waarvoor worden die datafeeds nou eigenlijk gebruikt? Datafeeds kunnen worden gebruikt door veel verschillende online platformen. Dit zijn bijvoorbeeld vergelijkingsplatformen zoals Google Shopping, Fashionchick of Kieskeurig. Zij maken gebruik van deze datafeeds om zo hun producten aan te kunnen bieden aan een groot aantal bezoekers van het desbetreffende plaform. Deze platformen stellen vaak verschillende eisen aan datafeeds, omdat ze zo relevant mogelijk willen zijn voor hun bezoekers. Door deze ‘eisen’ kan het dus zijn dat er producten uit je feed afgekeurd worden. Denk er bijvoorbeeld aan wanneer je ontbrekende EAN codes hebt.
En dan is daar Channable
Goed, we weten nu dat we een ‘ruwe’ datafeed hebben en dat de vele verschillende platformen diverse eisen stellen aan de aangeleverde data. En dan komt Channable in beeld. Met deze tool kunnen wij namelijk de ruwe datafeed aanpassen en aanvullen. Dit gebeurt door het instellen van zogeheten ‘rules’. Hierdoor is het mogelijk om voor alle verschillende platformen de data zo aan te leveren dat ze optimaal tot uiting komen op het desbetreffende platform en voldoen aan alle eisen.
Werk je ook met datafeeds maar kunnen er nog flinke slagen gemaakt worden in de optimalisatie ervan? Neem gerust contact met ons op en dan helpen wij je graag.