how to

Als merk of retailer verkopen op bol.com

Bas

12 augustus 2022

Bol.com is dé online marktplaats en winkel van Nederland en België. Bol.com werkt op een soortgelijke manier als Amazon, het verkoopt namelijk direct producten aan consumenten, maar biedt ook een platform aan voor online retailers om producten aan te bieden en te verkopen. In deze blog geven we je alle informatie die jij als merk of retailer nodig hebt om te kunnen verkopen op bol.com

Voor wie is het interessant?

Eigenlijk voor iedereen die producten online wil verkopen en een KVK nummer heeft. Bol.com stelt wel een aantal eisen voordat je als partner producten kan verkopen op hun platform. Zo moeten je artikelen passen in een van de bestaande categorieën, hebben je artikelen verplicht een GTIN (ook wel EAN) of ISBN nummer nodig en moet je binnen 1-8 werkdagen kunnen leveren.

In 4 stappen verkopen op bol.com

Om als merk of retailer te kunnen verkopen op bol.com moet je 4 simpele stappen doorlopen. 

1. Check of je aanbod geschikt is

Allereerst kijk je of jouw aanbod geschikt is om te kunnen verkopen op bol.com. Bol.com heeft een assortimentsbeleid uitgewerkt waar jij per productcategorie kunt kijken waar jouw assortiment aan moet voldoen. Zoek jouw productcategorie(ën) hier op.

    2. Maak je verkoopaccount aan

    Via de website van bol.com kun jij jouw verkoopaccount aanmaken. Je voegt jouw bedrijfs- en contactgegevens toe en bevestigt de aanvraag. Hier vind je het aanmeldformulier

      3. Activeer je verkoopaccount

      Binnen 3 dagen ontvang je een brief met een verificatiecode.

        4. Start met verkopen

        Je bent nu klaar om te verkopen op bol.com. Je hoeft alleen nog je assortiment toe te voegen en je winkel te openen. Het toevoegen van je assortiment kan handmatig, maar ook met een integrator als Channable.

          Voordelen van verkopen op bol.com

          Er zijn een aantal voordelen van producten verkopen op bol.com. Zo bereik je 10 miljoen klanten in Nederland en België, bied het een extra online mogelijkheid om je producten te verkopen, is het een mooie mogelijkheid om nieuwe (potentiële) klanten te bereiken, zijn er geen opstartkosten en je betaalt alleen voor wat je ook daadwerkelijk verkoopt.

          Daarnaast is het zeer eenvoudig om producten op bol.com te plaatsen. Door middel van een API koppeling is je feed op bol.com continu up to date en kan je met een feed partner zoals bijvoorbeeld Channable al heel snel een API koppeling met bol.com opbouwen.

          voordelen bol.com
          Servicenormen bol.com

          Bol.com hanteert een aantal servicenormen om de kwaliteit van het platform te kunnen waarborgen. Voor jou als merk of retailer is het belangrijk deze servicenormen zo goed mogelijk na te leven. Het zorgt er namelijk voor dat je beter wordt beoordeeld, daardoor beter verkoopt en dus meer omzet genereert. Je hebt namelijk een grotere kans om in het koopblok te komen. Daar lees je later in deze blog meer over. Maar wat zijn nou de servicenormen die bol.com hanteert? 

          1. Artikelen op tijd

          Eén van de meeste belangrijke punten om de klanttevredenheid te waarborgen is dat artikelen op tijd  bij de klant thuis worden geleverd. Daarom stelt bol.com dat minimaal 93% van de artikelen op tijd moet zijn geleverd. In de toekomst gaat dit verhoogd worden naar 98%.

          2. Annuleringen

          Het annuleren van een bestelling die door de klant is gedaan, wordt door bol.com meegewogen in de servicenormen. Wanneer er in 1 week 3 of meer artikelen geannuleerd worden en het percentage annuleringen daarmee hoger is dan 2%, ontvang je een strike.

          3. Track&Trace

          Bol.com vindt het belangrijk dat de klant weet wanneer ze een pakketje thuis kunnen verwachten. Daarom is het verplicht een track & trace nummer toe te voegen. Voor briefpost geldt dat dit gewenst is.

          4. Telefonische bereikbaarheid.

          Soms is de hulp van jou nodig om de bestelling, klantvragen of klachten af te handelen. Om die reden is het belangrijk dat jij tijdens kantooruren (ma t/m vr van 09:00 tot 17:00 uur) telefonisch beschikbaar bent. Bol.com hanteert dat je 90% van deze belletjes opneemt.

          5. Klantvragen

          Om de klanttevredenheid te waarborgen, is het belangrijk dat jij binnen 24 uur de klantvraag beantwoordt. Deze servicenorm wordt nog niet meegenomen in de prestatiescore van bol.com.

          6. Beoordelingscijfer

          Bol.com vindt de mening van de klant belangrijk. Daarom stellen ze klanten in staat om een beoordeling achter te laten in de vorm van een cijfer tussen 1 en 10. De norm die bol.com is dat jij minimaal een 8 als beoordelingscijfer haalt.

          7. Responstijd

          Snel reageren op klantvragen heeft een positief effect op de klanttevredenheid. Om deze reden wordt je responstijd gemeten, waarbij bol.com verwacht dat 90% van de klantvragen binnen 24 uur wordt behandeld.

          8. Retouren

          Zowel jij, bol.com als de klant heeft baat bij het voorkomen van retouren. Bol.com biedt jou inzicht in de hoeveelheid retouren en het verwachte retourpercentage, zodat jij hier grip op kunt houden. Het verwachte retourpercentage op basis van je verkopen is jouw persoonlijke ‘dynamische norm’. Wanneer je deze norm overschrijdt, wordt je hierover per mail geïnformeerd. Deze servicenorm telt echter niet mee in het berekenen van je prestatiescore.

          9. NPS na klantcontact

          De NPS (Net Promotor Score) na klantcontact is een aanbevelingsscore die aangeeft hoe tevreden klanten zijn over de service naar aanleiding van hun klantvraag die door jou is beantwoord. Deze servicenorm telt nog niet mee in de prestatiescore.

          Koopblok

          Bol.com wil altijd het beste aanbod aan haar klanten bieden. Wanneer meerdere verkopers hetzelfde product verkopen op bol.com, wordt maar één van de verkopers opgenomen in het koopblok. Deze wordt door bol.com gekozen op basis van de verkoper die het beste aanbod heeft in termen van prijs, servicenormen en levertijd. Wanneer je het koopblok wint, heb jij als verkoper meer kans dat jouw product wordt gekocht. De factoren die dus meetellen voor het winnen van het koopblok zijn:

          • Leverbelofte
          • Prijs
          • Prestatiescore

          Het is voor jou als merk of retailer dus belangrijk dat jij jouw aanbod op deze punten optimaliseert. Dit is van essentieel belang om het verkopen op bol.com een succes te maken. 

          Kosten

          Zoals eerder aangegeven betaal je bij bol.com alleen wanneer je daadwerkelijk iets verkoopt, het gaat hier dus om een commissie. De commissie verschilt per (sub)categorie en bestaat uit een vast bedrag per verkocht product en een percentage van de verkoopprijs. De verschillende commissies kun je hier vinden.

          Benieuwd of verkopen op bol.com wat voor jou is of hulp nodig bij het opzetten hiervan? Neem gerust contact op!