vision
Black Hat vs. White Hat SEO
Gratis terugkerend verkeer naar je website is natuurlijk iets wat een glimlach op het gezicht van elke retailer tovert. Het is dan natuurlijk ook enorm belangrijk dat je organische kanaal op zijn best is. Er zijn veel verschillende manieren om je organische kanaal te optimaliseren. Zowel goede als foute.
Verschillende vormen van SEO
Weet jij zelf al welke manier van SEO je toepast? Soms is het lastig om te weten waar je moet beginnen met SEO. Vaak zijn er op verschillende websites veel verbeterpunten en vormen van optimalisaties te vinden die je kan toepassen. Uiteindelijk zijn er over het algemeen drie verschillende vormen van SEO namelijk:
- White Hat SEO
- Black Hat SEO
- Gray Hat SEO
White Hat SEO: Google’s favoriet
White Hat SEO is wat Google het allerliefst op een website ziet. Deze vorm van SEO houdt onder andere in dat je ervoor zorgt dat je website technisch zo goed mogelijk in elkaar zit. Dit doe je door Google te helpen met het begrijpen van je website. Door bijvoorbeeld de robots.txt goed in te stellen en gebruik te maken van een sitemap. Het kan lastig zijn om dit zelf helemaal te regelen. Klop hiervoor aan bij je webbouwer of een andere partij die verantwoordlijk is voor jouw website. Dan weet je zeker dat het niet fout gaat.
Waar Google nog meer van houdt is originele content van hoge kwaliteit. Ofwel waardecreatie voor de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan de invulling van je productpagina's. Waarom moet een bezoeker anders jouw website bezoeken als hij of zij hier geen nieuwe, bruikbare informatie kan vinden? Wanneer je dit kan bieden voor Google kan jouw organische ranking elke Google update weerstaan!
Black Hat SEO: Google voor de gek houden
Bij Black Hat SEO ben je eigenlijk aan het zoeken naar mazen in de wetten van Google. Deze praktijken werden met name vroeger toegepast. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Keyword stuffing door zoveel mogelijk zoekwoorden over de gehele webpagina te plaatsen (bijvoorbeeld door veel witte keywords in een witte achtergrond te verwerken).
- Zoveel mogelijk links van andere websites naar jouw site inkopen.
- Link farms. Dit zijn groepen websites die allemaal naar elkaar linken.
De eerste is voornamelijk gericht op de zoekwoorden binnen Google. De laatste twee zijn gericht op linkbuilding. Allebei belangrijke onderdelen voor een sterke SEO strategie. Dit zijn slechts 3 voorbeelden van de vele Black Hat trucjes die er bestaan. Zoals je misschien al kan raden is Black Hat SEO een absolute no-go. Het algoritme van Google is erg slim geworden de afgelopen jaren en zal deze methode ook zeker afstraffen.

Gray Hat SEO: Een beetje van beide
Gray Hat SEO zijn de tactieken die eigenlijk in geen van beide groepen te plaatsen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het herschrijven van teksten waardoor ze uiteindelijk beter zullen ranken. Wat wel en niet onder deze methode valt hangt vaak af van degene aan wie je het vraagt. De meningen verschillen hier namelijk enorm over. Dit is zoals de naam al zegt een grijs gebied.
Kortom, zorg er dus altijd voor dat je jouw SEO op de juiste manier regelt. Zo voorkom je problemen op de korte en lange termijn. Dit scheelt kostbare tijd die je als retailer veel beter voor andere zaken kunt gebruiken!
Ben jij benieuwd hoe Multiply jou kan helpen met SEO? Neem dan zeker contact op met een van onze specialisten.