how to
Black Friday 2019: Hoe, wat en waarom?
Waarom is Black Friday zo bijzonder?
Black Friday valt dit jaar op 29 november, waarom is deze vrijdag nu zo bijzonder?
- In 2018 steeg het aantal conversies met 72% in het Black Friday weekend ten opzichte van een normaal weekend.
- Het betreft een lang weekend van ‘zwarte vrijdag’ tot en met Cyber Monday
- Het is de uitgelezen kans om nieuwe klanten te binden
- In het Black Friday weekend zien we een grote toename van conversiegericht verkeer

Wat is Black Friday?
De vrijdag na Thanksgiving is in Amerika de onofficiële start van het inkoopseizoen voor de feestdagen. Veel winkels geven online en offline hoge kortingen op hun producten, waardoor bezoekers in de (al dan niet virtuele) rij staan om een goede deal te bemachtigen. Ongeveer vanaf 2015 is dit fenomeen ook in Nederland terecht gekomen. Sinds dat jaar is het ieder jaar weer een groter succes. Het Black Friday weekend is de uitgelezen kans om nieuwe klanten te binden, omdat zij in grote getale op zoek gaan naar goede aanbiedingen zowel online als offline. Steeds vaker gelden deze aanbiedingen tot en met de Cyber Monday, de maandag na Thanksgiving. Dit was van origine de Black Friday van de online winkels, maar in de praktijk heeft dit gezorgd voor een langere Black Friday periode.
Wat kan ik doen?
Er liggen veel kansen in het weekend van 29 november tot en met 1 december. Veel mensen gaan gericht op zoek naar specifieke producten. Het is belangrijk om te laten weten dat jij ook mee doet aan Black Friday. Licht
je doelgroep in via verschillende kanalen en bereid je voor op het Black Friday
weekend door passende landingspagina’s in te richten. Zorg er vervolgens voor dat je in de periode voor en tijdens het Black Friday weekend goed zichtbaar bent voor jouw doelgroep. Wil je zo veel mogelijk profiteren van de toename van conversiegericht verkeer, nieuwe klanten binden en de omzet verhogen? Neem direct contact op met jouw contactpersoon zodat jullie samen op zoek kunnen naar de
juiste benadering.